دنیای هشتگ ها هنوز برای خیلی از بازاریاب ها مثل هزارتویی بی انتهاست. در این میان خیلی ها حتی مفهوم اولیه هشتگ را نیز خیلی خوب درک نمی کنند، چه برسد به اینکه در فرآیند بازاریابی از آن استفاده کرده و به دنبال اثرگذاری بر روی مخاطب هدف با آن باشند. اگر شما هم چنین وضعیتی دارید، بی برو برگشت در یوتیوب اوضاع بازاریابی تان تعریف چندانی نخواهد داشت.
امروزه بازاریابی در یوتیوب علاوه بر محتوای ویدئویی مناسب، نیازمند استفاده از هشتگ ها به مثابه معرف نیز هست. در واقع کاربران به جای اینکه عبارت هایی مثل «ویدئوهای خنده دار برای کودکان» را در یوتیوب سرچ کنند، به راحتی هشتگ هایی مثل «خنده»، «ویدئو» و «سرگرمی» را در دستور کار قرار می دهند. اینطوری نتایج دقیق تری دریافت کرده و چه بسا این نتایج براساس سلیقه شان شخصی سازی شده باشد.
یادتان نرود، در دنیای امروز معادلات عرصه بازاریابی دائما در حال تغییر است. به همین خاطر اگر دنبال ثبات در این میان هستید، کلاه تان پس معرکه است؛ چراکه اصلا از این خبرها در دنیای بازاریابی نیست. در عوض باید همیشه آماده تغییرات مناسب باشید.
یکی از تغییراتی که در این میان چند سالی هست فضای یوتیوب را گرفته، مربوط به استفاده از هشتگ هاست. البته شما نمی توانید همینطور کلی هشتگ را کنار هم ردیف کرده و انتظار موفقیت داشته باشید. در عوض باید برنامه ریزی خوبی را به کار گیرید. فقط در این صورت فرصتی برای تعامل با مخاطب به شیوه استاندارد پیدا کرده و اوضاع تان در زمینه بازاریابی تغییر خواهد کرد.
مطلب مرتبط: چگونه بهترین هشتگ ها را انتخاب کنیم
شما در این مقاله نه تنها با مفهوم هشتگ ها آشنا می شوید، بلکه راهنمایی خلاصه درباره نحوه استفاده از آن در یوتیوب برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب را دم دست خواهید داشت. این امر به شما کمک می کند تا فرآیند تعامل با مخاطب تان را بی نهایت ساده تر دنبال کنید. اگر شما هم دنبال فرصتی برای ورود به بازاریابی در یوتیوب هستید، حالا آن فرصت طلایی فرا رسیده است. پس بهانه های تان را کنار گذاشته و در ادامه با ما همراه شوید.
هشتگ دقیقا چیست؟
هشتگ عبارتی است که در طول نزدیک به یک دهه اخیر همه جا شنیده می شود. با این حال کمتر کسی درباره ماهیت و کارکرد آن اطلاعات دقیقی دارد. اگر بخواهیم دور تعریف های عجیب را خط بکشیم، باید گفت هشتگ در واقع نماینده محتواهایی در یک گروه مشخص است. مثلا محتواهایی که مربوط به حوزه ورزش می شود با هشتگ هایی مثل «فوتبال»، «تمرین»، «والیبال» و مانند اینها بازنمایی می شود. اینطوری مخاطب بدون دردسر اضافه در زمینه جست وجوی محتوا فرصت یافتن محتوای مورد علاقه اش را خواهد داشت. این فرآیند شاید ساده به نظر برسد، اما انقلابی مهم در زمینه شبکه های اجتماعی محسوب می شود.
اگر شما تا حالا از هشتگ ها استفاده نکرده اید، تا همینجا هم کلی از فرصت های بازاریابی تان از دست رفته است. به همین خاطر بد نیست از این به بعد با ما همراه شوید تا برخی از نکات کلیدی در این رابطه را با هم مرور کنیم.
حالا به بخش اصلی و هیجان انگیز کارمان رسیده ایم. خب هشتگ ها دقیقا چطور به ویدئوها در یوتیوب برای بهتر دیده شدن یا عملکرد بهتر کمک می کنند؟ این سوالی است که ما در این بخش قصد بررسی اش را داریم.
جست وجوی ساده تر: هشتگ ها به جای کپشن های بلند
اولین نکته ای که درباره هشتگ ها باید در خاطر داشته باشیم، سادگی استفاده از آنهاست. امروزه دیگر کسی به کپشن یک ویدئو در یوتیوب توجه نمی کند، در عوض همه سراغ هشتگ ها رفته و براساس آن درباره ویدئوها تصمیم گیری خواهند کرد. حالا اگر ویدئو شما هیچ هشتگی نداشته باشد، اصلا کار به تصمیم گیری نخواهد رسید؛ چراکه ویدئوی تان اصلا ترند نمی شود و حتی به دست مخاطب هم نمی رسد. پس باید در وضعیت تولید محتوای تان در این رابطه تجدیدنظر کنید.
توصیه کلیدی ما در این بخش تلاش برای استفاده از هشتگ ها در قالب کلمات کلیدی است. همانطور که در محتوای متنی باید از کلمات کلیدی درست و اصولی استفاده شود، در حوزه هشتگ ها نیز همین نکته در جریان است. اصلا بد نیست کلیدواژه های داغ در دنیا را بدل به هشتگ کرده و برای ویدئوی تان از آنها بهره ببرید. اینطوری وضعیت تان بسیار بهتر خواهد شد.
هشتگ ها به کاربران کمک می کند تا در میان میلیاردها محتوای مختلف روی دقیق ترین گزینه دست بگذارند. سوالی که در بخش بعد باید به آن پاسخ داد، تعداد هشتگ های استاندارد برای استفاده در قالب یک ویدئو است. خب شما چند تا هشتگ می توانید پشت سر هم ردیف کنید؟
مطلب مرتبط: آموزش استفاده از هشتگ ها در تبلیغ و بازاریابی
توجه به تعداد هشتگ ها: نه خیلی زیاد، نه خیلی کم!
نکته کلیدی دیگری که درباره استفاده از هشتگ ها باید مدنظر داشت، وضعیت تعدادشان است. اصلا بر فرض که شما 100 هشتگ کلیدی پیدا کردید، آیا باید همه آنها را کنار هم قطار کنید؟ این نکته ای است که خیلی زود اوضاع شما را به هم خواهد ریخت.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم در زمینه استفاده از هشتگ ها باید تعادل را رعایت کرد. شما نه می توانید کلی هشتگ پشت سرهم ردیف کنید، نه باید روی یکی دو تا مورد زوم نمایید. در عوض رعایت اعتدال بهترین گزینه ممکن خواهد بود. در این صورت شما می توانید روی سه تا پنج هشتگ حساب باز کنید.
هر چقدر تعداد هشتگ های مورد استفاده شما افزایش پیدا کند، توانایی تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب کمتر می شود؛ چراکه الگوریتم یوتیوب پیش خودش فکر می کند شما الکی و بدون هیچ فکری این همه هشتگ را پشت سرهم ردیف کرده اید. به علاوه، اصلا بعید نیست شما را با ربات اشتباه بگیرد. آن وقت حتی احتمال بن شدن کانال تان هم وجود دارد. پس یک لطفی به خود و برندتان کنید و فکر هشتگ های زیاد را دور بریزید.
وقتی شما دور هشتگ های زیاد را خط می کشید، مخاطب نیز ذهنیت بهتری نسبت به کارتان پیدا خواهد کرد. اجازه دهید یک آزمایش ساده با هم انجام دهیم، همین حالا سراغ یوتیوب رفته و کانال برخی از برندهای بزرگ دنیا را بررسی کنید. بی برو برگشت هیچ کدام از آنها برای هر ویدئو بیشتر از پنج هشتگ را انتخاب نکرده اند. این امر به خوبی اهمیت استفاده دقیق و سختگیرانه از هشتگ ها را نشان می دهد.
خداحافظی با کلیشه ها: هشتگ های تکراری ممنوع
یکی از اصول مهم در کاربرد هشتگ ها در یوتیوب تلاش برای پرهیز از کلیشه هاست. خب شما نمی توانید مستقیم سراغ کلیشه های رایج رفته و انتظار داشته باشید همه برای ویدئوی تان سر و دست بشکنند!
نکته ای که در این میان باید رعایت شود، تلاش برای پیدا کردن هشتگ های پرطرفدار یا حتی خلق یک هشتگ ویژه برای برندتان است. اینطوری جا پای تان در بازار حسابی محکم خواهد شد. فراموش نکنید، بسیاری از برندها در طول سال های اخیر ادعاهای بزرگی درباره بازاریابی در یوتیوب داشته اند، اما نوبت به عمل که رسیده، یکی پس از دیگری جا زده اند. به همین خاطر شما نباید چنین دست فرمانی را در پیش بگیرید. در عوض کارتان را حتی از سطح عادی هم که شده شروع کنید و به مرور زمان آن را توسعه دهید. اینطوری سرنوشت بهتری در انتظارتان خواهد بود.
یک راهکار ساده برای یافتن هشتگ های داغ توجه به ویدئوهایی است که هر ماه در حوزه کاری تان ترند می شود. اگر شما هشتگ ها یا حتی روند تولید محتوا در این ویدئوها را با دقت زیر ذره بین ببرید، به مرور با الگوریتم یوتیوب و سئوی آن آشنا خواهید شد. آن وقت دیگر هیچ کس جلودارتان در زمینه استفاده از هشتگ ها نخواهد بود.
انتخاب هشتگ های جزئی: کسی به کلیات توجه ندارد
هشتگ های انتخابی شما نباید خیلی کلی باشد. مثلا اگر در حوزه فوتبال یک کانال دارید، استفاده از هشتگ فوتبال یا توپ دردی از شما دوا نخواهد کرد. در عوض اگر خلاصه بازی منچستریونایتد و چلسی را در کانال تان بارگذاری می کنید، بد نیست از هشتگ هایی مثل «بازی هفته 20 لیگ برتر» یا «شیاطین سرخ 2024» استفاده کنید. چنین هشتگ هایی ماهیت جزئی تری داشته و به شما فرصت خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب می دهد.
یادتان باشد، هرچه هشتگ های شما کلی تر باشد، در اقیانوس وسیع تری از محتوا باید دست به رقابت بزنید. این امر در عمل فرصت های تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب را یکی پس از دیگری کاهش خواهد داد. پس بهتر است قبل از اینکه روزنه های امید برای رقابت در یوتیوب به روی تان بسته شود، فکری به حال وضعیت برندتان کنید.
سخن پایانی
بازاریابی و تولید محتوا در یوتیوب بدون هشتگ ها اصلا معنایی ندارد. بسیاری از برندها دقیقا به همین خاطر با مشکلات اساسی رو به رو می شوند. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از نکات کلیدی در رابطه با هشتگ ها را به اتفاق شما مرور کنیم. حالا دیگر اطلاعات اولیه مناسب در این رابطه دم دست شما قرار دارد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و سر و سامانی به اوضاع کانال یوتیوب برندتان دهید.
مطلب مرتبط: بازاریابی در یوتیوب و 3 نکته ای که باید بدانید
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با اصول تولید محتوا در یوتیوب و کاربردهای هشتگ در این میان کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در این مقاله دارید، کارشناس های ما همیشه آماده تعامل با شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: