قبل از فعالیت در زمینه بازاریابی، بسیار مهم است که نسبت به انواع روش ها در این زمینه آگاهی داشته باشیم. در این رابطه بازاریابی چریکی یا پارتیزانی، یکی از بخش هایی محسوب می شود که علی رغم تاثیر فوقالعاده زیاد آن، کمتر مورد توجه قرار گرفته شده است. این اصطلاح نخستین بار توسط فردی به نام جی کنراد لوینسون در کتابی به همین نام مطرح شد. نکته جالب این است که کتاب او، یکی از 25 منبع اصلی در زمینه کسب و کار شناخته می شود. ریشه این اصطلاح به اقدامات سربازان چریکی ویتنام در جنگ با آمریکا بازمی گردد که در آن انواع تکنیک ها نظیر کمین کردن برای غافلگیری نیروهای دشمن انجام میشد. نخستین ویژگی که باعث می شود تا امکان اجرایی کردن آن برای تمامی برندها مهیا باشد، کمهزینه بودن این روش بازاریابی است.
همچنین هیچ محدودیتی در این زمینه وجود نداشته و هر برندی می تواند خلاقیت خود را ارائه کند. این موارد به علت متفاوت بودن، به خوبی مخاطب را به سمت خود جلب کرده و باعث می شود که تبلیغ شما در کنار دیده شدن تا مدت ها در ذهن مخاطب باقی بماند، با این حال در این رابطه فراموش نکنید که شما باید موارد اخلاقی و احتمالات را نیز در نظر بگیرید.
برای مثال یک نمایش ترسناک ممکن است برای بیماران قلبی و کودکان پیامدهای بسیار بدی را داشته و نتایج عکس را برای شما ایجاد کند. برای پیداکردن ایده نیز شما می-توانید با یک جست وجوی ساده، انواع مختلف آن را مشاهده کرده و با نحوه کار، بهتر آشنا شوید. در این رابطه روشها متنوع بوده و بستگی به نیاز شما دارد. در این رابطه ممکن است شما به یک فضای عادی، طرح خود را اضافه و یا یک فضای جدید را ایجاد کنید. همچنین نسبت به این امر که اقدام شما در کجا قرار گیرد نیز خودتان باید تصمیم بگیرید.
مطلب مرتبط: بازاریابی چریکی
برای مثال ممکن است یک برند بیلبوردها را مدنظر قرار دهند و برندی دیگر فضاهای پرتردد را اولویت خود بداند، با این حال در این رابطه بهتر است که با توجه به جامعه هدف خود اقدام کنید. برای مثال اگر مشتریان اصلی شما کودکان هستند، بهترین فضاها در نزدیکی مدارس خواهد بود. در این رابطه تنها موردی که باید رعایت کنید این است که غیرمنتظره باشد و خلاقیت در کار مشاهده شود. در این رابطه به بررسی چند مثال بسیار موفق خواهیم پرداخت.
1-مک دونالد
خطوط عابر پیاده یکی از فضاهایی است که توجهات را به خود جلب می کند. در این رابطه مک دونالد طرح سیب زمینی سرخکرده خود را بر روی این خطوط پیاده کرده است که هر سیب زمینی، یکی از خطوط را می پوشاند. این طرح ساده و در عین حال خلاقانه، با استقبال بینظیری همراه بود.
2-کیت کت
این شرکت به ایجاد طرح بر روی نیمکت ها تمرکز داشته و طرح شکلات خود را بر روی آن پیاده کرده است. به نحوی که نیمی از نیمکت، بستهبندی محصول و در نیم دیگر خود محصول مشاهده می شود. درواقع با توجه به این امر که نیمکت ها فضایی برای استراحت محسوب می شوند، این طرح تلاش کرده است تا این معنا را در ذهن ایجاد کند که محصول آنها نیز منجر به آرامش و بازیابی انرژی شما خواهد شد.
3-کینگ کونگ
درواقع بازاریابی چریکی در هر صنعتی قابل اجرا بوده و برای درگیر کردن بیشتر مخاطبان با فیلم کینگ کونگ، رد پای این موجود، در یکی از سواحل گذاشته شد. این موضوع توجه بسیاری را به خود جلب کرد.
4-آدیداس
آدیداس در طراحی یکی از فروشگاه های خود، ساختمان را به شکل یک جعبه کفش درآورد. درب آن تا حدی باز شده و بندهای کتانی مشاهده می شود. این امر باعث می شود تا افراد حس ورود به یک مکان جدید را داشته باشند.
مطلب مرتبط: آیا رویکرد چریکی به تبلیغات و بازاریابی برای کسب وکار شما مناسب است؟
5-نیکون
پوستر نصب شده نیکون در متروها توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرد. در این طرح، چند عکاس را مشاهده میکنید که در حال عکاسی از شما هستند. نمایش فلش دوربین ها باعث می شود که مخاطب خود را یک فرد مشهور تصور کرده و حسی فوقالعاده را تجربه کند. این امر در حالی است که در دست تمامی عکاسان، دوربین های ساخت این شرکت قرار داشته و باعث می شود تا شما حسی خوب را نسبت به این برند پیدا کنید.
در نهایت توصیه می شود که به صورت مداوم، اقدامات انجامشده در این زمینه را مورد مشاهده قرار دهید تا به ایده های جدیدتری دست پیدا کنید. اگرچه ممکن است تصور کنید که کپیبرداری در این زمینه نتیجه ای دربر نخواهد داشت، با این حال اگر یک اقدام در خارج از محدوده شما انجام شده باشد، مخاطب هدف هیچ تجربه ای را از مواجهه با آن نداشته و استفاده از آن کاملا کارساز خواهد بود.