توسعه هوش مصنوعی در دنیا سوالات بی نهایت متنوعی برای مردم به همراه داشته است. اگر میانه خوبی با دنیای مارکتینگ داشته باشید، حتما برای تان سوال شده که آیا واقعا هوش مصنوعی توانایی تولید محتوا را دارد؟ خب جواب این سوال خیلی ساده نیست. اگر بخواهیم کمی سختگیرانه ماجرا را بررسی کنیم، باید گفت هوش مصنوعی به تنهایی توانایی انجام هیچ کاری را ندارد، البته تا زمانی که شما به آن دستوری ندهید!
هوش مصنوعی مزیت اصلی اش را مدیون توانایی پردازش ابرداده ها در مدت زمانی کوتاه و حتی یادگیری نکات تازه از دل فرآیند آموزش است. این دقیقا همان کاری است که فناوری یادگیری ماشینی برای هوش مصنوعی انجام داده است. به طوری که این فناوری حتی توانایی یادگیری پیچیده ترین مسائل را هم دارد.
حالا که متوجه وضعیت تولید محتوا از سوی هوش مصنوعی شدیم، باید به یک سوال دیگر هم جواب دهیم. آیا واقعا محتوای هوش مصنوعی در گوگل محبوب تر از بقیه محتواها هستند؟ این سوالی است که شاید در ابتدا برای آدم ها عجیب باشد. خب مگر محتوای تولیدی هوش مصنوعی فرقی با سایر محتوا دارد؟
راستش را بخواهید، محتوای تولیدی هوش مصنوعی در طول سال های اخیر شباهت بسیار زیادی به محتوای واقعی بازاریاب ها پیدا کرده است. با این حال گوگل به راحتی فرق میان این دو مورد را شناسایی می کند. کار به جایی رسیده که برخی از موسسات حتی اجازه استفاده از محتوای تولیدی با کمک هوش مصنوعی را به کاربران شان نمی دهند. در این شرایط گوگل استراتژی کاملا متفاوتی در پیش گرفته است؛ چراکه هدف اصلی این برند کمک به بهبود تجربه کاربران در دنیای آنلاین است. به همین خاطر برای الگوریتم گوگل اصلا فرقی ندارد یک محتوا چطور تولید شود، بلکه کیفیت نهایی آن مهم است. این درست همان جایی است که هوش مصنوعی مزایای خود را نشان می دهد.
ما در این مقاله سعی داریم یکی از شایعات مرموز درباره الگوریتم گوگل را زیر ذره بین ببریم. اینکه آیا واقعا الگوریتم گوگل به محتوای تولیدی از سوی هوش مصنوعی توجه بیشتری دارد یا نه، سوالی است که ما در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس خودتان را آماده کنید تا یک ماجراجویی هیجان انگیز را به اتفاق یکدیگر شروع کنیم.
سوال این بخش به اندازه کافی سرراست هست که نیاز به توضیح اضافه نداشته باشد. به همین خاطر هم ما به جای مقدمه چینی های کلیشه ای قصد داریم یک راست برویم سراغ اصل مطلب. اینکه آیا هوش مصنوعی برای گوگل جذاب تر است و محتوای آن را بهتر پروموت می کند، بیشتر شبیه نوعی شایعه بی اساس است تا واقعیت. گوگل معیارهای خاص خودش برای سئو محتوا را داشته و براساس آنها الگوریتمش را به روز رسانی می کند. در این میان هر محتوایی که عملکرد بهتری از نظر پاسخ به نیاز کاربران و تحقق معیارهای کیفی گوگل داشته باشد، رتبه بهتری به دست می آورد.
هوش مصنوعی و تولید محتوا؛ از افسانه تا واقعیت!
اگرچه گوگل بین محتوای تولیدی از سوی هوش مصنوعی و محتوای عادی فرقی نمی گذارد، اما برخی از عوامل محتوای هوش مصنوعی را جذاب تر می سازد. به همین خاطر به طور طبیعی این مدل محتواها رتبه های برتری در موتور جست وجوی گوگل پیدا می کنند. ماجرا تازه به جاهای جذابش رسید، نه؟
اولین نکته ای که باید یادتان باشد، بی تفاوتی گوگل نسبت به محتواهای مختلف است. به زبان خودمانی، برای گوگل اصلا مهم نیست یک محتوا چطور تولید شده یا چه کسی آن را تولید کرده است. اگر شما مهارت کافی برای جلب نظر مخاطب هدف را داشته باشید، محتوای تان بی برو برگشت رتبه مناسبی در گوگل دریافت خواهد کرد.
