ارتباط مناسب با مشتریان بزرگ ترین سرمایه و مهارت کارآفرینان محسوب می شود. امروزه بسیاری از برندها برای ایجاد ارتباط مناسب با مشتریان مشکلات بسیار زیادی دارند. تحول سریع و مداوم سلیقه مشتریان در کنار ظهور فناوری های تازه کار هر برندی را دشوار کرده است. طراحی استراتژی کسب و کار تا حدود زیادی معطوف به ارتقای سطح رابطه میان برند و مشتریان است. اگر کسب و کار شما توانایی تاثیرگذاری مناسب بر روی مشتریان را نداشته باشد، بهترین محصولات دنیا نیز کمکی به کسب سود برای شما نخواهد کرد. استفاده از چشم انداز مشتریان برای بهبود وضعیت کسب و کار همیشه ایده مناسبی محسوب می شود بسیاری از برندهای بزرگ از همین شیوه برای نوآوری و معرفی محصولات تازه استفاده می کنند بنابراین شما باید در عمل به سوی استفاده از چنین استراتژی جهت گیری نمایید. ما در این مقاله به دنبال بررسی نحوه طراحی استراتژی کسب و کار با تمرکز بر روی چشم انداز مشتریان خواهیم بود.
1. اهمیت واقع گرایی
تعیین اهداف و برنامه های واقع گرایانه برای جلب نظر مشتریان اهمیت بسیار زیادی دارد. ایراد اصلی کسب و کارها، به ویژه استارت آپ های جدید، تلاش برای مدیریت اهداف مختلف است. شاید این امر در جلوه نخست بیانگر تلاش بالای کسب و کارها برای موفقیت در بازار باشد، اما در عمل مشکلات بسیار زیادی پیش روی آنها قرار خواهد داد. اگر شما برای نزدیکی به مشتریان اقدام به تعیین اهداف و شیوه های بیش از اندازه بلند پروازانه نمایید، در نهایت کمترین دستاوردی نخواهید داشت بنابراین توصیه ما در این بخش تعیین اهداف و برنامه های استراتژی برند براساس چشم اندازی واقع گرایانه است.
مطلب مرتبط: استراتژی کسب و کار خود را با این سه روش متحول کنید
2. توجه به آمارها
طراحی برنامه کسب و کار بدون توجه به آمارها امکان ناپذیر خواهد بود. امروزه بسیاری از کسب و کارها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستند. این امر رقابت قابل توجهی میان برندهای مختلف ایجاد کرده است. نکته مهم در این میان توجه به آمارهای معتبر برای پیشی گرفتن از رقباست. خوشبختانه امروزه آمارهای بسیار دقیق و معتبری به صورت رایگان در دسترس برندها قرار دارد بنابراین عدم توجه به چنین آمارهایی در فرآیند طراحی برنامه کسب و کار جای هیچ توجیهی نخواهد داشت. ساده ترین راهکار برای دسترسی به آمارهای کاربردی مراجعه به بخش کسب و کار گوگل است. شما با ثبت کسب و کارتان در این بخش امکان استفاده از دامنه وسیع اطلاعات طبقه بندی شده را خواهید داشت.
3. استفاده از فرض های مختلف
طراحی استراتژی کسب و کار همیشه با برخی گمانه زنی ها همراه است. دلیل اصلی چنین اتفاقی ماهیت پیش بینی ناپذیر کسب و کار، حتی در ایده آل ترین وضعیت، است بنابراین شما باید همیشه سهمی برای برآوردتان از آینده بازار کسب و کار قائل باشید. در غیر این صورت چالش های بلندمدت بسیار زیادی را تجربه خواهید کرد. امروزه راهکارهای بسیار زیادی برای دستیابی به یک هدف کاری وجود دارد. برخی از برندها به طور مداوم در تلاش برای کسب اهداف شان با استفاده از راهکارهای تکراری هستند. اکنون زمان تغییر نگرش برندها به عرصه کسب و کار فرا رسیده است. با این حساب برای دستیابی به هدف تان در طراحی استراتژی کسب و کار باید فرض های متعددی در مورد وضعیت آینده بازار مدنظر داشته باشید.
4. جست و جوی فرصت ها
انتظار برای روی دادن اتفاق مناسب بدترین گزینه برای کسب و کارها خواهد بود. نکته جالب اینکه برخی از کسب و کارها در عمل چنین رویکردی را اتخاذ می کنند بنابراین آنها به جای تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به دنبال انتظار برای وقوع اتفاق های مناسب هستند. این امر همیشه با شکست کسب و کارها همراه خواهد بود. اگر شما در تلاش برای طراحی استراتژی کسب و کار هستید، باید جست و جوی فرصت ها را مدنظر داشته باشید. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. با توجه به افزایش سطح رقابت میان برندها تلاش برای دسترسی به فرصت ها ضروری خواهد بود. بازنده های این عرصه برندهای منتظر برای پدید آمدن شرا یط و فرصت مناسب خواهند بود.
5. ضرورت نگاه مثبت
نگاه مثبت به وضعیت کسب و کار و طراحی استراتژی نقش مهمی در موفقیت برندها دارد. بسیاری از کسب و کارها در عمل به دلیل منفی بافی توانایی تاثیرگذاری بر روی بازار را از دست می دهند. اگر شما همیشه نگاه منفی به رویداد های اطراف تان داشته باشید، طراحی استراتژی مناسب امکانناپذیر خواهد شد. شما باید دست کم یک المان امید بخش در وضعیت جاری کسب و کارتان پیدا کنید. در غیر این صورت طراحی برنامه کسب و کار بی دلیل جلوه خواهد کرد.
6. پشتکار، عامل موفقیت در بلندمدت
مواجهه با شکست در طراحی برنامه کسب و کار امر عجیبی نیست. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ در طول سال های نخست فعالیت شان با شکست های متعدد مواجه شده اند. تفاوت مهم میان آنها و استارت آپ های شکست خورده پشتکارشان برای فعالیت دوباره است. اگر شما نیز چنین پشتکاری داشته باشید، در بلند مدت برنده عرصه کسب و کار خواهید بود. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. هرچه توانایی یک مجموعه برای پذیرش شکست و تلاش مجدد در راستای موفقیت در حوزه کسب و کار بیشتر باشد، شانس بالاتری برای موفقیت در بلندمدت خواهد داشت.
مطلب مرتبط: 10 استراتژی که باعث رشد کسب و کار شما خواهد شد
7. توجه به تمام نکات
طراحی استراتژی کسب و کار بدون توجه به تمام نکات و جزییات امکان پذیر نیست. برندهای بزرگ ماه ها برای طراحی استراتژی کسب و کارشان زمان در نظر می گیرند. شاید این امر در نگاه نخست حاکی از وسواس بیش از اندازه باشد، اما در نگاهی عمیق به معنای توجه برندها به کسب و کارشان است. ترکیب جزییات مختلف در قالب یک برنامه منسجم به هیچ وجه کار ساده ای نیست. بنابراین شما باید مشارکت با اعضای مختلف شرکت و هم اندیشی را در دستور کار قرار دهید. در غیر این صورت شانسی برای موفقیت در زمینه طراحی برنامه کسب و کار نخواهید داشت.
8. توجه به عامل انسانی
ما در زمینه طراحی استراتژی برند با روبات های خودکار مواجه نیستیم. امروزه همچنان بسیاری از امور شرکت ها از سوی عامل انسانی سازماندهی می شود. بنابراین در فرآیند طراحی استراتژی برای کسب و کار باید به این عامل توجه ویژه ای داشته باشیم. بسیاری از اوقات کارمندان حوصله کار طولانی مدت ندارند. همچنین وقوع اتفاقات پیش بینی ناپذیر در زندگی شخصی آنها نیز باید مدنظر قرار گیرد. با توجه به این امور همیشه باید انعطاف پذیری قابل توجهی در برنامه تان داشته باشید. این نکته در بلندمدت برنامه شما را باثبات خواهد ساخت. بسیاری از استراتژی های کاری به دلیل ماهیت خشک شان به سرعت با شکست مواجه می شوند بنابراین شما باید نسبت به پرهیز از چنین رویکردی اقدام نمایید.
9. اهمیت ایده پردازی
استفاده از قوه خلاقیت در زمینه طراحی استراتژی کسب و کار اهمیت ویژه ای دارد. امروزه بسیاری از برندها ایده های اصلی شان را به همین شیوه کسب می کنند. همکاری با کارمندان برای پردازش ایده های تازه اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از برندها امکانات بسیار زیادی در اختیار کارمندان برای بیان ایده های تازه می دهند، با این حساب شما شانس بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهید داشت. فراهم سازی شرایط مساعد برای مشتریان به منظور همکاری با برند در زمینه ایده پردازی اهمیت بالایی دارد. امروزه بسیاری از مشتریان تمایل به بیان ایده هایشان دارند. این امر در صورت بیان اشتیاق مناسب از سوی برندها بدل به رابطه دوجانبه سازنده ای میان برندها و مشتریان شان خواهد شد.
10. توجه به توسعه کسب و کار
بدون شک اغلب کسب و کارها در تلاش برای توسعه کسب و کارشان هستند. کسب و کارهای کوچک و محلی در صورت امکان از توسعه کسب و کار استقبال می کنند. نکته مهم در این میان جهت گیری به سوی توسعه کسب و کار در حوزه عمل است. صحبت از توسعه کسب و کار با کاربست عینی این شیوه تفاوت دارد بنابراین شما باید در زمینه طراحی استراتژی کسب و کارتان به توسعه کسب و کار توجه داشته باشید. ایراد اغلب کسب و کارهای کوچک عدم توجه به این نکته در زمان طراحی استراتژی است. نتیجه آن نیز تداوم فعالیت در قالب یک برند محلی خواهد بود.
11. جست و جوی فرصت های همکاری
همکاری با دیگر برندها برای خلق موقعیت های مناسب ایده چندان بدی نیست. امروزه بسیاری از برندها همکاری نزدیکی با هم دارند. این امر موجب افزایش توانایی های هر دو کسب و کار خواهد شد. امروزه استفاده از توانایی ها و مزیت های دیگر کسب و کارها در فرآیند طراحی استراتژی برند اهمیت بالایی دارد بنابراین گاهی اوقات شما باید با رقبای مستقیم تان نیز همکاری داشته باشید.
12. اندکی شکیبایی برای موفقیت
کسب موفقیت در حوزه کسب و کار امری بلندمدت است. اشتباه اغلب کسب و کارها تلاش برای موفقیت در بازه زمانی کوتاه است. وقتی شما زمان موردنیاز برای توسعه و شکوفایی کسب و کارتان را محدود کنید، امکان توسعه پایدار از بین خواهد رفت. فرآیند ارزیابی استراتژی کسب و کار و به روز رسانی آن اغلب وقت گیرترین فعالیت ممکن محسوب می شود. درست به همین خاطر اغلب برندها اقدام به صرف نظر از آن می کنند. توصیه ما در این بخش توجه ویژه ارزیابی عملکرد استراتژی کسب و کار است. شما در غیر این صورت شانس بهبود وضعیت تعاملتان با مشتریان را از دست خواهید داد.
13. بهبود فضای گفت و گو
گفت وگو و تعامل با مشتریان همیشه اهمیت بسیار بالایی دارد. اغلب برندها در عمل توانایی تعامل سازنده با مخاطب هدف شان را ندارند. این امر نوعی هنر برای کارآفرینان محسوب می شود. اگر شما توانایی ارتباطی اندکی با مشتریان تان دارید، ایده هایی نظیر شرکت در دوره های حرفه ای کسب و کار نیز چندان بد نخواهد بود. شما در هر صورت باید توانایی تعامل تان با مخاطب هدف را به شدت افزایش دهید. در غیر این صورت شانس چندانی برای ادامه حضور در عرصه کسب و کار نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: 3 نکته برای بازسازی استراتژی کسب و کار
14. ارزیابی عملکرد رقبا
عملکرد رقبا در زمینه طراحی استراتژی کسب و کار برای شما اهمیت بالایی خواهد داشت. این امر به دلیل امکان مشاهده ترندهای پرطرفدار و همچنین پرهیز از تکرار اشتباهات رقباست. امروزه بسیاری از برندها اشتباهات کلیشه ای و تکراری در زمینه طراحی استراتژی کسب و کار مرتکب می شوند بنابراین شما باید در عمل نسبت به ارزیابی وضعیت رقبا و استراتژی شان توجه داشته باشید.