اکنون بسیاری از برندها در اینستاگرام اکانت رسمی دارند. شاید شما نیز در این شبکه اجتماعی محبوب اکانت رسمی داشته باشید و نحوه ویرایش و بارگذاری پست را بدانید. با این حال آیا تفاوتی میان اداره یک صفحه شخصی از طریق بارگذاری سلفی با صفحه رسمی یک برند وجود دارد؟ بی شک پاسخ مثبت خواهد بود. من به عنوان یک مدیر شبکه های اجتماعیِ خودآموخته شاید از نکات بسیاری خبر نداشته باشم. با این حال به خوبی می دانم توسعه یک برند در اینستاگرام نیازمند کاری فراتر از ارسال پست های معمولی است.
به عنوان یک نکته مهم اکنون برندهای بی شماری در حال سرمایه گذاری بر روی پلتفرم اینستاگرام هستند. شاید دلیل این همه استقبال از اینستاگرام برای شما جالب باشد. در این صورت به نکات ذیل توجه نمایید:
• شبکه اینستاگرام در طول چند سال گذشته به رقم خیره کننده 800 میلیون کاربر دست یافته است.
• کاربران اینستاگرام در طول روز بیش از 95میلیون پست به اشتراک می گذارند.
• 25 میلیون اکانت رسمی برندها در اینستاگرام فعالیت دارند.
• 70.7درصد برندهای آمریکایی از اینستاگرام برای بازاریابی استفاده می کنند.
• 60درصد کاربران اینستاگرام اعلام کرده اند از طریق این پلتفرم اطلاعات مطلوبی در زمینه کالا و خدمات مختلف دریافت می کنند.
بی شک فعالیت در اینستاگرام سودهای فراوانی دارد. البته در این راه باید زمان زیادی را نیز صرف کرد. به این فهرست از مزیت ها توجه نمایید:
• ایجاد آگاهی پیرامون برندمان
• خلق فضایی تعاملی با مشتریان بدون نیاز به صرف هزینه بالا
• دستیابی به مشتریان بالقوه
• مدیریت بازخوردهای منفی از سوی کاربران و مشتریان
• افزایش میزان وفاداری مشتریان به برندمان
• ارائه راهکارهای مختلف برای مشتریان به جای تمرکز صرف بر روی محصولات.
به عنوان یک نتیجه گیری اولیه باید به نکته ای مهم اشاره کنم. با مزیت های نامبرده بسیاری از برندها علاقه بالایی نسبت به فعالیت در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی نشان داده اند. بر این اساس رقابت در اینجا بسیار بالاست. در فضایی شلوغ امکان مشاهده برندتان از سوی مخاطب بسیار دشوار خواهد بود. به همین دلیل باید تلاش بیشتری انجام دهیم. فعالیت به عنوان مدیر شبکه های اجتماعی و به ویژه تمرکز بر روی بازاریابی اینستاگرامی چشم های من را بر روی بسیاری از مشکلات و چالش های این حوزه باز کرده است. اجازه دهید به برخی از این مشکلات اشاره کنم.
1. در اینستاگرام رقابت بر بازار حاکم است
به موازات افزایش بازاریاب ها و اهالی تبلیغات در اینستاگرام فرآیند کسب موفقیت از سوی برندها دشوارتر می شود. در هر صورت روز به روز به شمار رقبای ما افزوده خواهد شد. در چنین فضایی فقط توجه هرچه بیشتر به مطالب صفحه مان، تعامل بهینه با کاربران و تلاش برای جلب توجه آنها نتیجه بخش است.
من در شغل خود به اهمیت تعامل پی برده ام. اگرچه در نگاه نخست جلب مخاطب مطلوب به نظر می رسد، با این حال در صورت عدم تعامل با آنها زحمات پیشین تان بر باد خواهد رفت. مشکل بسیاری از برندها در زمینه عدم دریافت بازخورد مناسب نسبت به مطالب صفحه شان از همینجا بر می خیزد. به بیان واضح، این مشکل به دلیل رقابت بسیار بالای برندهای مختلف بر سر مخاطب یکسان است. به این ترتیب کاربران فقط به سوی برندی که تعامل بیشتری با آنها دارد، جلب خواهند شد.
