ریمپ چیست؟
به فرایند اصلاح نرم افزاری کامپیوتر یک خودرو در جهت رسیدن به اهدافی به مثل افزایش شتاب یا هماهنگی برنامه ایسیو با شرایط اب و هوایی محل استفاده خودرو، ریمپ گفته می شود. این علم سابقه طولانی در جهان دارد و مبدا آن در اروپا می باشد. در ایران از سال 96 شروع شده و همچنان در حال توسعه می باشد. پیشرو این صنعت شرکت کارکال تیونینگ در شهر تهران می باشد. حال برای آنکه بدانیم ریمپ چیست باید بدانیم هدف از این کار چیست و به دنبال چه نتیجه ای هستیم؟
مهمترین هدف ریمپ افزایش راندمان و کاهش هزینه های نگهداری می باشد. برای مثال امروزه به دلیل عدم تطابق سوخت عرضه شده در جایگاه های سوخت (چه به لحاظ کیفیتی و چه به لحاظ استاندارد یورو) و سوختی که ایسیو خودروها با آن کالیبره شده است، شاهد بروز خطاهای عجیب و غریب در خودروهای تولید داخل هستیم که اصطلاحا در سطح جهانی به آن خطای کاذب می گویند. خطای کاذب عبارتست از خطایی که قطعه ای را خراب جلوه می دهد(اعلام می کند) اما در واقعیت سالم است ولی به دلیل شرایط کاری نامناسب موتور که ناشی از سوخت بی کیفیت است، معیوب تشخیص داده شده است. خطای میسفایر که در خودروهای 206 و 207 مدل 95 به بعد به کرات مشاهده می گردد ناشی از این موضوع است.
آموزش ریمپ
شرکت کاراکال تیونینگ از سال 97 هر ماه در حال برگزاری دوره های تخصصی اموزش ریمپ می باشد. هدف از اموزش ریمپ توسعه این علم برای افراد ساکن در اقصی نقاط کشور بوده چراکه مشکلات ریمپ این خودرو در شهرستانها به دلیل بنزین بی کیفیتتر سختتر بوده و شرایط نگهداری خودروها سختتر بوده و نگهداری از خودروها گرانتر تمام می شود. به همین متقاضیان از شهرستانها هر ماه بسیار زیاد بوده و در حال حاضر حدود صد و ده نمایندگی شرکت کاراکال تیونینگ در سراسر کشور موجود است. باید دانست اموزش ریمپ امری ساده انگارانه نبوده و موفقیت شرکت ارائه دهنده ریمپ در این امر بسیار تاثیر گذار است.
نحوه شناخت ایسیوها ، استراتژی مدیریتی آنها، نحوه تغییراتی بطوریکه موجب آسیب دیدگی موتور نشود و مشتری را راضی نگه دارد، از نکات مهم آموزش محسوب می گردد. متقاضیان باید بتوانند با تشخیص میزان سلامتی موتور، طوری تغییرات را ایجاد کنند تا موتور خودرو در شرایط سخت نیز دچار آسیب دیدگی نشود.
شمع ماشین
مهمترین قطعه کاربردی و مصرفی در یک خودرو شمع ماشین می باشد. ولتاژ از باتری برای کویل ارسال شده و جریان الکتریکی به حدود 6هزار ولت افزایش می یابد و از طریق وایر به سر شمع ها منتقل می گردد و سپس در فاصله گپ (فاصله بین الگترود منفی و مثبت) جرقه تخلیه می شود. زمان جرقه زنی توسط شمع تعیین می شود. این قطعه مثل فندک در آشپزخانه که وظیفه روشن کردن شعله گاز را دارد، وظیفه ایجاد انفجار در سیلندر خودرو را دارد. با انفجار پیاپی در سیلندر خودرو، موتور ماشین روشن می ماند. اگر دور درجا یک خودرو را 800 در نظر بگیریم در هر ثانیه یک شمع در حال حدود 50 بار جرقه می زند. بنابراین شمع بسیار قطعه حیاتی می باشد و حفظ توان موتور خودرو به عهده این قطعه می باشد. خرابی این قطعه موجب آسیب دیدگی قطعات مرتبط با آن مثل کویل می شود که قطعه بسیار گرانی نسبت به شمع خودرو محسوب می شود.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی شمع ماشین سوزنی جایگزین شمع های پلاتینی سابق شده اند. شمع های سوزنی با تمرکز جرقه بر روی سوزن انفجار یکنواختتری را فراهم می کنند و عمر طولانی تری را دارا هستند حدود دو برابر شمع های معمولی سابق.