هوش مصنوعی (AI) به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از مهمترین فناوری های قرن بیست و یکم است. این فناوری پتانسیل انقلابی در بسیاری از صنایع و حوزه ها را دارد. یکی از نمودهای اصلی این پتانسیل در توسعه روزافزون انواع ابزارهای دارای هوش مصنوعی است. مثلا پژوهشگرانی که تا دیروز باید با هزار دردسر اطلاعات موردنیاز برای مطالعه شان را پیدا می کردند، حالا به ساده ترین شکل ممکن با چند کلیک کلی اطلاعات طبقه بندی شده دم دست دارند.
وضعیت بازار هوش مصنوعی فقط به مقاله بالا ختم نمی شود. اگر دوستانی داشته باشید که در حوزه بازاریابی فعالیت می کنند، احتمالا در طول سال اخیر بارها و بارها درباره نوآوری های حیرت انگیز هوش مصنوعی نکات جالبی از زبان آنها شنیده اید. خب هرچه باشد، این ابزارها بازاریابی و تبلیغات را ساده تر از هر زمان دیگری کرده اند بنابراین جای تعجب ندارد که اغلب مارکترها سراغ استفاده از آن بروند.
ما در این مقاله قصد نداریم سراغ بهترین ابزارهای هوش مصنوعی با شیوه های بازاریابی به کمک این فناوری برویم. در عوض کمی زاویه دیدمان را گسترده تر کرده ایم و بازار ابزارهای هوش مصنوعی را بررسی خواهیم کرد. شما در این مقاله با ویژگی های انقلابی و مزایای هوش مصنوعی آشنا خواهید شد. در نهایت نیز سعی می کنیم یک نکته آینده نگرانه درباره بازار ابزارهای هوش مصنوعی به شما ارائه دهیم.
مطلب مرتبط: بازاریابی مناسبتی با کمک هوش مصنوعی
ابزارهای هوش مصنوعی در طیف گسترده ای از حوزه ها مورد استفاده قرار می گیرند. اجازه دهید قبل از اینکه سراغ بحث اصلی برویم، برخی از این کاربردها را به اتفاق شما مرور کنیم. مثلا سرمربی یک تیم بسکتبال را در نظر بگیرید. بی شک این سرمربی از یک طرف با انتظارات هیأت مدیره طرف است و از طرف دیگر باید جواب هزاران هوادار را بدهد بنابراین جایی برای اشتباه ندارد. در این میان استفاده از هوش مصنوعی برای آنالیز رقبا یا مقایسه انواع تاکتیک ها با هم ایده خوبی به نظر می رسد. خب اینطوری مربی قصه ما فرصت کافی برای تمرکز بر روی کارهای مهمتر و اتخاذ تصمیم ها با اطلاعات کامل را خواهد داشت، آن هم به لطف هوش مصنوعی!
بی شک کاربردهای مربوط به ابزارهای هوش مصنوعی فقط در مقاله بالا خلاصه نمی شود. به همین خاطر ما در این بخش سعی کرده ایم نگاهی دقیق به برخی از کاربردهای این ابزارها در دنیای کسب و کار و زندگی شخصی آدم ها بیندازیم.
برخی از مهمترین کاربردهای این ابزارها عبارتند از:
تحلیل داده
ابزارهای هوش مصنوعی می توانند حجم عظیمی از داده ها را در زمان کوتاهی تجزیه و تحلیل کنند. این امر نه تنها به کسب و کارها و سازمان ها کمک می کند، بلکه به درد آدم های عادی هم می خورد. فرض کنید قصد خرید یک لپ تاپ را دارید و نمی دانید از بین محصولات مختلف کدام یک را انتخاب کنید. در این میان ابزارهای هوش مصنوعی به شما کمک می کنند تا با تحلیل مقالات مختلف درباره بهترین لپ تاپ در نهایت بهترین خرید را داشته باشید.
یک مثال جالب درباره استفاده از هوش مصنوعی مربوط به صنعت بیمه است. این روزها شرکت های بیمه از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به بیمه شدگان استفاده می کنند. شاید فکر کنید این رویکردی بی نهایت عجیب یا حتی غیر قابل درک است. در این صورت باید بگوییم تحلیل پرونده بیمه شدگان به شرکت های بیمه کمک می کند تا بیماری های افراد و حتی نیازهای درمانی شان را پیش بینی کنند. اینطوری شرکت های بیمه چشم انداز دقیق تری درباره هزینه های مالی شان خواهند داشت. ماجرا جالب شد، نه؟
استفاده اصلی برندها از هوش مصنوعی باید در راستای کاهش هزینه های شان باشد. اگر شما بتوانید از این طریق حاشیه سودتان را افزایش دهید، برنده نهایی خواهید بود. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع تان را کمی هم که شده بهبود بخشید.
