سایمون سینک(Simon Sinek)، نویسنده کتاب های پرفروش «با پرسیدن چرا شروع کنید» (Start with Why) و «رهبران آخرین نفر غذا می خورند» (Leaders Eat Last) در مورد پشت پرده روانشناسانه رهبری الهام بخش و نتیجه بخش دانش بالایی دارد. وی در ماه مارس توییت می کند:
«وظیفه یک شرکت خدمت به مشتریان است. وظیفه رهبری، خدمت به افراد برای خدمت رسانی بهتر به مشتریان است. اگر رهبران نتوانند در وهله اول به افراد خود خدمت کنند، مشتریان و کمپانی متضرر خواهند شد.»
@simonsinek 29 مارس، 2018
13 سال پیش، من به یک مدیر عامل با اعتقادی این چنینی معرفی شدم. بزرگترین درسی که از او فرا گرفتم این بود که حضور و وظیفه رهبری خدمت به کارمندان است؛ این روش، مزیت رقابتی او بود.
او به من می گفت، دلیل موفقیت این روش آن است که وقتی در راستای پیشرفت کارمندان به آنها خدمات ارائه، به نیاز های آنها توجه و در رفع آنها موفق شوید، کارمندان بازده عالی و در تعامل با مشتری ها عملکرد بهتری خواهند داشت.
بروس(Bruce)، مدیرعامل شرکت سابق من می دانست که قدم اصلی ارائه خدمات موفق به مشتری ها و در گام اول، خدمت به کارمندانی مانند من بود.
چه ویژگی هایی برای چنین رهبرانی مورد نیاز است؟
همانند اکثر موارد در زندگی، این سبک والای رهبری نیازمند اعتقاد، تعهد و تمرین است. زمانی که خودتان بتوانید از پس دو گزینه اول بربیایید، حرکت بعدی باید در جهت عادت سازی این سه ویژگی رفتاری باشد. این کار تا حدودی به جمله سینک اشاره می کند که می گوید «وظیفه رهبری، خدمت به افراد شرکت برای خدمت رسانی بهتر به مشتریان است.»
1-شنونده خوبی باشید
به منظور اینکه رهبران «به افراد خود خدمت کنند تا آنها بتوانند به شکل بهتری به مشتریان خدمت رسانی کنند»، باید به صورت فعالانه به نیازهای کارمندان توجه کرد. توجه داشته باشید، به صورت فعالانه، چون انجام این کار به مهارت واقعی نیاز دارد.
استیون آر. کاویی(Stephen R. Covey)، یکبار اشاره کرد که «مردم با هدف فهمیدن گوش نمی دهند؛ بلکه به منظور جواب دادن، گوش می دهند.»
رهبران بزرگ افکار خود را کنار می گذارند، دستور جلسات را از ذهن خود پاک می کنند و گوش فرا می دهند تا صحبت های کارمندان خود را بفهمند. از آنجایی که کارمندان به صورت مستقیم با ارباب رجوع سروکار دارند، بیشتر از مدیران در جریان کارهای حال حاضر هستند. گوش فرا دادن به کارمندان با فروتنی، اولین قدم برای حل مسائل و مشتری مداری موفق است.
2-افرادتان را بشناسید
به منظور اینکه رهبران «به افراد خود خدمت کنند تا آنها بتوانند به شکل بهتری به مشتریان خدمت رسانی کنند»، باید به تشخیص و تشویق مسئولانه برای فعالیت های مثبت آنها توجه کنند (به خصوص در راستای تشویق عادات مورد نظر و تقویت آنها در این زمینه ها).
در حقیقت، شرکت هایی که در آزمایش گالوپ (Gallup) با بالاترین میزان مشارکت حضور داشتند، از تشخیص و تشویق به عنوان ابزاری قدرتمند برای ایجاد انگیزه استفاده می کنند تا به تعهد موردنظر خود برسند.
آنها به این نتیجه رسیده اند که کارمندانی که این تشویق ها را به طور منظم دریافت می کنند، در عملکرد شخصی شان پیشرفت و نمرات بالاتری را در وفاداری و رضایت از مشتریان دریافت می کنند و در عین حال تمایل بیشتری برای ادامه کار در سازمان فعلی خود خواهند داشت.
3-مسیر را مشخص کنید
به منظور اینکه رهبران «به افراد خود خدمت کنند تا آنها بتوانند به شکل بهتری به مشتریان برسند»، باید از طریق راهنمایی ها، جهت دادن ها و بازخوردهای مسئولانه وارد عمل شوند. کارمندان شاغل می خواهند از عملکرد خود و مسائل پیرامون شان آگاهی داشته باشند. رهبران بزرگ همواره با اشاره به مسیر روبه جلو، آنها را در جریان می گذارند.
بنابر تحقیق گالوپ، دومین و مصطلح ترین اشتباهی که باعث تعدیل کارمندان می شود، کمبود تعامل کارمندان و مدیران است. مدیران باید به طور منظم و مداوم میزان عملکرد هر یک از کارمندان را به آنها اطلاع دهند و اهداف و توقعات را برای آنها روشن کنند. اهمیت این امر در زمان تغییر و انتقال بیش ازپیش می شود.
مدیران بزرگ و موفق، به نقد و بررسی عملکرد سالانه و قدیمی کارمندان اکتفا نمی کنند. آنها ارزیابی را به صورت ماهانه و از طریق پرسشنامه یک به یک اجرا می کنند تا بتوانند عملکرد و پیشرفت را همواره ارزیابی کنند و در نتیجه، از پیامدهای غیر منتظره در امان بمانند. این همان چیزی است که کارمندان کوشا و فعال خواستار آن هستند تا توانایی های خود را پرورش و بهبود دهند.