توصیه من در این بخش اندکی دشوار، اما کاملا منطقی و نتیجه بخش است. توقع بارگذاری پستی معمولی و دریافت بازخوردهای بسیار بالا را نداشته باشید. راهکار شما افزودن ارزش جانبی به مطالب تان است. چگونه؟ به نکات ذیل توجه نمایید:
• پیروی از رقبا: مشاهده عملکرد رقبا به طور دقیق ما را از ارتکاب خطا باز می دارد. با مشاهده نحوه عملکرد آنها علاوه بر آگاهی از ترندهای برتر، هیچ گاه عقب نخواهید افتاد.
• خلاق باشید: امروزه بسیاری از موضوعات و مطالب در اینترنت دیگر مورد استقبال ادمین ها قرار نمی گیرد. به عنوان یک برند خلاق با استفاده از همان ایده های قدیمی به سراغ جذب مخاطب روید. در این بین فقط باید اندکی ارزش اضافی و خلاقیت را چاشنی کار سازید.
• فعال باشید: براساس الگوریتم اینستاگرام هر پستی در بخش جست وجوی کاربران به نمایش در نخواهد آمد. بر این اساس اگر مطلبی لایک و کامنت بالا دریافت کند، به دیگر کاربران توصیه خواهد شد، بنابراین باید فعالیت مان را در این شبکه اجتماعی به طور محسوسی افزایش دهیم.
بی تردید بازاریابی در پلتفرم های اجتماعی بسیار دشوار و زمان بر است. با این حال ابزارهای تکنولوژی کار را برای ما بسیار راحت کرده است. از ابزارهای ذیل برای دریافت لایک و کامنت بالا استفاده کنید:
• FollowingLike
• Gramboardpro
• OneMillonLikes
نکته: بی شک استفاده زیاد از نرم افزارهای دریافت لایک و کامنت موجب مسدودسازی اکانت مان از سوی اینستاگرام خواهد شد. به همین خاطر نکات ذیل را مدنظر داشته باشید:
• لایک های خود را به 300 تا در روز محدود کنید.
• بیش از 60 فالو، لایک یا کامنت در ساعت نداشته باشید.
2. برنامه ریزی بیش از حد همیشه جواب نمی دهد
به عنوان یک بازاریاب به احتمال فراوان وقت و هزینه زیادی را برای طراحی استراتژی موفق خرج کرده اید. در این میان شاید مطالب مختلفی را از پیش برای بارگذاری در پروفایل تان تهیه کرده باشید. بی شک این اقدام بسیار مفید و کاربردی است. با این حال برنامه ریزی دقیق و فراوان همیشه در اینستاگرام جواب نمی دهد. نکات زیر را مدنظر داشته باشید:
• شما از ابزارها استفاده می کنید: اگر از ابزارهای بارگذاری خودکار پست استفاده می کنید، خبر بد برای شما تغییر الگوریتم اینستاگرام است. بر این اساس دیگر امکان استفاده از چنین اپ های جانبی وجود ندارد.
• ارسال پست در یک ساعت مشخص: پایبندی به برنامه بسیار مفید است. با این حال باید اندکی نیز انعطاف داشت. اغلب بردها در طول روز یک ساعت مشخص را برای بارگذاری مطالب انتخاب می کنند. بر این اساس در دیگر ساعات خبری از فعالیت آنها نیست. چنین شیوه کاری مخاطب را پس از مدت اندکی دلسرد خواهد کرد. همیشه هیجان مشاهده مطالب تان را برای مخاطب زنده نگه دارید. این کار از طریق بارگذاری مطالب در ساعت های مختلف به راحتی امکان پذیر خواهد بود.
• عدم توجه به اخبار جدید: زندگی به طور معمول هیچ گاه قابل پیش بینی نیست. بر این اساس برای موفقیت در عرصه بازاریابی باید همیشه به اخبار تازه توجه کرد. بر این اساس برخی از ترندها در اینستاگرام به طور ناگهانی به شهرت می رسند.
در صورت آگاهی از آنها با پیگیری اخبار به راحتی از چنین موج هایی استفاده بهینه خواهید کرد.