یادگیری ماشینی
ابزارهای یادگیری ماشینی می توانند الگوها را در داده ها شناسایی کنند و از این الگوها برای پیش بینی آینده سود ببرند. این امر به کسب و کارها و به طور کلی افراد کمک می کند تا تصمیمات بهتری بگیرند. خب وقتی شما روندهای کلی را یاد بگیرید، خیلی خوب در چارچوب این قواعد عمل خواهید کرد. آن وقت دیگر مشکلی برای تان پیش نمی آید.
به عنوان مثال، یک شرکت خرده فروشی می تواند از ابزارهای یادگیری ماشینی برای پیش بینی میزان تقاضا برای محصولات خود استفاده کند تا موجودی اش را به طور موثر مدیریت نماید.
احتمالا برای شما هم پیش آمده. در شرایطی قرار بگیرید که مشتریان همچنان تقاضای زیادی برای محصول تان دارند، اما شما دیگر جنسی در انبار ندارید. خب در این صورت اعتبارتان حسابی به خطر می افتد؛ چراکه مشتریان به مرور زمان شروع به خرید از یک خرده فروشی دیگر کرده و شما را تحویل نخواهند گرفت.
هوش مصنوعی در چنین شرایطی به شما کمک می کند تا بدون هیچ مشکلی تحلیل های معطوف به آینده برای کسب و کارتان داشته باشید. اینطوری ضریب خطای تان در بازار به طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. خب مگر یک کارآفرین به غیر از کاهش ضریب خطا و پیش بینی های دقیق دیگر به چه چیزی برای موفقیت نیاز دارد؟
مطلب مرتبط: کاربردهای هوش مصنوعی در ارزیابی تجربه مشتریان از برند
هوش مصنوعی مولد
هوش مصنوعی فقط به درد تجزیه و تحلیل اطلاعات نمی خورد. اگرچه کاربرد اولیه این ابزارها برای همین هدف بود، اما امروزه اوضاع به طور کامل فرق کرده است. به طوری که حالا هوش مصنوعی حتی توانایی تولید محتوا هم دارد.
وقتی درباره تولید محتوا حرف می زنیم، منظورمان فقط محتواهای کپی برداری شده نیست. در عوض هوش مصنوعی دیگر میتواند محتوای درجه یک تولید کند. این ترکیب فناوری هوش مصنوعی با یادگیری ماشینی است. به طوری که گاهی اوقات تشخیص اینکه یک محتوا از سوی انسان تهیه شده یا کار هوش مصنوعی است، حسابی سخت می شود.
ابزارهای هوش مصنوعی مولد می توانند محتوای جدیدی مانند متن، تصویر، صدا یا حتی ویدئو تولید کنند. این امر برای اهداف مختلفی، مانند تولید محتوای بازاریابی، راهنمای کاربردی و حتی ایجاد آثار هنری استفاده می شود. به عنوان مثال، یک شرکت تبلیغاتی می تواند از ابزارهای هوش مصنوعی مولد برای ایجاد محتوای تبلیغاتی شخصی سازی شده برای هر مشتری استفاده کند. اینطوری هم دردسرهای تبلیغات کمتر می شود، هم تیم بازاریابی زیر فشار له نخواهد شد. ماجرا جالب شد، نه؟
مزایای هوش مصنوعی
حالا که با کاربردهای هوش مصنوعی در قالب ابزارها آشنا شدیم، باید نیم نگاهی هم به مزایای آن داشته باشیم. این امر به شما کمک می کند تا تصمیم های قاطعی درباره استفاده از انواع این ابزارها بگیرید.
ابزارهای هوش مصنوعی مزایای متعددی برای کسب و کارها دارند. برخی از مهمترین مزایای این ابزارها عبارتند از:
• افزایش بهره وری: ابزارهای هوش مصنوعی می توانند بسیاری از وظایف تکراری و زمان بر را خودکار کنند. این امر به کارکنان کمک می کند تا بر وظایف مهمتر تمرکز کرده و بهره وری را افزایش دهند. به عنوان مثال، یک شرکت تولیدی می تواند از ابزارهای هوش مصنوعی برای خودکارسازی فرآیندهای تولید خود استفاده کند و هزینه های تولید را کاهش دهد. راستش را بخواهید، در این میان بیشتر پای اتوماسیون در میان است. البته اتوماسیون موردنظر ما کمی به روزتر شده و توانایی حل بسیاری از مسائل دیگر را هم دارد. با این حال همین که شما را از شر کارهای تکراری خلاص می کند، کافی است.
