تبلیغات عرصه مهمی از کسب و کار محسوب می شود. فروش هرچه بیشتر محصولات و بالطبع توسعه برندها در گرو موفقیت در این عرصه است. برند اپل نهتنها یک شرکت خاص و نوآور در زمینه تولید محصولات فناورانه، بلکه برندی هوشمند در زمینه بازاریابی نیز هست. کمپین های بازاریابی مختلف این برند به دلیل کیفیت بسیار بالا و موفقیت در جذب مشتریان به آنها در زمینه توسعه هرچه بهتر جایگاه شان از یک تولیدکننده ساده رایانه به برندی بزرگ در زمینه هایی فراتر از تکنولوژی را فراهم کرده است. به این ترتیب اکنون این برند به طور کلی نوع خاصی از سبک زندگی را ترویج می کند. میزان شهرت و موفقیت کمپین های این برند به خوبی در شناسایی سریع لوگو آن از سوی مشتریان سراسر جهان قابل مشاهده است. به این ترتیب مشتریان نقاط مختلف جهان فقط با یک نگاه به لوگو این برند تعلق آن به اپل را متوجه می شوند. به طور معمول نام برند اپل ویژگی هایی نظیر طراحی سمبلیک، کارایی فوقالعاده و نوآوری را تداعی می کند.
در این مقاله هدف اصلی من بررسی شاهکارهای تبلیغاتی اپل است. به منظور بررسی و یادگیری نکات مهم تبلیغات مختلف این برند به مطالعه این مقاله ادامه دهید. به این ترتیب دلیل سلطه بیبدیل اپل بر دنیای تکنولوژی را بهتر درک خواهید کرد.
1. شبح آیپد
چه کسی می تواند کمپین تبلیغاتی مشهور«شبح آیپد» را فراموش کند؟ طراحی منحصر به فرد کمپین مورد بحث همراه با استفاده از موسیقی متن عالی تمام مشتریان آن نسل را به خود جذب کرد. روند بسیار هیجانانگیز و شادیآور تیزر تبلیغاتی آنها بسیاری از کاربران دستگاه های دیجیتالی را به ویژگی های آیپد علاقهمند ساخت. کمپین شبح آیپد به خوبی ویژگی های خاص محصولات اپل را به مشتریان نشان می داد. هدف اصلی اپل از طراحی این کمپین نمایش ویژگی های منحصر به فرد محصولاتش و خلق تفاوتی معنادار میان خود و رقبایش بود. موفقیت این کمپین به خوبی بیانگر دستیابی آنها به هدف فوق است. در نتیجه دستگاه پخشکننده موسیقی اپل بدل به گزینه نخست مشتریان به هنگام خرید شد.
نکته جالب این کمپین استفاده از آن در پلتفرم های مختلف بود. انتشار ویدئو، چاپ پوستر و نصب بیلبورد از جمله راهکارهای اپل برای جلب نظر مشتریان بود. به این ترتیب میزان فروش آیپد به زودی برابر با محصولات بزرگ این برند مانند آیفون شد. نکته جالب اینکه با رواج خرید آیپد پلتفرم موسیقی اپل تحت عنوان آیتیونز نیز شهرت بالایی به دست آورد. به این ترتیب از طریق فروش موسیقی های مشهور دنیا مبلغ قابل توجهی سود به حساب اپل واریز می شود. همچنین آیتیونز امروزه منبع اصلی بسیاری از مردم برای دسترسی به موسیقی های تازه است. این امر بر اعتبار برند اپل می افزاید.
مطلب مرتبط: 4 توصیه برای مدیریت بهتر یک کمپین تبلیغاتی
در فرآیند طراحی تبلیغ اصلی کمپین بازاریابی آیپد طرح های بسیار زیادی به اپل پیشنهاد شد، با این حال طرح شبح آیپد پس از تایید اولیه در سپتامبر 2003 روانه بازار شد. موفقیت های این کمپین از همان روزهای نخست شروع شد. به این ترتیب در آن سال تقریبا همه جایزه های مهم عرصه تبلیغات به این شاهکار تبلیغاتی رسید.
2. عکاسی با آیفون
کمپین «عکاسی با آیفون» در سال 2015 راهاندازی شد. بر این اساس در بیلبوردها و تبلیغات مختلف این کمپین تصاویر بسیار زیبای ثبت شده با دوربین آیفون 6 درج می شد. تاثیر این کمپین بر روی مشتریان و کارشناس های عرصه تبلیغات به حدی بالا بود که در جایزه گرند پپریکس سال 2015 در زمینه عکاسی فضای باز را از جشنواره تبلیغات Cannes Lions دریافت کرد.
