از حقوق مناسب تا پاداش ها، بیمه، تسهیلات اعطای وام و یا ارائه یک محیط کار مناسب، همه ما به دنبال جذب بهترین افراد و استعدادها هستیم. خبر خوب این است که چنانچه شما بودجه و ابزار کافی برای ارائه مزایای استثنایی و جذاب به کارمندان خود را ندارید، جای نگرانی نیست زیرا کارمندان همچنان حقوق و مزایای سنتی را به حقوق و مزایای مدرن و جدید ترجیح می دهند.
البته این به معنای نادیده گرفتن مزایا نیست. طبق تحقیقات، 57درصد از افراد، مزایا را به عنوان یکی از مهم ترین عوامل هنگام ارسال رزومه یا تغییر شغل معرفی کرده اند. حقوق پایه کافی نخواهد بود.
ما نیز به مانند تمام شرکت ها باید با ارائه مزایای مناسب و جذب استعدادها به سمت موفقیت حرکت کنیم و در این بازار به شدت رقابتی دوام آوریم. شما می توانید با ارائه این مزایا تا حدی پیروزی خود را تضمین کنید:
1. مرخصی زایمان با حقوق برای مادران و مرخصی با حقوق برای پدران
این پکیج ها در سال 2015 ارائه شدند. یکی از شرکت های بزرگ آمریکایی این پکیج یک ساله را در اختیار کارمندان خود قرار داده بود. گرچه شاید شرکت های کوچک توان انجام چنین کاری را (به مدت یک سال) نداشته باشند، ولی یک طرح سخاوتمندانه یک راه عالی برای جذب کارمندان متخصص است، به خصوص که سن نسل جوان افزایش یافته و اکثر آن ها فرزند دارند. در واقع طبق تحقیقات، این مورد یکی از موارد بسیار مهم و اساسی برای کارمندان است.
چنانچه در استخدام دچار مشکل شده اید، این مزیت به شما کمک خواهد کرد. کارمندانی که در این دوره تحت حمایت شرکت های خود قرار دارند، پس از بازگشت به شرکت با انگیزه و شادی بسیار زیادی به کار خود ادامه خواهند داد.
2. کمک به پرداخت وام های دانشجویی
وام های دانشجویی بسیار دردسرساز هستند. با کاهش سن نیروی کار، شما می توانید با ارائه این تسهیلات استعدادهای برتر دانشگاه ها را به سمت خود جذب کنید و از این نظر نسبت به رقبای خود موفق تر باشید.
هم اکنون تنها چند شرکت انگشت شمار این تسهیلات را در اختیار کارمندان خود قرار داده اند. طبق نتایج یک نظرسنجی، 76 درصد از دانشجویان و فارغ التحصیلان، پرداخت وام دانشجویی را به عنوان یک مزیت بسیار عالی و یک عامل افزایش انگیزه بی نظیر معرفی کرده اند. اکثر شرکت های حاضر در این طرح، اقساط وام کارمندان را به صورت دوره ای می پردازند.
چنانچه توان تقبل چنین طرحی را ندارید، می توانید با اعطای یک کمک هزینه بلاعوض در ابتدای کار، تا حدی این مشکل را برطرف سازید.
3. تعادل میان کار و زندگی
شما می توانید این مزیت را بدون انجام هیچ هزینه ای ارائه کنید. در دنیایی که تقریبا تمام افراد پس از ساعات اداری نیز مشغول کار و تلاش هستند، شما می توانید با ارائه وقت استراحت و آزاد بیشتر به کارمندان خود از ایجاد فرسایش و خستگی در آن ها جلوگیری کنید. چند راه وجود دارد: کارمندان می توانند چند روز در ماه را به صورت دورکاری کار کنند، مرخصی ساعتی با حقوق داشته باشند و یا تایم شیت های خود را با کار در خارج از ساعات اداری و یا تعطیلات آخر هفته پر کنند و در عوض مرخصی های بیشتری داشته باشند.
طبق نتایج تحقیقات، اهمیت ایجاد تعادل میان زندگی و کار، پس از اهمیت بیمه، در رتبه دوم اولویت های کارمندان قرار دارد. برای مثال من در شرکتم هر سال 10 روز مرخصی با حقوق و بدون هیچ قید و شرطی برای کارمندانم در نظر می گیرم.
صرف نظر از راه مورد نظر شما برای ایجاد یک تعادل مناسب میان زندگی حرفه ای و شخصی کارمندان، این مزیتی است که تقریبا هر شرکتی می تواند آن را در اختیار تمام کارمندان خود قرار دهد.
4. فاکتور «سرگرمی»
تمسخر مزیت های عجیب و غریب شرکت های بزرگ تکنولوژی کار ساده است. ولی کارمندان به دفتر و اداره به چشم یک محیط کار ساده نگاه نمی کنند. ایجاد محیطی شاد و صمیمی به هیچ عنوان کار دشوار یا پرهزینه ای نیست.
برای مثال، برنامه های تفریحی جمعی به شدت مفید و موثر خواهند بود و یا می توانید با قرار دادن تمام کارمندان در یک سالن بزرگ و مجهز، حس صمیمیت و دوستی را در شرکت تقویت کنید.
حتی می توانید مسابقات ورزشی برگزار کنید! من شرکتی را می شناسم که کارمندان آن هر سه ماه یکبار به صورت رایگان در یک تورنمنت چهارجانبه فوتبال شرکت می کنند! یک پیک نیک یا جشن سالانه نیز بسیار کم هزینه است و همچنین باعث تقویت روحیه کارمندان شما خواهد شد.
گزینه بعدی نیز برگزاری رویدادهای مختلف و مراسم های خاص است. خوراکی های ساده، ساعت های استراحت و یا حتی کپن های تخفیف (رستوران، کارواش، شهربازی و...) باعث تثبیت فرهنگ شما شده و فضایی بسیار جذاب برای کارمندان جوان ایجاد خواهد کرد. شما باید ضامن شادی کارمندان خود باشید.
مهم نیست که مدیر یک شرکت قدیمی و یا در حال ایجاد یک تجارت نو و جدید هستید، پکیج های سخاوتمندانه شما باعث جذب برترین استعدادها خواهند شد و به کارمندان فعلی نیز یادآوری خواهد کرد که شما به آنها اهمیت می دهید. تنها به حقوق ماهیانه اکتفا نکنید و به سلایق و علایق کارمندان خود نیز توجه داشته باشید.