نکته پایانی این بخش: برنامه ریزی بسیار خوب است، با این حال انعطاف نیز باید داشت.
3. یافتن مطالب جذاب نیازمند آزمون و خطاست
به طور معمول پس از فشردن دکمه بارگذاری مطلب چه کاری انجام می دهید؟ آیا منتظر نخستین لایک می نشینید؟ اگر این برنامه شماست، متاسفانه در حال فعالیت نادرست هستید. در واقع توسعه برند در اینستاگرام فقط معطوف به بارگذاری مطلب نیست، بلکه در ارتباط با دستیابی به اهداف مشخص است. به این منظور فعالیت های زیر را انجام دهید:
• لایک کامنت و پیام های کاربران
• پاسخگویی به تمام پرسش ها
• ارزیابی اطلاعات و سطح جذب مخاطب
اگر مطلب شما نزد مخاطب هدف محبوب نیست، باید دلیل این اتفاق را جویا شد. پاسخ نیز در آنالیز و ارزیابی داده ها نهفته است. در اینجا ابزار شما اهمیتی ندارد. فقط باید اطلاعات موردنیاز را در کمترین زمان ممکن گردآوری کرد. به این ترتیب شما می توانید دلیل ناکامی خود را کشف کنید.
به محض اینکه از مشکل مطلب تان آگاه شدید، به سراغ گونه دیگری از محتوا بروید. این بازی تا جایی که به مطالب مورد علاقه مخاطب برسید، ادامه خواهد داشت.
4. مخاطب و نیاز به احساس تعلق
آیا تا به حال در مورد احساس تعلق مطلب شنیده اید؟ این امر یکی از احساس های بنیادی آدمی است. بر این اساس همه ما در تعامل با دیگر افراد مایل به دریافت احترام و توجه هستیم. اگر فردی این احترام را از ما دریغ کند، بی شک به زودی او را طرد خواهیم کرد. راهکارهای ذیل برای ایجاد احساس تعلق در مخاطب ها کاربردی به نظر می رسد:
• تگ کردن کاربران در پست ها: به عنوان یک کاربر ساده شاید متوجه تگ کردن دیگر اکانت ها در اینستاگرام شده باشید. این کار معمولا در مورد پست های مربوط به دیگران رخ می دهد. شما نیز در اکانت رسمی برندتان سایر افراد را در پست های مشترک تگ کنید. این کار سطح همکاری و جلوه حرفه ای برند شما را افزایش خواهد داد.
• استفاده بهینه از محتوای تولیدی کاربران: به طور معمول کاربران مطالبی را برای صفحات رسمی ارسال می کنند. پیام خصوصی، درج هشتگ یا ارسال ایمیل از معمولی ترین این راهکارها هستند. اگر برند شما مطالب فراوانی از سوی کاربران دریافت می کند، بارگذاری برخی از نمونه های باکیفیت به همراه نام کاربر ارسالی ایده بسیار جالبی خواهد بود. به این ترتیب سطح تعامل شما تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.
براساس آمارهای رسمی 76درصد کاربران مطالب تولیدی از سوی دیگر کاربران عادی را صادقانه تر تشخیص می دهند. بر این اساس با بازنشر آنها در صفحه مان به اعتماد بیشتر کاربران کمک فراوانی خواهید کرد.
5. اهمیت هوشیاری 24 ساعته در اینستاگرام
وقتی اکانتی رسمی در اینستاگرام ایجاد می کنید، باید آماده دریافت سوال های مختلف نیز باشید. در حقیقت مردم در شبکه های اجتماعی تمایل بیشتری به تعامل با برندها دارند. این یک نکته مثبت است، اما اگر برای پاسخگویی آماده نباشید، هرگز نتیجه مطلوبی دریافت نخواهید کرد. توجه داشته باشید که از میان کاربران فقط 32درصد از کیفیت پاسخگویی برندها در فضای مجازی رضایت دارند.