حالا که این نکته را به یاد سپردیم، نوبتی هم باشد، باید دلیل موفقیت نسبی محتوای تولیدی از سوی هوش مصنوعی را مرور کنیم. ما در این بخش قصد نداریم سراغ نکات حرفه ای یا بی نهایت پیچیده برویم. در عوض بحث مان را به ساده ترین شکل ممکن دنبال خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید تا برخی از مهمترین نکات در این رابطه را به اتفاق شما مرور کنیم.
تازگی محتوا: نکته ای کلیدی
به نظر شما کاربران در گوگل از چه نوع محتوایی استقبال خواهند کرد؟ مثلا فرض کنید همین دیروز بازی سنتی میان منچستر یونایتد و لیورپول برگزار شده است؛ خب در این صورت کاربران گوگل احتمالا محتواهایی که درباره این بازی جنجالی باشد را بیشتر مورد توجه قرار خواهند داد. در این صورت هر خبرگزاری یا حتی کسب و کاری که زودتر درباره این بازی مهم و نتیجه اش دست به تولید محتوا بزند، موفق تر خواهد بود.
هوش مصنوعی توانایی تولید محتوای دست اول در کمترین زمان ممکن را دارد. درست به همین خاطر تیم های بازاریابی که از این فناوری برای کارشان استفاده می کنند، همیشه نتایج بهتری به دست خواهند آورد. این در حالی است که یک تیم بازاریابی معمولی شاید توانایی کسب موفقیت های مناسب در این رابطه را نداشته باشد؛ چراکه تولید محتوا به طور سنتی همیشه زمانبر خواهد بود. فکر می کنم حالا با یکی از دلایل مهم محبوبیت هوش مصنوعی در گوگل آشنا شده باشید؟
اگر حرف ما را باور ندارید، کافی است درباره یک اتفاق تازه در گوگل سرچ کوتاهی داشته باشید. بی شک بسیاری از نتایجی که گوگل تحویل تان می دهد، از دل همین ابزارهای هوش مصنوعی بیرون آمده است بنابراین شما باید حواس تان در این رابطه را به خوبی جمع کنید، وگرنه سرتان بی کلاه خواهد ماند.
مطلب مرتبط: تحول بازاریابی محتوایی و نقش هوش مصنوعی
بک لینک ها: جایی برای خودنمایی هوش مصنوعی
وقتی شما مشغول مطالعه یک متن یا ویدئو هستید، معمولا ادعاهای مختلفی در آن چشم تان را خواهد گرفت. چه بسا پیش خودتان فکر کنید این ادعاها خیلی عجیب یا حتی غیرواقعی به نظر می رسند. درست به همین خاطر در دنیای امروز بسیاری از کاربران بدون بک لینک های درست و حسابی هیچ ادعایی را قبول نمی کنند.
بک لینک در واقع به آن لینک هایی گفته می شود که به مثابه ارجاع عمل می کنند؛ یعنی کاربران را به سوی یک لینک خارجی که اعتبار بالایی هم دارد، راهنمایی کرده و خیال شان را راحت می کنند. درست به همین خاطر گوگل اهمیت زیادی به بک لینک می دهد بنابراین اگر محتوای شما هیچ بک لینک درست و حسابی نداشته باشد، خیلی زود کارتان به جاهای باریک خواهد کشید.
قبول دارم ارجاع دادن به محتوای دیگران کار چندان ساده ای نیست و حتی آدم را یاد دوران سخت پایان نامه می اندازد. با این حال در این بخش چاره دیگری وجود ندارد. بنابراین باید آستین ها را بالا زده و برای ادعاهای مختلف تان در محتوای بازاریابی بک لینک های درست و حسابی بیاورید. البته اگر از هوش مصنوعی استفاده کنید، این فرآیند برای تان بی نهایت ساده تر خواهد شد؛ چراکه هوش مصنوعی این کار را به طور کاملا خودکار برای شما انجام می دهد. این یکی دیگر از دلایل علاقه گوگل به محتوای تولیدی با کمک هوش مصنوعی است.
ارتباط موضوعی: بخش جذاب ماجرا
بازاریاب ها وقتی پای تولید محتوا وسط باشد، خیلی زود از بحث اصلی منحرف می شوند. انگار که شروع تولید محتوا فقط بهانه ای برای صحبت کردن از هر دری است. خب در این صورت شکست شما در زمینه بازاریابی امر غیرمنتظره ای نخواهد بود؛ چراکه مخاطب انتظار محتوایی غیرمنسجم از سوی شما را ندارد. در عوض همه هنر شما در توانایی تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف به دور از بحث های پراکنده نهفته است.
