همه کسب و کارهای با معماها و بحران های متعددی در طول دوران فعالیت شان مواجه می شوند. آنها باید در رقابت مداوم با رقبا، تلاش برای جلب نظر مشتریان و ایجاد محصولات منحصر به فرد باشند. در طول فعالیت هر شرکتی فرآیند برندسازی و طراحی از اهمیت بالایی برخوردار است. برند ما نمای کلی کسب و کارمان را نشان می دهد. همچنین طراحی مناسب جلوه های مختلف کسب و کارمان از ضرورت بالایی برخوردار است.
برندسازی به طور عمده بر روی طراحی های زیبا و چشمنواز اتکا دارد. استفاده مناسب از رنگ ها و ترکیب های گرافیکی مختلف به ما در زمینه جلب نظر مشتریان کمک خواهد کرد. نتیجه این فرآیند در نهایت امکان فروش بیشتر و کسب سود سرشار برندمان است.
برند چیست؟
در عصر دیجیتال، برند بدل به مفهومی فراگیر شده است. بسیاری از ما از مفهوم برند در مکالمه های روزمره استفاده می کنیم. با این حال شاید شناخت کمتر دقیقی از آن داشته باشیم. در مرکز این مفهوم باید به دو عنصر شهرت و هویت اشاره کرد. به این ترتیب برند ما از شهرت و هویت مان ساخته می شود. به طور متقابل، برند یک شرکت به توسعه هرچه بهتر شهرت و هویت آن کمک خواهد کرد. شرکت ها از طریق برندسازی امکان تعامل راحت تر با دنیا را خواهند داشت.
از آنجایی که فرآیند برندسازی با ظهور تکنولوژی های جدید (شروع عصر اینترنت و رواج ژست های کارشناسی از سوی بسیاری از کاربران) دستخوش تغییرات عمده شده است، شاید بسیاری از افراد در جستوجو برای یافتن راهکارهای مناسب در این زمینه دچار سردرگمی شوند. تاریخچه برندسازی به دورانی بسیار قبل تر از ظهور اینترنت و اولویت مفاهیمی نظیر لایک و کامنت برای برندها می رسد. درست مانند افراد شاخصی مانند دیوید اوگیلوی و والتر تامپسون، مفهوم برندسازی نیز متعلق به دهه ها قبل از ظهور اینترنت است.
مطلب مرتبط: برندینگ یا برند سازی دقیقا به چه معناست؟
نکته جالب درخصوص برندسازی عدم تعلق آن به حوزه کسب و کار و تجارت به شکل رایج کنونی اش است. نخستین بار در دوران باستان از علائم انحصاری تحت عنوان برند برای نامگذاری قلمروها و همچنین تفکیک دام های قبیله های مختلف (از طریق داغ نهادن بر دام ها) استفاد می شد. این جریان تا قرن 20 پایدار بود. تا اینکه در دهه 50 میلادی مفهوم برند به آنچه امروزه می شناسیم، تغییر یافت. به این ترتیب شرکت های بزرگی همچون Procter & Gamble، جنرال فودز و یونیلور به منظور توسعه هرچه بیشتر محصولات شان در بازارهای مختلف و جذب مشتریان وفادار اقدام به برندسازی کردند.
تجربه شرکت های بزرگ دهه 50 میلادی در زمینه برندسازی به سرعت در میان سایر کسب و کارهای کوچک نیز رواج یافت. به این ترتیب مفهوم برندسازی در طول چند دهه اخیر بدل به پدیده فعلی گشت.
طراحی به مثابه داستانسرایی بصری
اگرچه برندسازی کاربردهای بسیار زیادی در زمینه کسب و کار دارد، اما با رواج آن همچنان یک مشکل پابرجا ماند: آیا شرکت ها امکان ایجاد جلوه ای منحصر به فرد برای خود را دارند؟ شرکت ها چگونه امکان بیان داستانی جذاب و هیجان انگیز به مشتریان را دارند؟
به مظنور پاسخگویی به پرسش های فوق، برند سازی به طور عمده بر روی المان های بصری تمرکز کرد. از این طریق برندها امکان داستان سرایی و جلب توجه مخاطب به داستان های خود را داشتند. به هر حال هر داستان همراه با جلوه های بصری برای مخاطب جذاب تر خواهد بود. به عنوان مثال طراحی داستان برند تیفانی را در نظر بگیرید. این برند با طراحی یک جعبه آبی خاطرات نسل های بسیاری از مردم سراسر اروپا و آمریکای شمالی را رقم زد. بدون تردید عرصه تولید جواهر آلات از نقطه نظر برند سازی و داستان سرایی بسیار دشوار است. با این حال برند تیفانی با طراحی جعبه های آبی رنگ مخصوص جواهرات خود نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرد. در این مورد برند تیفانی کار خاصی در مورد محصولات اش انجام نداد. بر عکس، آنها بر روی یکی از جنبه های فرعی برندشان برای برند سازی و طراحی بصری تمرکز کردند.
