شروع یک استارتاپ و ادامه حیات آن در این شرایط سخت رقابتی یک دستاورد بزرگ است. عوامل متعددی مانند امور مالی، مدیریت محصول، ساخت روابط با مشتریان و غیره، نیازمند توجه هستند. برای هر اقدامی باید ریزبینی دقیق و تحقیقات گسترده انجام شود. خوشبختانه، بازاریابی دیجیتال می تواند به برخی از این چالش ها کمک کند.
اگر از استراتژی و تکنیک های درست استفاده شود، بازاریابی دیجیتال برای شما یک موهبت به حساب خواهد آمد. این روش در نهایت به رشد میزان مشتریان و سرعت فروش شما منجر خواهد شد. در ادامه این مقاله، به برخی از تکنیک های بازاریابی دیجیتال می پردازیم که ما با موفقیت در مؤسسه خود از آنها استفاده می کنیم و برای هر استارتاپ نیز کاربردی خواهد بود.
SEO ( بهینه سازی موتور جست وجو)
SEO در دنیای بازاریابی دیجیتال نقش مهمی را ایفا می کند. این روش، تنظیمات تکنیکی یک محتوا را بهینه سازی می کند و در نتیجه صفحه موردنظر در صدر نتایج موتور های جست وجو قرار خواهد گرفت. تیم ما از یک متد ارزیابی بازار که شامل صحبت با مشتریان به منظور درک نیازهای آنها و تحقیق در مورد رقباست استفاده می کند. سپس با استفاده از تحقیقات و فهرست کلیدواژه ها توضیحی تفصیلی ارائه می دهیم که وب سایت را بهینه سازی می کند و عملکرد آن را بهبود می بخشد.
برای کمک به درک بهتر نیازهای مشتریان، یک فرم نظرسنجی را در اختیار مشتریان قرار دهید. فرم ما شامل جزییات مربوط به صنف، خدمات و محصولات ارائه شده، مخاطب هدف، بیشینه و کمینه بودجه و اهداف آنها در زمینه درآمد می شود.
تحقیقات گسترده و قرار ملاقات های متعدد با مشتریان و استفاده از ابزار Keyword Planner به ما برای یافتن کلیدواژه های مرتبط کمک می کنند. برای آنالیز رقابتی، می توان از برنامه هایی مانند SEMrush و Moz استفاده کرد که در دنبال کردن بهترین کلیدواژه های تأثیرگذار جهت تولید بیشترین ترافیک بر وب سایت های رقبا، به کاربران کمک می کنند. سپس بهینه سازی های موجود بر روی صفحه و خارج از صفحه، رتبه بندی را مؤثرتر خواهند ساخت. استفاده از این روش می تواند برای استارتاپ ها یک مزیت قلمداد شود.
PPC (هزینه به ازای هر کلیک)
تبلیغات از طریق Pay per click در واقع یک تکنیک بازاریابی آنلاین است. در این روش شما تنها زمانی هزینه تبلیغ را پرداخت می کنید که مشتریان بر روی آن کلیک کنند. به این صورت می توان تبلیغات را به گونه ای تنظیم کرد که تنها در زمان جست وجوی عباراتی خاص نمایش داده شوند و به مخاطب موردنظر برسند. استفاده از خصوصیت شخصی سازی این روش در کمپین های جست وجویی و نشان دادن تبلیغات، نتایج سودمندی را برای مشتریان ما نشان داده است.
بازاریابی محتوایی
امروزه محتوا در دنیا حرف اول را می زند و محتوای جدید و منحصربه فرد برای رشد هر تجارتی بسیار مهم است. این روش فعالیت های بازاریابی دیجیتال را تشویق می کند و ستون بهینه سازی موتور جست وجویی محسوب می شود که بدون در دست داشتن محتوای باکیفیت، غیرممکن است. مطمئن شوید محتوای ارائه شده به کاربران غیرمرتبط نیست و همچنین از تمرکز تیم مدیریت محتوای خود بر نوشتن محتوایی خاص و جدید با کلیدواژه های مناسب اطمینان لازم را حاصل کنید.
بازاریابی با شبکه های اجتماعی
در اصل، امروزه تمامی افراد برای کسب اطلاعات از یک محصول و یا تشکیلات، از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. به همین خاطر شبکه های اجتماعی به عضوی جداناپذیر از بازاریابی درآمده اند. برندسازی تشکیلات شما بر روی پلتفرم های شبکه های اجتماعی به شناخت کامل برند شما توسط کاربران کمک می کند.
