اینکه محصولات و خدمات یک شرکت تا چقدر فوق العاده هستند بی اهمیت است، اگر این محصولات را تبلیغ نکنند چرا که هیچ کس در مورد این محصولات چیزی نخواهد دانست. هدف از هر کمپین تبلیغاتی دستیابی به بیشترین مخاطب ممکن و جذب حداکثری مشتریان جدید با هزینه ای متناسب است. اگر به درستی انجام گیرد این کمپین تبلیغاتی به سرمایه گذاری بی بدیلی برای شرکت تبدیل می شود و در غیر این صورت کمپین تبلیغات انجام شده حکم دور ریختن سرمایه آن شرکت را دارد.
به گزارش هورموند، ۱۰ نکته کلیدی که توجه به آنها در مسیر اجرای یک کمپین تبلیغاتی بسیار حائز اهمیت است به شرح زیر است:
1- مخاطبان هدف خود را دقیقا تعیین کنید
یک کمپین تبلیغاتی باید معطوف به بخش خاصی از بازار باشد.
یک اشتباه رایج این است که تبلیغات به صورت ژنریک انجام گیرد که به زبان مشتریان هدف صحبت نکند و توجه آنها را جلب نسازد.
برای یک کمپین تبلیغاتی موفق باید مشتریان هدف تعیین شوند و اطمینان حاصل شود که کمپین تبلیغاتی در حال اجرا به صورت متمرکز با آنها صحبت می کند.
2- مزیت رقابتی تان را پررنگ تر جلوه دهید
یکی از کلید های موفقیت در یک کمپین تبلیغاتی تأکید بیشتر بر موفقیت های شرکت است- آن دسته از عواملی که موجب مزیت رقابتی شرکت شده است. - بسیاری از کمپین های تبلیغاتی هوشمندانه اجرا می شوند، اما در معرفی صحیح مزایا و ویژگی های برتر محصول یا خدمت شکست می خورند.
تنها در صورتی یک کمپین تبلیغاتی برای مشتریان بالقوه ارزش ایجاد می کند که با دقت بر مزایای محصول تأکید کرده باشد.
3- تصویر برندتان را در ذهن ها ثبت کنید
کمان لوگوی مک دونالد را حتی در شرایطی که یک فرد با سرعت بالا در حال عبور از یک بزرگراه باشد تشخیص می دهد. محصولات بسیار زیادی هستند که از طریق لوگو یا بسته بندی شان به سرعت در ذهن افراد شناخته می شود. متأسفانه بسته بندی مقوله ای است که اکثر شرکت های ایرانی در آن ضعیف عمل کرده اند. تصویر برند بسیار حائز اهمیت می شود وقتی که در کمپین تبلیغاتی و اقدامات ترویجی یک محصول استفاده می شود. بسیاری از شرکت های تبلیغاتی اقدام به ساختن یک تصویر مستمر که در ذهن مخاطب ثبت شود نمی کنند و با این کار شانس تأثیر گذاری عمیق بر چشم انداز محصول در ذهن مشتریان را از دست می دهند.
4- باید هزینه کنید تا درآمد کسب کنید
راه های فراوانی برای پس انداز پول های شرکت وجود دارد، اما کمپین تبلیغاتی جای مناسبی برای صرفه جویی در هزینه ها نیست، چراکه این امر مستقیما بر فروش و سودآوری شرکت تأثیر می گذارد. کمپین تبلیغاتی موفق هزینه بر است، چراکه نتیجه بخش خواهد بود.
5- در مکان مناسب تبلیغ کنید
افراد طراح کمپین تبلبغاتی باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که مجله مورد علاقه یا برنامه رادیو و تلویزیون مورد علاقه آنها شاید رسانه مورد علاقه مخاطبان هدف کمپین تبلیغاتی آنها نباشد.
قبل از انتخاب رسانه تبلیغاتی باید مخاطبان هدف دقیقا شناسایی شوند تا مشخص شود بیشتر چه چیزهایی را می بینند، گوش می کنند و مطالعه می کنند تا بدین وسیله بتوان رسانه صحیح کمپین تبلیغاتی را انتخاب کرد.
پس از آن با تبلیغات در رسانه های انتخاب شده می توان اطمینان خاطر داشت که مخاطبان هدف بیشتری در معرض کمپین تبلیغاتی قرار گرفته اند.
6- اجازه ندهید بودجه شما کمپین تبلیغاتی شما را هدایت کند
اگر بودجه تبلیغات مثلا ماهانه ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شود، این صرفا از منظر حسابداری است. مدیر تبلیغات هوشمند نباید با دید حسابداری به این بودجه بنگرد و دقیقا براساس دوره های مالی حسابداری از این بودجه استفاده کند.
7- تنوع ایجاد کنید
بسیار رایج است که شرکت های بزرگ براساس قیمت و نرخ بازگشت سرمایه بهترین مکان برای تبلیغات را انتخاب و توقف می کنند، درحالی که مانند هر سرمایه گذاری دیگر منطقی نیست که همه تخم مرغ ها در یک سبد گذاشته شود. بهتر است بودجه کمپین تبلیغاتی به نحوی گسترده مصرف شود که گستره ای از رسانه های متفاوت که مناسب با بودجه و مخاطبان هستند، انتخاب شوند.
8- تلاش نکنید همه چیز برای همه کس باشید!
هیچ محصول و خدمتی مناسب همه افراد نیست. برخی کسب و کارها به اشتباه تلاش می کنند تا به همه بازار دست یابند. معمولا این شیوه مثمرثمر واقع نمی شود. برای موفقیت در یک کمپین تبلیغاتی باید مخاطبان آن کمپین تعیین شوند و تلاش شود برای آن بازار خاص همه چیز را فراهم کرد.
9- قبل از هر چیز تبلیغات تان را آزمایش کنید
اگر زمان یا سرمایه کافی وجود داشته باشد یکی از بهترین شیوه های آزمون اثربخشی تبلیغات استفاده از گروه های تمرکز است(Focus Group) آیا آنها مفهوم و پیام آن کمپین تبلیغاتی را از دریافت کرده اند؟ آیا تبلیغاتی که قصد اجرای آن وجود دارد مفهوم مدنظر را انتقال می دهد؟ اگر این طور نیست؛ نظر آنها در خصوص انتقال بهتر مفهوم و شیوه اجرای اثربخش پرسیده شود. راه های ارزان قیمت تر دیگری نیز وجود دارد. مانند: توزیع پرسشنامه.
10- کمپین تبلیغاتی تان را ارزیابی کنید
بسیار آسان است که از مشتریان جدید پرسیده شود اسم برند را از کجا شنیده اند و با آن آشنا شده اند. این ارزیابی کمک می کند تا مشخص شود کدام بخش از کمپین تبلیغاتی اثربخشی بیشتری داشته است و کدام رسانه سودآورترین فرصت برای شرکت محسوب می شود.