سال ها پس از طراحی جعبه های آبی مشهور، بازهم برند تیفانی دست به نوآوری تازه ای زد. به این ترتیب با طراحی جعبه های نرم و دارای روبان نسل تازه ای از جواهرات روانه بازار شد. در اینجا برند تیفانی از طراحی تازه به منظور ایجاد نمایی بهتر برای نس ل تازه جواهرات اش استفاده کرد. ایجاد تنوع در رنگ جعبه ها و انتخاب رنگ قرمز برای روبان حتی در بسیاری از فیلم های سینمایی نیز بازتاب پیدا کرد. بدون تردید این امر به خوبی تجربه موفق برند تیفانی را بیان می کند.
نکته مهم در خصوص طراحی های برند تیفانی در مورد جواهرات و همچنین بسته بندی محصولات اش توجه به المان های نوستالژیک و همینطور داستان سرایی متناسب با وضعیت و شرایط هرکدام از مشتریان شان است. به این ترتیب برخی از مجصولات برای مشتریان به شدت ثرتمند طراحی و برخی دیگر با توجه به شرایط مختلف برای طبقات دارای درامد پایین تر اماده می شد. استفاده از رنگ های مختلف از سوی برند تیفانی برای بیان داستان های گوناگون از نخستین تجربیات موفق در زمینه طراحی و استفاده از رنگ برای داستان سرایی برندها محسوب می شود.
تجربه برند تیفانی ما را به نتیجه مهمی می رساند: اهمیت طراحی در فرایند برند سازی. به این ترتیب با استفاد از طراحی بصری امکان انتقال زبان گفتار به طرح های جذاب وجود دارد. به این ترتیب انتقال پیام برندها به مشتریان با سهولت بسیار بیشتری صورت می گیرد.
بدون تردید ساعت های تلاش طراح های برند تیفانی تاثیر انکار ناپذیری بر روی موفقیت این شرکت داشته است. طراح های این برند پیش از تایید طرح نهایی از طرح ها و داستان های بسار متنوعی استفاده می کردند. امتحان انواع مختلف المان ها منجر به خلق محصولات و داستان های جذابی شده است.
طراحی هوشمندانه یعنی برند سازی جهانی
ویژگی اصلی بهترین طراحی های فرایند برند سازی جهانی بودن است. در واقع بهترین طراحی های حوزه کسب و کار در مقیاس جهانی به سادگی قابل فهم هستند.
مزیت اصلی فرایند برند سازی با استفاده از طراحی های بصری امکان انتقال پیام به فرهنگ های متفاوت با زبان های گوناگون است. به این ترتیب دیگر نیازی به ترجمه متنی خاص و چالش های همراه آن نخواهد بود. این امر به ویژه در دنیای امروز که عرصه بازاریابی و تبلغات حد و مرزی نمی شناسد، بسیار کاربردی خواهد بود.
یکی از بهترین نمونه های طراحی بصری در فرایند برند سازی مربوط به برند واندرلاست هتل است. این برند سنگاپوری در طول دوران فعالیت اش بر روی ساحت انیمشن های جذاب به عنوان شیوه ای برای جلب نظر مخاطب هی هدف اش استفاده کرده است. این امر موجب شهرت بسیار بالای این برند در میان کشورهای جهان و به ویژه همسایه نزدیک اش یعنی هند شده است.
طراحی انیمیشن های واندرلاست یکی از نخستین نمونه های استفاده از کارتون در برند سازی محسوب می شود. به همین دلیل پس از موفقیت این برند در زمینه ساخت انیمیشن بسیاری از برندها به الگوبرداری از آن پرداختند.
مطلب مرتبط: برندسازی و اهمیت آن در دنیای کسب و کار امروزی
تمرکز اصلی جلوه های بصری برند واندرلاست بر روی خیال پردازی های کودکانه است. به این ترتیب در مشهورترین انیمیشن این برند بر روی تفاوت های رویاپردازی کودکان در نقاط مختلف جهان تمرکز شده است. نمایش این انیمشین ها با استفاده از المان های نوستالژیک موجب علاقه بسیاری از مردم متعلق به نسل ای قدیمی به آن شده است.
برند سازی و طراحی: دو عنصر جدایی ناپذیر
به طور کاملا واضح، دو حقیقت انکار ناپذیر در عرصه کارآفرینی وجود دارد: بدون برند سازی کسبو کاری نخواهد بود و بدون طراحی خبری از مفهوم برند سازی نیست.
بهترین فرایندهای برند سازی به طور عمده بر روی طراحی جلوه های بصری مطول تمرکز دارند. به همین دلیل در دنیای امروز تلاش برای پیگیری هرکدام از مفاهیم فوق بدون توجه به دیگری امری غیر ممکن خواهد بود.