با توجه به نوع مخاطبان، از شبکه هایی مانند پینترست (Pinterest) و یا لینکدین (LinkedIn) استفاده کنید و اطلاعات برند خود را به وسیله بلاگ ها و مقالات، با کاربران به اشتراک بگذارید. این تکنیک ترافیک شما را افزایش می دهد و مخاطبان را به مشتری تبدیل خواهد کرد.
اهمیت بازاریابی دیجیتال برای استارتاپ ها
در ادامه به دلایل متفاوتی که اهمیت استراتژی قوی بازاریابی دیجیتال برای استارتاپ ها را نشان می دهند، اشاره خواهیم کرد.
ایجاد شناسه برند
شناسه برند به اجزای یک تجارت مانند لوگو، خط، شعار و دیگر عناصری می گویند که آن را از سایر رقبا متمایز می کند. برای رسیدن به مشتریان، بازاریابی سنتی یقیناً یکی از گزینه هاست، اما این روش نیازمند هزینه های زیاد مالی است که برای استارتاپ ها منطقی نیست. بازاریابی آنلاین با هزینه هایی معقول و مؤثر، برای برند شما یک شناسه به وجود خواهد آورد. به منظور برندسازی آنلاین، از کانال های مختلفی مانند توییتر، اینستاگرام و لینکدین برای رسیدن به مخاطبین هدف استفاده کنید.
تقویت سوق دادن مشتریان
یکی از اقدامات الزامی برای استارتاپ ها تبدیل مشتریان احتمالی به افرادی است که برند شما را به دیگران پیشنهاد می دهند. این کار می تواند توسط متخصصین بازاریابی به خوبی انجام شود. بهترین روش برای این اتفاق استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی محتوایی است. منابع بسیار زیادی مانند کتاب های الکترونیکی، وبینارها و مجله ها می توانند اطلاعات متناسب را به مشتریان برسانند و در آنها ایجاد انگیزه کنند.
کتاب های الکترونیکی یکی از روش های ایجاد ترافیک به وسیله محتوای مرحله ای هستند. این استراتژی در واقع محتوای شما را در ازای جزئیاتی مانند اسم، آدرس و ایمیل در اختیار مخاطبان قرار می دهد که در کسب اطلاعات خواننده به شما کمک می کند. بازدیدکنندگان اینترنتی با ارائه اطلاعات جزئی در ازای کسب اطلاعات ارزشمند مشکلی ندارند و می توان از این اطلاعات در کمپین های بعدی بازاریابی استفاده کرد.
وبینارها اجازه تعامل بدون واسطه با مخاطبان را به شما خواهند داد و این کار سبب ایجاد هارمونی و وفاداری می شود. وبینار یکی از روش های صحبت با مشتریان بدون محدودیت های مکانی است. برگزاری و مدیریت بادقت در این وبینار ها سبب کسب نتایج بهتر می شود و اثری مستقیم بر روی افزایش میزان علاقه مشتریان به برند شما خواهد داشت.
همچنین استارتاپ ها می توانند از گزینه هایی مانند تماس مستقیم بر شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک استفاده کنند که بازدیدکنندگان را به آنها متصل خواهد کرد. علاوه بر آن، داشتن تیترهای مناسب می تواند در این امر به شما کمک کنند. با درنظر داشتن هدفی مشخص، مانند تعداد مخاطبانی که می خواهید به آنها پاسخ دهید، می توانید بیشترین درآمد را برای استارتاپ ها و روابطی بسیار خوب با مشتریان احتمالی به وجود آورید.
پیشرفت نرخ تبدیل
ارزیابی استراتژی ها و تحلیل های دیجیتالی نسبتاً ساده هستند. شما می توانید از Google Analytics که میزان ترافیک را اندازه گیری، مناطق مختلف ترافیک را مشخص و تعداد بازدیدکنندگان صفحات شما را تعیین می کند، استفاده کنید. این روش می تواند به شما برای رسیدن به درکی بهتر از نرخ ورود و خروج و سرعت وب سایت کمک و همچنین اطلاعات زیادی را در مورد اهداف تبدیلی ارائه کند.
دنیای امروزی تماماً حول محور تکنولوژی و بازاریابی دیجیتالی می چرخد. پیشرفت و ارتقای استارتاپ شما همواره نیازمند بازاریابی دیجیتال و برندینگ خواهد بود.