همچنین 42درصد کاربران انتظار دریافت پاسخ در کمتر از یک ساعت را دارند. به این ترتیب کار شما برای جلب رضایت کاربران بسیار دشوار خواهد بود. البته این هدف غیرقابل دسترسی نیست. بر این اساس باید خود را برای هوشیاری 24ساعته آماده کنیم. توجه داشته باشید که اغلب پیام ها در اینستاگرام در طول روز ارسال می شود. بنابراین باید در ساعت اداری کاملا هوشیار باشیم. پس از آن نیز از 5 بعد از ظهر تا ساعت 11 شب احتمال دریافت پیام وجود دارد. اگر در این ساعت ها کسی در اینستاگرام برای پاسخگویی حضور نداشته باشد، کار ما به مشکل خواهد خورد.
فرقی ندارد حوزه فعالیت شما چیست. در اینستاگرام مخاطب انتظار دریافت پاسخ به طور کاملا سریع را دارد. تعلل در پاسخگویی به معنای نابودی سایر تلاش های ما خواهد بود، بنابراین همیشه حواس خود را جمع کنید.
6. شاید فالوورها پست های تان را مشاهده نکنند
به طور معمول ما به هنگام بارگذاری مطالب انتظار نمایش آن در بخش پست های تازه کاربران را داریم. متاسفانه دوران چنین الگوریتمی خیلی وقت پیش به پایان رسیده است. بر این اساس اکنون اینستاگرام براساس سلیقه شخصی هر کاربر مطالب را برای او نمایش می دهد. اگر کاربری مطالب شما را پیش از این اصلا لایک نکرده باشد، احتمال نمایش پست تازه تان برای وی بعید خواهد بود.
الگوریتم تازه اینستاگرام مطالب را فقط در صورت دریافت لایک و کامنت بالا (به عنوان معیار دریافت بازخورد مثبت) به شمار بالایی از کاربران نشان می دهد. در غیر این صورت مطلب شما در انتهای فهرست قرار خواهد داشت. راهکار مطلوب در اینجا طراحی پست های مان به گونه ای جذاب به منظور دریافت لایک و کامنت بیشتر از سوی کاربران است. در غیر این صورت سطح تعامل ما با کاربران کاهش چشمگیری خواهد داشت.
یکی از راهکارهای جالب در اینجا همکاری با افراد تاثیرگذار است. توجه داشته باشید که این افراد به طور معمول شهرت و تاثیرگذاری بالایی بر روی کاربران دارند. به این ترتیب همکاری با آنها توجه مخاطب را به شما جلب می کند. این همکاری از طریق حضور آنها در تصاویر پست های تان یا بازنشر مطلب شما از سوی آنها صورت می گیرد.
نکات مهم
نسبت به تغییر سریع ترندها حوزه بازاریابی آگاهی داشته باشید. این کار از طریق نظارت مستمر فعالیت برندهای بزرگ و آمارهای رسمی در مورد فهرست مطالب محبوب در اینستاگرام به راحتی امکان پذیر است. همچنین به یاد داشته باشید که تعامل فزاینده با مخاطب شما را از ایده ها و سلیقه شان آگاه خواهد کرد. به عنوان توصیه پایانی لطفا به مطالب ذیل توجه فرمایید:
• آنالیز و ارزیابی رقبا در اینستاگرام برای دستیابی به موفقیت ضروری است. یک برنامه منسجم(با همه کاستی های مورد اشاره در بخش قبل) فقط از دل چنین عملی بیرون می آید.
• همیشه حواس تان به آخرین اخبار باشد. به طور معمول سایت های تحلیلی در حوزه بازاریابی نکات مهمی در این زمینه ارائه می دهند.
• مطالب خود را به طور مداوم ارزیابی کنید. بررسی کامنت های کاربران در ذیل مطالب تان به فهم بهتر ایده های و سلیقه شان کمک خواهد کرد.
• استفاده از مطالب کاربران در صفحه مان فضایی خودمانی تر را ایجاد می کند. بر این اساس باید به دنبال انتخاب بهترین نمونه ها از میان پست های ارسالی باشیم.
• هرچه سریع تر به کاربران پاسخ دهیم، میزان علاقه آنها به برندمان افزایش خواهد یافت.
• بر روی راهکارهای خلاقانه (حتی خارج از توصیه های این مقاله) برای دسترسی به مخاطب سرمایه گذاری کنید.