دلیل اصلی موفقیت این سری از تبلیغات اپل تلاش برای انسانیسازی برند است. تصاویر درجشده بر روی آگهی ها همگی به وسیله گوشی های آیفون و کاربران این برند ثبت شده است، بنابراین خبری از همکاری با آژانس های عکاسی حرفه ای برای نمایش نماهای حیرتانگیز نیست. دقیقا به همین دلیل تاثیرگذاری کمپین عکاسی با آیفون به مراتب بیشتر از تجربه سایر رقبای این برند است. وقتی کاربران معمولی، نه عکاس های حرفه ای، توانایی ثبت چنین تصاویر زیبایی را داشته باشند، کیفیت دوربین اپل به خوبی اثبات خواهد شد. از نقطه نظر مشتریان نیز هیجان آنها به اوج خواهد رسید. به هر حال چه کسی علاقهمند به درج تصاویرش بر روی بیلبوردهای تبلیغاتی برند اپل نیست؟ در طول فرآیند دریافت آثار مشتریان برند اپل خیل عظیمی از تصاویر را دریافت کرد. به همین دلیل برای درج هر کدام از آنها مجبور به استفاده از کمک عکاس های حرفه ای شد. دلیل انتخاب تصاویر بسیار زیبا نیز همین همکاری با عکاس های حرفه ای در زمینه انتخاب آثار برگزیده بود.
کمپین عکاسی با آیفون یک راهکار کاملا رایگان به منظور بازاریابی برای محصولات اپل نیز محسوب می شود. استفاده اپل از تصاویر کاربران آیفون هزینه های شرکت در زمینه همکاری با طراح های حرفه ای و عکاس های ماهر را به صفر رساند. بدون تردید کمپین اپل یک معامله برد- برد برای آنها و مشتریان شان محسوب می شود. به عنوان یک فرد علاقهمند به حوزه عکاسی درج تصاویرمان بر روی بیلبوردهای اپل فرصت بسیار مطلوبی برای شروع فعالیت حرفه ای مان به عنوان عکاس خواهد بود. این ماجرا برای بسیاری از مشتریان اپل در طول کمپین عکاسی با آیفون رخ داد. به این ترتیب برخی از آنها حتی به شهرت جهانی نیز رسیدند.
3. یک اپ برای آن وجود دارد
اینکه اپ های دلخواه کاربران در دسترس شان نباشد، شبیه به کابوس است. امروزه کمتر کسی دنیای پیش از معرفی اپ استور را به یاد دارد. تا پیش از معرفی اپ استور کاربران برای دانلود و استفاده از اپ های مورد علاقه شان با مشکلات بسیار زیادی مواجه بودند. با این حال برند اپل با معرفی اپ استور این مشکل را به صورت ریشه ای حل و فصل کرد. دسترسی به انواع بازی ها، اپ ها و بسیاری مطالب کاربردی دیگر تنها بخشی از امکانات گسترده این اپ محسوب می شود. چنین سطحی از دسترسی در آن زمان بدون شک برای کاربران آیفون، به مانند اکنون، بسیار هیجانانگیز بود. به این ترتیب برند اپل با معرفی یک اپ استور مجهز عرصه فروش گوشی های هوشمند را به سلطه خود درآورد.
بدون تردید وقتی ما سرویسی بسیار بزرگ و هیجانانگیز را در آستانه راهاندازی داریم، ساز و کار ویژه ای برای رونمایی از آن تدارک خواهیم دید. برند اپل نیز همین استراتژی را در پیش گرفت. آنها کمپین «یک اپ برای آن وجود دارد» را برای رونمایی از اپ استور و امکانات مختلف آن به کار گرفتند. اپل از این کمپین به هنگام رونمایی از آیفون 3G پرده برداشت. پس از آن عبارت «یک اپ برای آن وجود دارد» از سوی کاربران بدل به ترند اصلی در شبکه های اجتماعی شد. به همین دلیل اپل تصمیم به حفظ انحصاری آن برای خود گرفت. ثبت این شعار تبلیغاتی امکان اشاره مداوم به آن را برای اپل فراهم کرده است. به این ترتیب حتی در زمان مناسب امکان بازسازی اساسی این کمپین تبلیغاتی نیز وجود دارد.