• بهبود تصمیم گیری: ابزارهای هوش مصنوعی می توانند به کسب وکارها کمک کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد مشتریان، بازار و رقبای خود کسب کنند. این اطلاعات می تواند به آنها برای اخذ تصمیمات بهتر کمک کرده و عملکرد کلی یک سازمان را بهبود بخشد. به عنوان مثال، یک شرکت سرمایه گذاری می تواند از ابزارهای هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده های بازار مالی استفاده کند تا فرصت های سرمایه گذاری سودآور را شناسایی کند. به طور مشابه مدیران برای تصمیم گیری های مهم امکان استفاده از انواع ابزارها به منظور اطمینان از انتخاب های درست را خواهند داشت. اینطوری احتمال رویارویی با تصمیم های اشتباه به حداقل خواهد رسید.
• کاهش هزینه ها: شاید مهمترین مزیت ابزارهای هوش مصنوعی کاهش هزینه ها برای کسب و کارها باشد. ابزارهای هوش مصنوعی به کسب و کارها و برندها کمک می کنند تا هزینه های خود را کاهش دهند. این امر می تواند به دلیل خودکارسازی وظایف، بهبود تصمیم گیری و کاهش نیاز به نیروی انسانی باشد. به عنوان مثال، یک شرکت خدمات مشتری می تواند از ابزارهای هوش مصنوعی برای پاسخگویی به سوالات مشتریان خود استفاده کند و هزینه های نیروی کار خود را کاهش دهد. بی شک این نکته در حوزه خدمات مشتریان و روابط عمومی طرفدارهای زیادی پیدا خواهد کرد. پس بد نیست قبل از اینکه باعجله وارد حوزه کسب و کار شده و بودجه تان را به باد دهید، کمی درباره این مسئله دقیق تر فکر کنید. خب اینطوری فرصت کافی برای کاهش هزینه ها به طور حرفه ای خواهید داشت.
مطلب مرتبط: هوش مصنوعی به توسعه کسب و کارها کمک می کند
ابزارهای هوش مصنوعی در طول سال های پیش رو چه وضعیتی خواهند داشت؟ بی شک روند رو به رشد این بازارها ادامه پیدا می کند. با این حال اصلا بعید نیست چالش هایی هم پیش روی آنها قرار گیرد. این درست همان جایی است که شما باید هنرتان به عنوان یک کارآفرین را نشان دهید. خب این یک مورد دیگر از توانایی خودِ هوش مصنوعی خارج است.
بازار ابزارهای هوش مصنوعی در حال رشد سریع است. این رشد ناشی از عوامل مختلفی است، از جمله پیشرفت های فناوری هوش مصنوعی، افزایش پذیرش هوش مصنوعی توسط کسب و کارها و کاهش هزینه های دسترسی به ابزارهای هوش مصنوعی. راستش را بخواهید، تا همین چند ماه قبل استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی هزینه زیادی روی دست برندها و مدتی افراد عادی می گذاشت، اما حالا شرایط کاملا فرق کرده است. شاید به همین خاطر موج استفاده از این ابزار در میان گروه های مختلف به شدت افزایش یافته است. اگر هزینه های دسترسی به این بازار در آینده نیز کاهش پیدا کند، احتمالا گروه های بیشتری از مردم به استفاده از آن علاقه مند خواهند شد.
با توجه به مزایای ابزارهای هوش مصنوعی، انتظار می رود که این ابزار در سال های آینده همچنان به رشد خود ادامه دهد.
آینده پژوهی درباره هوش مصنوعی بدون اشاره به کاربردهای احتمالی آن در صنعت های مختلف چنگی به دل نمی زند. خب همه کارآفرینان در حوزه های مختلف بی صبرانه منتظر آشنایی با مزایای این ابزار برای کسب و کارشان در آینده نزدیک هستند. پس اجازه دهید کارمان را با بررسی آینده برخی از حوزه های کاری در دنیای امروز به پایان برسانیم.
صنعت بهداشت
ابزارهای هوش مصنوعی در تشخیص بیماری ها، توسعه داروها و ارائه خدمات درمانی کمک کننده خواهند بود. به طوری که دیگر لازم نیست برای یک سرماخوردگی لازم از سوی پزشک معاینه شوید. در عوض پزشک ها وقت کافی برای رسیدگی به بیماران حاد را خواهند داشد.
به عنوان مثال، شرکت های فناوری پزشکی امکان استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای توسعه نوعی نرم افزار جدید را دارند چه توانایی تشخیص انواع سرطان را داشته باشد. نکته جالب اینکه بسیاری از موسسات درمانی از همین حالا به این فکر افتاده و کارهای ابتدایی آن را دنبال می کنند.
حوزه مالی
ابزارهای هوش مصنوعی می توانند در مدیریت ریسک، سرمایه گذاری بهتر و ارائه خدمات مالی کمک کنند. به عنوان مثال، بانک ها این فرصت را دارند تا از ابزارهای هوش مصنوعی برای شناسایی مشتریانی که در معرض خطر ورشکستگی هستند استفاده کرده و اقدامات پیشگیرانه ای انجام دهد. بی شک این نکته تحول قابل ملاحظه ای در صنعت بانکداری به همراه خواهد داشت. به طوری که جلوی ورشکستگی بسیاری از کارآفرینان تازه کار به طور خودکار گرفته خواهد شد، آن هم بدون اینکه بانک ها انرژی زیادی در این رابطه صرف کنند.
مطلب مرتبط: هوش مصنوعی و تولید محتوا؛ از افسانه تا واقعیت!
صنعت خرده فروشی
ابزارهای هوش مصنوعی می توانند در شخصی سازی تجربه خرید، مدیریت موجودی و ارائه خدمات مشتری کمک کنند. خب انتظار ندارید که با وجود هوش مصنوعی کلی از کارهای مربوط به خرده فروشی بازهم به شیوه ای سنتی دنبال شود؟ در این صورت رشد فناوری اصلا به چه دردی می خورد؟
اگر شما جزو آن دسته از خرده فروش هایی هستید که هنوز به روش های سنتی پایبند هستند، باید هرچه زودتر تکلیف تان را روشن کنید؛ چراکه ادامه فعالیت به شیوه سنتی خیلی زود شما را به بن بست خواهد رساند.
یک مثال مناسب درباره استفاده از هوش مصنوعی در دنیای خرده فروشی مربوط به مدیریت نظرات و بازخوردهای مشتریان است. اینطوری شما بدون اینکه وقت تان را بین چند کار تقسیم کنید، در سریعترین زمان ممکن از نظرات مشتریان درباره کیفیت خدمات و محصولات تان آگاه می شوید. نکته دیگری که باید مد نظرتان باشد، استفاده از این فناوری برای مدیریت سفارشات است. خب با این کار دیگر لازم نیست نگران به هم ریختن سفارشات یا تحویل دیرهنگام شان شوید. در عوض کافی است به ساده ترین شکل ممکن از یک ابزار دارای هوش مصنوعی برای مدیریت سفارشات استفاده شود. اینطوری دیگر مو لای درز کار خرده فروش ها نخواهد رفت.
حوزه تولید
تولیدی های بزرگ به طور معمول وقت کافی برای فکر کردن به جزییات را ندارند. اگر دقت کرده باشید، تولیدی های بزرگ ترجیح می دهند محصولاتی مشابه را در ابعاد گسترده تولید کنند. حالا اگر یک مشتری پیدا شود که سفارش بی نهایت شخصی سازی شده ای داشته باشد، مدیران تولیدی زود از کوره در می روند. نکته کلیدی در این میان توسعه صنعت تولید به کمک هوش مصنوعی برای شخصی سازی تولیدات است. به طوری که این کار دیگر با اعتراض مدیران تولیدی ها همراه نباشد.
یادتان نرود، ما هنوز در ابتدای راه توسعه هوش مصنوعی هستیم بنابراین شما نباید انتظارات تان از این فناوری را به طور غیرمنطقی بالا ببرید. اگرچه احتمالا خیلی زود این فناوری سطح انتظارات همه کاربران در سراسر دنیا را متحول خواهد کرد، اما عجله برای کارآفرینان مثل سم می ماند. پس بهتر است همین اول کاری دور آن را خط بکشید.
اینها تنها چند نمونه از کاربردهای ابزارهای هوش مصنوعی هستند. با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی، انتظار می رود کاربردهای این فناوری در طیف گسترده ای از صنایع و حوزه ها گسترش یابد بنابراین بهتر است گوش به زنگ باشید تا از سیر تحولات در این حوزه جا نمانید.
مطلب مرتبط: توسعه کسب و کار با هوش مصنوعی
سخن پایانی
هوش مصنوعی فناوری نوظهوری است که پتانسیل انقلابی در بسیاری از صنایع و حوزه ها را دارد. از سوی دیگر بازار ابزارهای هوش مصنوعی در حال رشد سریع است و انتظار می رود که این روند در سال های آینده همچنان ادامه داشته باشد. کاربردهای ابزارهای هوش مصنوعی بسیار متنوع بوده و این ابزارها می توانند مزایای متعددی برای کسب وکارها و سازمان ها داشته باشند. ما در این مقاله سعی کردیم چشم اندازی هرچه وسیع تر برای شما درباره این ابزارها ترسیم کنیم. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در این مقاله داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده کمک و پاسخگویی به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: