وضعیت تعامل با مخاطب هدف در عرصه تبلیغات دارای اهمیت بسیار زیادی است. برخی از برندها برای آگاهی از وضعیت بازاریابی و تبلیغات شان به طور مداوم در حال صرف هزینه های گزاف هستند. بدون تردید این امر در بلندمدت هزینه های بسیار زیادی روی دست کسب و کارها خواهد گذاشت. همیشه بهترین راهکارها در عرصه بازاریابی و تبلیغات به صرف هزینه های گزاف ختم نمی شود. استفاده از معیارهای مشخص برای ارزیابی وضعیت توجه مشتریان به تبلیغات برند دارای اهمیت بسیار زیادی است. برخی از برندها در این میان به طور مداوم بدون تعیین معیار نسبت به ارزیابی وضعیت بازاریابی اقدام می کنند. چنین فعالیت هایی هرگز مشکلات کسب و کار را به طور کامل حل نخواهد کرد.
پرسش اصلی در زمینه ارزیابی میزان توجه مشتریان به تبلیغات برند مربوط به چگونگی تعیین معیارهای مناسب است. این امر در ادامه مقاله کنونی به طور مشخص مورد توجه قرار خواهد گرفت بنابراین در ادامه به بررسی برخی از معیارهای مهم در این راستا می پردازیم.
ارزیابی با معیارهای محلی
استفاده از معیارهای مناسب در زمینه ارزیابی وضعیت توجه مشتریان مهمترین نکته برای شروع کار است. بسیاری از برندها برای ارزیابی وضعیت کمپین بازاریابی شان به طور مداوم به معیارهای مختلف توجه نشان می دهند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. توصیه اساسی در این بخش تلاش برای استفاده از معیارهای محلی است. وقتی از مفهوم ارزیابی صحبت می کنیم، باید نسبت به دامنه مشتریان نیز توجه داشته باشیم. استفاده از معیارهای جهانی برای ارزیابی وضعیت توجه مشتریان محلی به کمپین تبلیغاتی برند همیشه همراه با مشکلاتی خواهد بود بنابراین بهترین راهکار تلاش برای شخصی سازی معیارهای مختلف در عرصه بازاریابی و تبلیغات است. در غیر این صورت برندها باید به طور مداوم ارزیابی شان را تکرار نمایند.
مطلب مرتبط: تکنیک های تازه تبلیغاتی برای نفوذ بیشتر در مصرف کنندگان
عدم اتکا بر روی یک معیار واحد
استفاده از معیارهای مختلف برای ارزیابی وضعیت کمپین اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از برندها به طور مداوم از یک معیار مشخص برای بازاریابی استفاده می کنند. این امر در حوزه ارزیابی وضعیت تبلیغات نیز مشاهده می شود. مهمترین ایراد در این میان ترسیم تصویری ناقص از وضعیت تبلیغاتی برند در صورت استفاده انحصاری از یک معیار خاص است. این امر در بسیاری از مواقع برای بازاریاب ها همراه با مشکلاتی است بنابراین باید با احتیاط نسبت به انتخاب چند معیار مختلف اقدام کرد.
وقتی نتیجه ارزیابی وضعیت تبلیغاتی برند و میزان توجه مشتریان به محتوای کمپین یکدست باشد، بدون تردید یکجای کار دارای ایراد است. ارزیابی های مربوط به حوزه تبلیغات در صورت استفاده از معیارهای مختلف پراکندگی قابل ملاحظه ای را نشان خواهد داد بنابراین همیشه باید نسبت به استفاده درست از معیارها و عدم اتکای صرف به یک مورد توجه داشته نماییم.
یافتن معیارهای مهم برای برند
هر برندی در حوزه بازاریابی دارای اهداف مشخصی است. وقتی یک برند برای طراحی محتوای تبلیغاتی اش اهدافی را تعیین می کند، نظم مشخصی در حوزه فعالیتش خواهد داشت. متاسفانه بسیاری از برندها در عمل هیچ هدفی برای فعالیت تبلیغاتی ندارند. این امر کیفیت محتوا و همچنین تاثیرگذاری اش را به شدت کاهش می دهد.
وقتی توصیه هایی برای بازاریابی و تبلیغات بهتر را مورد بررسی قرار می دهیم، اغلب بر روی گونه های عادی تبلیغات تمرکز دارند. مسئله مهم در این میان توجه به نیازهای تبلیغاتی برند و شیوه کنار آمدن با شرایط آن است. اگر برای کمپین های برندمان از شیوه های ارزیابی کلیشهای و ساده استفاده کنیم، به احتمال زیاد با مشکلات فراوانی مواجه خواهیم شد. درست به همین خاطر باید نسبت به تعیین معیارهای مهم برای برندمان اقدام نماییم. این امر نتایج ارزیابی میزان توجه مشتریان به محتوای برندمان را کاربردی خواهد ساخت. در غیر این صورت کسب و کارها باید به طور مداوم نسبت به کاربردی ساختن نتایج یافته های تبلیغاتی شان نگران باشند.
استفاده از نتایج ارزیابی برای بهبود کیفیت کمپین
وقتی نقاط قوت و ضعف یک کمپین شناسایی می شود، باید نسبت به رفع آنها در کمپین های بعدی اقدام کرد. میزان توجه مشتریان به کمپین های بازاریابی برند پیام های مشخصی را به همراه دارد. وقتی توجه مشتریان نسبت به کمپین اخیر برند در مقایسه با نمونه های قبلی به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند، ایراد اساسی در کار است بنابراین باید به سرعت نسبت به رفع مشکل موردنظر اقدام کرد. برخی از برندها پس از ارزیابی وضعیت توجه مشتریان به محتوای تبلیغاتی شان دیگر فعالیتی را ساماندهی نمی کنند. این امر به معنای ناتوانی برای استفاده از نتایج ارزیابی ها به منظور بهبود کیفیت بازاریابی است.
تلاش برای بیان داستانی جذاب از فرآیند ارزیابی وضعیت کمپین ها و توجه مشتریان همیشه ایده جذابی است. مشتریان همیشه علاقه مند به مشاهده تلاش کسب و کارها برای تولید محتوای بهتر هستند بنابراین نمایش شیوه ساماندهی فرآیند ارزیابی کیفیت محتوای تبلیغاتی مزیت رقابتی برندمان خواهد بود. گاهی اوقات کسب و کارها با استفاده از شیوه های ساده مانند داستان سرایی موفق به جلب نظر مخاطب هدف می شوند. این امر شاید در نگاه نخست بسیار ساده و عجیب باشد، اما ایده های داستان سرایی همیشه پیچیده نیست. برخی از ایده های ساده مانند نمایش پشت صحنه طراحی فرآیند ارزیابی میزان توجه مشتریان به محتوای تبلیغاتی برند به اندازه کافی جذاب به نظر می رسد.
مطلب مرتبط: بازاریابی و تبلیغات تاثیرگذار با هدف گذاری بر روی مخاطب
شناسایی نکات مهم برای مشتریان
وقتی فرآیند ارزیابی میزان توجه مشتریان به محتوای تبلیغاتی پایان می پذیرد، باید نکات مهم از نظر مشتریان به درستی تبیین شود. اغلب اوقات داده های خام از فرآیند ارزیابی به درد کسب و کارها نمی خورد. درست به همین خاطر پردازش داده های اولیه مهم است. تلاش برای استنباط تغییر رفتار و سلیقه مشتریان یکی از مهارت های مهم در عرصه تبلیغات است. بسیاری از برندها در این راستا ناتوان هستند. دلیل این امر نیز عادت بازاریاب ها برای استفاده از اطلاعات آماده است بنابراین یکی از چالش های مهم در حوزه تبلیغات مربوط به پردازش اطلاعات خام خواهد بود. بدون تردید ابزارهای دارای هوش مصنوعی در این میان کمک شایانی به کسب و کارها می کند.