شروع هزاره جدید میلادی با ظهور فناوری اینترنت و کاربردهای جذاب آن در کسب و کارهای مختلف بود. اگرچه دهه بعدی با بحران مالی گسترده در سراسر دنیا شروع شد، اما پایان به نسبت مناسبی داشت. دهه کنونی شروع بسیار ناامیدکنندهای داشته است. شیوع ویروس کرونا وضعیت اقتصادی بسیاری از کشورها را دچار مشکل کرده است. اگرچه بحران کنونی از نقطه نظر اقتصادی دارای وخامت بیش از اندازه نیست، اما مشکلات بسیار زیادی پیش روی برندها قرار داده است. بازاریابی B2B در چنین فضایی با مشکلات بسیار زیادی همراه است. بدون تردید رکود اقتصادی کنونی بر روی فرآیند بازاریابی بسیاری از کسب و کارها تاثیر گذاشته است. حوزه B2B نیز از این تاثیر منفی در امان نبوده است.
هدف اصلی ما در این مقاله بررسی راهکارهایی برای فعالیت بازاریابی مناسب در حوزه B2B علی رقم بحران مالی قابل توجه در سراسر دنیاست. ما بحث خود را در قالب پنج بخش جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1. بازیابی ارتباطات برندمان
ویروس کرونا بخشهای بسیاری از کسب و کارها در سراسر دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. در این میان ارتباط میان برندهای فعال در زمینه B2B با مشتریان به طور قابل ملاحظهای کاهش یافته است بنابراین یکی از ضرورتهای اساسی برای بازاریابی بهینه در چنین فضایی در ارتباط با بازیابی تعامل نزدیک با مشتریان شرکتمان است. تولید محتوای بازاریابی بدون توجه به این نکته امکانناپذیر خواهد بود. اغلب برندها در فرآیند بازاریابی نیازمند مخاطب هدف هستند. این نیاز در حوزه B2B در ارتباط با توجه شرکتهای دیگر به محتوای ماست بنابراین اگر مخاطب هدفی برای محتوای ما وجود نداشته باشد، فرآیند بازاریابی برندمان به طور کلی دچار مشکل خواهد شد.
مطلب مرتبط: 5 حقیقت کمتر شناخته شده در بازاریابی B2B
بهبود سطح ارتباط برند با مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد، اما نکته مهمتر شیوه انجام چنین کاری است. امروزه مشتریان نیازمند مشاهده احساس همدردی و حضور نزدیک برندها در کنارشان هستند. این امر در صنعت B2B شامل مشارکت با شرکتهای طرف قراردادمان و ایجاد تسهیلات مالی گسترده است. در غیر این صورت بخش قابل توجهی از مخاطب هدف برند ما دچار ریزش خواهد شد. ریزش مخاطب هدف صنعت B2B نتایج بسیار دردناکی برای شرکتها دارد. دلیل این امر دامنه محدود مشتریان هر شرکت در این حوزه است بنابراین شما باید تعامل بسیار نزدیک و صمیمانهای با مشتریان تان داشته باشید.
2. ایجاد آمادگی در تیم شرکت
دورکاری در شرایط کرونا یک امر تحمیلی به اغلب کسب و کارها بود. اکنون شرایط فعالیت و بازاریابی برای برندها بسیار بهتر شده است. اگرچه بازگشایی کسب و کارها خبر بسیار خوبی است، اما دوری چند ماهه کارمندان از فضای رایج کسب و کار دردسرهایی را به همراه خواهد داشت. توصیه ما در این بخش ترتیب دادن دورههای مهارتافزایی و ایجاد آمادگی در اعضای شرکت است. ما فقط به این ترتیب امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهیم داشت.
بسیاری از بازاریابها نسبت به شیوه تولید محتوا در دوران پساکرونا اطلاعات دقیقی ندارند. بدون تردید ما توانایی پیگیری شرایط به صورت پیش از ظهور این ویروس را نداریم بنابراین باید به دنبال راهکارهایی برای پیگیری فرآیند بازاریابی با توجه به الزامات زمان کنونی باشیم. شما به عنوان مدیرعامل یا مسئول بازاریابی شرکت باید کلاسها و دورههای موردنیاز برای اعضای شرکت را ترتیب دهید. در غیر این صورت کیفیت کمپین های بازاریابی برندتان افت قابل توجهی خواهد داشت.
3. استفاده از ترندهای روز در تولید محتوا
ترندهای برتر در زمینه بازاریابی همیشه ایده مناسبی برای تولید محتوا محسوب میشود. نکته مهم در این میان استفاده از ایدههای جذاب به منظور تاثیرگذاری هرچه بیشتر بر روی مخاطب هدف است. در طول دهههای گذشته تغییرات بسیار زیادی در زمینه تولید محتوا پیرامون موضوعات مختلف روی داده است. این امر در کنار توسعه ابزارهای اطلاعاتی برای گردآوری داده و شناسایی ترندهای محبوب کاربران شبکههای اجتماعی فرصت طلایی در اختیار برندها قرار داده است.
شاید تنها چالش اساسی پیش روی برندها در شرایط کنونی افزایش سطح رقابت برای جلب نظر مخاطب هدف باشد. این امر ناشی از جهتگیری برندها به سوی جلب نظر مخاطب در بازارهای مختلف است. با این حساب ما در هیچ بازاری دارای امنیت مطلق نیستیم. این امر ضرورت بهروز رسانی مداوم محتوای بازاریابی و استفاده از ترندهای تازه را افزایش میدهد.
4. سرمایه گذاری بر روی پروژههای بازاریابی بلندمدت
بازاریابی در شرایط کنونی بیشتر معطوف به اهداف بلندمدت است. بیتردید دستیابی به موفقیت های کوتاهمدت با توجه به شرایط جاری بسیار دشوار خواهد بود بنابراین شما باید به دنبال موفقیتهای بلندمدت باشید. این امر آزادی عمل بیشتری در اختیار برندها قرار میدهد. وقتی تمرکز ما از روی موفقیتهای مقطعی به اهداف بلندمدت ان تقال یابد، مواجهه با شکستهای کوتاهمدت دیگر فاجعهای جبرانناپذیر نخواهد بود.
ما باید از شرایط کنونی برای بهبود وضعیت برندمان در آینده استفاده کنیم. بیتردید در شرایط رکود اقتصادی تمام برندها وضعیت نامناسبی خواهند داشت بنابراین بهترین راهکار کنار آمدن با این واقعیت و تلاش برای کسب موفقیت در بلندمدت است.
مطلب مرتبط: B2B و نکاتی ویژه
5. جلب نظر مشتریان تازه
تعامل با مشتریان تازه در هر شرایطی ضروری است. این نکته گاهی اوقات مورد بیتوجهی برخی از برندها قرار میگیرد. نکته مهم در این میان ضرورت ایجاد تنوع در دامنه مشتریان مان برای مقابله با تاثیرات منفی رکود اقتصادی است. در غیر این صورت برند ما به احتمال زیاد با شکست مواجه خواهد شد. حوزه بازاریابی در پیوند نزدیک با تنوع مخاطب هدف است. هرچه مخاطب هدف بیشتری به محتوای بازاریابی برند ما توجه نشان دهد، شانس بالاتری برای کسب موفقیت بازاریابی خواهیم داشت.