4. متفاوت فکر کن
یکی دیگر از شاهکارهای تبلیغاتی اپل کمپین «متفاوت فکر کن» است. در این کمپین برند اپل از تصاویر افراد تاثیرگذار و بسیار مشهور به عنوان کاور سود می برد. افرادی نظیر جیم هنسون، آملیا ایهارت و پابلو پیکاسو بر روی کاور اصلی کمپین اپل حضور دارند. به این ترتیب برند اپل یکی از بهترین نمونه های تبلیغاتی در سراسر تاریخ را تهیه و روانه بازار کرد. تا به امروز نیز کاربران بسیاری در سراسر جهان تحت تاثیر این کمپین قرار دارند. نکته جالب اینکه کمپین موردنظر در کنار معرفی هیچ محصول تازه ای رونمایی نشد. به این ترتیب تمام موفقیت های حاصل از آن به خاطر هوش تبلیغاتی و بازاریابی اپل است. بسیاری از کارشناس های حوزه تبلیغات این کمپین را انقلابی در عرصه تبلیغات عنوان می کنند. برخی دیگر آن را با تحول عظیم اپل در زمینه استفاده از رایانه های شخصی برابر می دانند.
کمپین متفاوت فکر کن در سال 1997 در تلویزیون به نمایش در آمد. مجری اصلی این ویدئوی تبلیغاتی ریچارد دریفوس، همان فردی که درباره «افراد دیوانه» حرف زد، بود. این کمپین علاوه بر تیزر ویدئویی دارای زیرشاخه های چاپی و پوستر نیز بود. به این ترتیب علاقهمندان به حوزه IT پیام تبلیغاتی این برند را در همه جا مشاهده می کردند.
مطلب مرتبط: ۱۰ نکته برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق
استیو جابز اظهار نظر جالبی دارد: «شما همیشه باید اندکی متفاوت باشید تا یک رایانه اپل را خریداری کنید.» این کمپین به طور کاملا اصولی به این جمله استیو جابز وفادار است. بدون تردید شاهکار تبلیغاتی اپل جنبه های بسیار هیجانانگیزی دارد. هر کمپین تبلیغاتی موفقی باید هم اینگونه باشد.
5. مک در برابر PC
هنگامی که شما در حال خرید یک لپ تاپ هستید، نخستین تصمیم اساسی تان باید انتخاب میان مک یا PC باشد. بدون تردید هر کدام از این دو ویژگی های خاص خود را دارد. برند اپل به منظور نمایش ویژگی های سری محصولات مک راهکار بسیار جالبی را در پیش گرفت. تمرکز اصلی آنها در این کمپین بر روی جنبه سرگرمکننده و طنز بود. همکاری با جاستین لانگ و جان هادگمن به منظور ایفای نقش در این تبلیغ نیز به هیجان آن افزوده بود. به این ترتیب از مدت ها پیش از نمایش تبلیغ موردنظر بسیاری از مردم منتظر آن بودند. به هر حال این یکی از معدود کمپین های اپل با حضور افراد مشهور محسوب می شود. شاید در نگاه نخست این امر فشار مضاعفی را بر روی تیم تبلیغات اپل اعمال کند، با این حال در فرهنگ برند اپل هیچ جایی برای ترس از فشارها و انتظارات بالا نیست.
کمپین «یک مک بخر» که تحت عنوان « مک در برابر PC» نیز شناخته می شود، در سال 2006 به نمایش در آمد. در این ویدئویس تبلیغاتی جاستین لانگ و جان هادگمن به بررسی نقاط قوت مک در برابر PC می پرداختند. اگرچه در طول این کمپین هیچ سخنی از رقیب اصلی اپل، یعنی مایکروسافت، به میان نیامد، اما همه مخاطب ها به خوبی از هدف اصلی این مقایسه آگاهی داشتند. هدف اصلی جلب نظر مشتریان پر و پا قرص مایکروسافت به منظور خرید مک بود. بیان ویژگی های برتر مک از نظر نرمافزاری و سختافزاری به فروش هرچه بیشتر این سری از محصولات اپل کمک فراوانی کرد. بدون تردید این سری از تبلیغات برند اپل برترین تبلیغ آنها در طول دوران فعالیت شان محسوب می شود.