کارآفرینان و صاحبان کسب و کار به طور معمول توجه کافی نسبت به علامت تجاری برندشان ندارند. این امر به دلایل مختلفی روی می دهد. گاهی اوقات آنها به دلیل مشکلات مالی یا تمایل به انتخاب راهکارهای ساده قید طراحی علامت تجاری منحصر به فرد را می زنند. این امر در کنار فقدان خلاقیت در زمینه بهرهبرداری از طرح های دیگران موجب شباهت هرچه بیشتر برندها در دنیای کسب و کار به یکدیگر می شود. نتیجه نهایی مواجهه مشتریان با دامنه وسیعی از برندهای مشابه خواهد بود.
امروزه طراحی علامت تجاری منحصر به فرد برای هر برند اهمیت دارد. این امر بیانگر اعتبار و شخصیت شرکت موردنظر خواهد بود بنابراین باید زمان و بودجه مناسبی برای این فرآیند مدنظر قرار دهیم. اغلب برندهای مشهور به دلیل طراحی علامت تجاری جذاب برای مدت ها در ذهن مشتریان باقی می مانند. این امر موجب عادت مشتریان به برند موردنظر می شود. در ادامه برخی از نکات مهم در زمینه طراحی علامت تجاری منحصربهفرد را مدنظر قرار خواهیم داد، با این حال پیش از آن باید به یک پرسش مهم پاسخ دهیم.
چرا علامت تجاری دارای اهمیت است؟
اگر برند شما موفقیت بالایی در زمینه کسب و کار دارد، شاید اهمیت طراحی علامت تجاری را درک نکنید. به هر حال برند شما دارای جایگاه مناسب و میزان بالایی از موفقیت در مقایسه با دیگر برندهاست. این نوع نگاه به دنیای کسب و کار همراه با ریسک های بسیار زیادی است. ما باید همیشه به دنبال مشتریان تازه باشیم. در غیر این صورت به سرعت از دنیای کسب و کار کنار گذشته می شویم. یکی از راهکارهای مناسب برای جلب نظر مشتریان تازه استفاده از علامت تجاری منحصربهفرد است. این امر سرنوشت بسیاری از برندها را تحت تاثیر قرار می دهد. انسان ها به طور معمول نام ها را به خوبی در حافظه ثبت نمی کنند. برعکس، محتوای بصری بسیار راحت در یاد افراد باقی خواهد ماند. به همین خاطر اغلب برندها لوگوی شان را همراه با نام خود طراحی می کنند. این امر به ماندگاری هرچه بیشتر نام برندها در ذهن مخاطب هدف کمک خواهد کرد.
مطلب مرتبط: برای خود شهرتی دست و پا کنید / 4 توصیه متخصصان برای انتخاب نام و علامت تجاری
کسب و کارهای کوچک همیشه چالش های زیادی در رقابت با برندهای بزرگ دارند. این امر موجب ناامیدی آنها از دسترس به جایگاه های برتر در بازارهای محلی یا بینالمللی می شود. نکته مهم در این میان امکان دستیابی به جایگاه های برتر از سوی تمام برندهاست بنابراین ما باید این ذهنیت عجیب و مخرب را کنار بگذاریم. یکی از نکات مهم در این میان طراحی علامت تجاری مناسب است. به این ترتیب ما از نظر ماندگاری در ذهن مخاطب هدف امکان رقابت نزدیک با برندهای بزرگ را خواهیم داشت.
توصیه های کاربردی در زمینه طراحی علامت تجاری
استفاده از تکنیک ها و توصیه های کاربردی در زمینه طراحی علامت تجاری اهمیت بالایی دارد. بسیاری از برندها این کار را به صورت کاملا شخصی انجام می دهند. مشاهده شکست برندها در زمینه طراحی علامت تجاری در پی بیتوجهی به توصیه های کاربردی کارشناس ها امری طبیعی محسوب می شود. نکته مهم در اینجا همکاری نزدیک با کارشناس های برندسازی است. به این ترتیب ما تجربه ای درست و موفقیتآمیز در زمینه طراحی علامت تجاری خواهیم داشت. در ادامه برخی از مهم ترین نکات در زمینه طراحی علامت تجاری را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1. فهم دلیل طراحی علامت تجاری
بسیاری از برندها دلیل اصلی طراحی علامت تجاری را درک نمی کنند. این امر ناشی از عادت آنها به پیروی از فعالیت سایر برندهاست. به این ترتیب هیچ دلیل درونی برای طراحی یا بازآفرینی علامت تجاری شان ندارند. وقتی ما اقدام به طراحی علامت تجاری می کنیم، باید دلایل محکمی داشته باشیم. این امر به طور معمول ناشی از نیاز ما به جلب توجه مخاطب هدف و عدم کفایت طرح های قبلی مان در این زمینه است. به این ترتیب ما دلیل قابل قبولی در زمینه طراحی دوباره علامت تجاری برای برندمان خواهیم داشت.
اگر ما هیچ دلیلی برای طراحی علامت تجاری در اختیار نداریم، شاید نیازی به این فرآیند نداشته باشیم. این امر در مورد وضعیت بسیاری از برندها قابل ذکر است. وقتی ما نیازی به این فرآیند نداریم، نباید بیدلیل برندمان را تحت فشار قرار دهیم. فرآیند طراحی علامت تجاری هزینه و زمان نسبتا زیادی نیاز دارد بنابراین عدم اطمینان از نیاز برندمان به آن دلیل مناسبی برای اقدام در راستای طراحی علامت تجاری نخواهد بود.
2. توجه به بودجه در دسترس
در زمینه طراحی علامت تجاری خدمات و طرح های بسیار زیادی در دسترس ما قرار دارد. این امر بسیاری از برندها و بازاریاب ها را تحت تاثیر قرار می دهد. نکته مهم در این میان توجه به بودجه در دسترس برندمان برای بازاریابی و طراحی علامت تجاری است. وقتی ما علامت تجاری مان را تغییر می دهیم، هزینه مشخصی برای تعویض بنرها، تابلوها و بیلبوردها اختصاص خواهد یافت. ایراد اصلی برخی از برندها عدم توجه به این نکته است بنابراین در عمل اغلب ما با مشکل بودجه در زمینه طراحی علامت تجاری مواجه هستیم.
توصیه کاربردی من در این بخش آگاهی از بودجه در دسترس برای طراحی علامت تجاری و سپس شروع کار است. در غیر این صورت ابزارها و امکانات گسترده این حوزه موجب ولخرجی ما خواهد شد. بسیاری از برندها پس از شروع طراحی علامت تجاری هرگز آن را به پایان نمی برند. این امر ناشی از ناتوانی آنها برای بخشبندی بودجه شان و همچنین استفاده درست از ابزارهای دارای قیمت پایین است.
3. برندسازی بر محور علامت تجاری
طراحی علامت تجاری فرصت برندسازی منحصربهفردی در اختیار ما قرار می دهد. ما باید اغلب ویژگی های اصلی برندمان را در علامت تجاری بازتاب دهیم. در غیر این صورت امکان جلب نظر مخاطب هدف وجود نخواهد داشت. یکی از اشتباهات برندها در زمینه طراحی علامت تجاری عدم توجه به ارتباط میان علامت موردنظر و وضعیت برندشان است. به این ترتیب در عمل هیچ ارتباط معناداری میان برند موردنظر و علامت تجاری برقرار نمی شود.
امروزه همکاری با کارشناس های برندسازی در میان بسیاری از برندها رواج پیدا کرده است. این امر میزان دقت ما در فرآیند برندسازی را به شدت افزایش می دهد. بسیاری از صاحبان برند یا کارآفرینان در زمینه برندسازی اطلاعات گسترده و کاملی ندارند. به همین خاطر نیاز به همکاری با کارشناس های برندسازی بیش از هر زمان دیگری حس می شود.
4. پیام اصلی علامت تجاری
هر علامت تجاری دارای یک پیام اصلی است. اگر علامت تجاری ما فاقد یک پیام مشخص یا نامفهومی بیش از اندازه باشد، هرگز از سوی مخاطب هدف مورد توجه قرار نخواهد گرفت. اغلب کارآفرینان در زمان طراحی یک علامت تجاری در تلاش برای افزودن مفاهیم و پیام های مختلف به آن هستند. این امر در اغلب موارد موجب ناتوانی مخاطب هدف در زمینه ایجاد ارتباط با علامت موردنظر خواهد شد.
پیشنهاد اصلی من در این بخش تلاش برای طراحی علامت تجاری براساس طرح های ساده و اختصاص یک پیام اصلی به آن است. در غیر این صورت سرنوشت برند شما به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. اشتباه برخی از برندها تلاش برای طراحی علامت های پیچیده است. امروزه اگر مخاطب هدف توانایی فهم یک علامت تجاری را نداشته باشد، هرگز به برند موردنظر روی خوش نشان نمی دهد بنابراین باید نسبت به نحوه طراحی علامت تجاری حساسیت به خرج دهیم.
5. ضرورت طراحی علامت تجاری خوانا
اغلب علامت های تجاری دارای بخش متنی نیز هستند. این متن شامل نام برند یا شعار اصلی (کمپین های بازاریابی) است. نکته مهم در زمینه طراحی بخش متنی علامت تجاری توجه به خوانایی اش است. بسیاری از علامت های تجاری مشکل ناخوانایی بخش متنی دارند بنابراین مخاطب هدف برای مطالعه بخش متنی با دردسرهای زیادی مواجه خواهد شد. استفاده از فونت های ساده و قابل مشاهده از فاصله های دور برای جلب نظر مخاطب هدف ضرورت دارد. بسیاری از برندها در این زمینه از یک نوع فونت اختصاصی برای برندشان استفاده می کنند. این امر به تشخیص سریع تعلق علامت موردنظر به برند ما کمک خواهد کرد. امروزه اغلب برندها دارای یک فونت و مجموعه ای از رنگ های مخصوص برندشان هستند. به این ترتیب مخاطب هدف با مشاهده آنها در کنار هم به سرعت برند آنها را مورد شناسایی قرار خواهد داد.
مطلب مرتبط: رابطه علامت تجاری و برند
6. آزمایش علامت تجاری پیش از نمایش عمومی
گاهی اوقات برخی از علامت های تجاری فقط مورد علاقه ما هستند. این امر به هنگام نمایش عمومی علامت موردنظر دشواری های زیادی به همراه خواهد داشت. بهترین توصیه در اینجا تلاش برای آزمایش طرح موردنظر پیش از رونمایی اش است. انتخاب برخی از مشتریان یا حتی کارمندان شرکت برای ارزیابی طرح موردنظر کافی خواهد بود. به این ترتیب ما ارزیابی درستی از مفهوم و انطباق طرح موردنظر با سلیقه مخاطب هدف خواهیم داشت. شاید در نگاه نخست انجام چنین آزمایش هایی بیش از حد وسواسگونه به نظر برسد، اما تاثیر آن بر روی موفقیت نهایی علامت تجاری ما انکارناپذیر خواهد بود.
7. بازبینی مداوم طرح
یکی از ضرورت های اصلی طراحی علامت تجاری به روز رسانی مداوم آن است. در غیر این صورت علامت تجاری موردنظر پس از مدتی برای مخاطب هدف تکراری خواهد شد. این امر چالش اصلی بسیاری برندها محسوب می شود. راهکار آن نیز به روز رسانی مداوم و تلاش برای جلوگیری از کهنه شدن طرح مان است. به این ترتیب ما فرصت مناسبی برای پیشگیری از صرف هزینه برای طراحی دوباره علامت تجاری خواهیم داشت.