باور کنید یا نه، هوش مصنوعی به دستوراتی که به آن می دهید، کاملا وفادار می ماند. مثلا اگر از این ابزار بخواهیم در زمینه تولید محتوا درباره کفش های ورزشی به ما کمک کند، دیگر خبری از بحث های عجیب یا به درد نخور نخواهد بود. شاید به همین خاطر محتوای تولیدی با کمک هوش مصنوعی جذابیت بیشتری برای مخاطب و صدالبته گوگل دارد.
شما را نمی دانم، ولی من ترجیح می دهم محتوایی جمع و جور اما متمرکز بر روی موضوعی واحد را مشاهده کنم تا محتوایی که حالتِ «همه چیز و هیچ چیز» دارد. با این حساب طبیعی است محتوایی که به کمک هوش مصنوعی طراحی شده باشد، در گوگل بازخوردهای بهتری دریافت خواهد کرد. این مسئله ربطی به ترجیح هوش مصنوعی بر بازاریاب های واقعی از سوی گوگل ندارد. پس نباید الکی کار را برای خودتان سخت کنید؛ چراکه گوگل اصولا طور دیگری به مسئله نگاه می کند.
مطلب مرتبط: تولید محتوای آنلاین در فضای مجازی و به صورت آنلاین با هوش مصنوعی
موضوعات جذاب تر: مهارت ویژه هوش مصنوعی
گاهی اوقات بازاریاب ها ایده های بسیار خوبی برای تولید محتوا داشته و حتی بر اساس آن دست به تولید محتوا نیز میزنند. با این حال وقتی نوبت به انتخاب تیتر می رسد، همه چیز به هم می ریزد. انگار که انتخاب تیتر همان پاشنه آشیلی است که وضعیت برند را از این رو به آن رو می کند. اگر شما هم چنین تجربه هایی را پشت سر گذاشته اید، هوش مصنوعی نقطه ضعف تان را به طور کامل پوشش می دهد.
هوش مصنوعی با تحلیل موضوعات مقالات و محتواهای مختلف در نهایت دست به انتخاب تیترهایی می زند که جذابیت بی نهایت زیادی دارند. درست به همین خاطر گوگل علاقه بیشتری به محتوای تولیدی از سوی هوش مصنوعی دارد. خب در این حالت طبیعی است که چنین محتوایی از نظر سئو رتبه بی نهایت بهتری دریافت کند!
شما حتی اگر بهترین محتوای دنیا را هم داشته باشید، بدون موضوعات جذاب شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت. این یعنی شما باید علاوه بر تیتر، به موضوعات جانبی محتوای تان هم فکر کنید. وگرنه هوش مصنوعی حسابی از خجالت تان درمی آید. البته در این میان می توانید روی کمک هوش مصنوعی نیز حساب کنید. ماجرا جالب شد، نه؟
دنیای بازاریابی و سئو روز به روز به سمتی می رود که نیاز به استفاده ترکیبی از نیروی انسانی و هوش مصنوعی بیشتر احساس گردد. در این میان بازاریاب هایی که خیلی راحت با شرایط تازه هماهنگ شوند، سرنوشت بسیار بهتری خواهند داشت. این در حالی است که مقاومت در برابر تغییرات خیلی زود شما را به سوی شکست سوق خواهد داد.
سخن پایانی
گوگل در زمینه رتبه بندی محتوا در موتور جست وجوی دوست داشتنی اش، بیشتر از اینکه براساس سلیقه شخصی عمل کند، به فکر تجربه بهتر کاربرانش است. درست به همین خاطر هیچ تعهد بی قید و شرطی در قبال بازاریاب ها ندارد. در این میان هوش مصنوعی به دلیل توانایی مناسب در برخی حوزه های سئو محتوا از عامل انسانی پیشی گرفته است. با این حال هنوز برای صحبت از حذف بازاریاب ها از صحنه بی نهایت زود است؛ چراکه هوش مصنوعی به تنهایی توانایی تولید محتوا با دقت و جذابیت بالا را ندارد بنابراین در یک افق بلندمدت ترکیب میان عامل انسانی و هوش مصنوعی به چشم می خورد. این نکته ای است که شما باید همیشه مدنظر قرار دهید. اینطوری در حوزه سئو عملکرد بهتری خواهید داشت.
مطلب مرتبط: تضمین موقعیت حرفه ای در دنیای بازاریابی محتوا در دوران هوش مصنوعی
منابع: