شما در نقش یک مدیر از مسئولیت های فراوانی برخوردارید که ممکن است گاهی اوقات کلافه کننده باشند، اما دلیل اینکه گروهی در اختیار دارید همین است: لازم نیست که همه کارها را خودتان انجام دهید.
بسیاری از مدیران جدید با این انتقال قدرت مشکل دارند و احساس می کنند که باید هر تکلیف جزئی در فهرست انجام کار خود را بجا آورند، اما یادگیری نحوه محول کردن وظایف اهمیت دارد. وظیفه شما سرپرستی عملکرد کارکنان خود و کمک به آنها در صورت نیاز است. برنامه ریزی جامع سطح بالاتری که مسئولیتش را برعهده دارید زمان و انرژی می برد و در صورتی که درگیر کار زیادی باشید، نه زمان و نه انرژی خواهید داشت.
فرقی نمی کند که تازه ترفیع گرفته اید یا مدتی است که گروهی را مدیریت می کنید، شما می بایست انواع مسئولیت های زیر را در میان کارکنان خود توزیع کنید.
1- کارهای سختی که بر رشد تأثیری ندارند
هر کاری که شما و اعضای گروه تان انجام می دهید، برای عملکرد کلی کسب و کار اهمیت دارند، اما کارهایی مثل خرید تجهیزات، وارد کردن داده ها، بایگانی، کار دفتری و دیگر کارهای اداری واقعا موجب رشد شرکت تان نمی شوند. این کارها معمولا وظایف ساده ای هستند که نیاز به تجربه زیادی ندارند و با اینکه می توانید خودتان آنها را به راحتی به پایان رسانید، با محول کردن شان به کارکنان خود در زمان صرفه جویی خواهید کرد.
دن وست مورلند (Dan Westmoreland)، مدیر بازاریابی محتوا در شرکت دپیوتی (Deputy)، گفت: «بخشی از کار من در نقش مدیر، اطمینان از توزیع هماهنگ حجم کار برای ارائه نتایج در موعد مقرر است. اصلی ترین اشتباهی که مدیران در محول کردن وظایف مرتکب می شوند، آن است که به اندازه کافی وظایف را محول نمی کنند.»
او افزود، با این حال محول کردن وظایف در مورد کارهای پیچیده و تخصصی مثل استخدام استعدادهای جدید یا نظارت بر امور مالی به کار نمی رود. محول کردن وظایف به شما زمان بیشتری برای انجام این نوع مسئولیت ها می دهد.
مایکل پارلا(Michael Parella)، مدیرعامل آی لاو کیک باکسینگ (iLoveKickboxing) گفت: «همیشه هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کدام وظایف را به گروه خود محول کنید، تصویر بزرگ را در ذهن داشته باشید؛ کارهایی که نیازمند بخش بزرگی از زمان تان هستند می توانند موجب شوند حواس شما را از انجام کارهایی پرت کنند که تنها شما قادرید برای رشد کسب و کارتان انجام دهید.»
2-کارهایی که شور و اشتیاق را از شما می گیرند
شما زمانی که در سمت پایین تری از الان قرار داشتید، احتمالا کارهای خاصی در اختیار داشتید که اشتیاقی به انجام شان نداشتید. از آنجا که شما بدهی خود را پرداخته اید، حالا می توانید از گروه خود تقبل همان وظایف را انتظار داشته باشید.
پارلا گفت: «شغل من در نقش یک آینده نگر آن است که پراشتیاق باقی بمانم و این اشتیاق را به گروه انتقال دهم. انجام کارهایی که از انجام شان متنفرم جلوی این هیجان را می گیرد که بر افراد و سود خالص کسب و کارم تأثیر می گذارد.»
با این حال بهتر است کارمندان تان هم احساس خستگی نکنند. با اینکه می توانید برخی از این وظایف را به کارکنان خود واگذار کنید تا از فشار روانی و احساسی بکاهید، مطمئن شوید که به آنها استرس هم وارد نمی کنید.
وست مورلند گفت: «اگر شما مطمئن نیستید که کار را به چه کسی واگذارید، آن را به گروهی از کارکنان خود ارائه داده و علنا بپرسید چه کسی می تواند به بهترین نحو آن را مدیریت کند. کارکنان مختلف علایق مختلفی دارند.» کاری که برای شخصی پرزحمت است، ممکن است برای دیگری مثل آب خوردن باشد.
3- کارهایی که شخص دیگری می تواند بهتر از شما انجام دهد
رهبر بودن به طور خودکار شما را شخص مناسبی برای انجام یک پروژه نمی سازد. کارکنان شما استعدادهای خاص خود را دارند، که برخی از آنها می توانند نیازهای شما را برطرف کنند، بنابراین باید به اندازه کافی فروتن باشید تا مشاهده و اعتراف کنید که شخص دیگری ممکن است مناسب تر از شما برای انجام کاری باشد.
وست مورلند گفت: «کار شما در نقش مدیر، رشد دادن افراد است. محول کردن وظایف ابزاری است که از طریق آن بهترین جنبه افرادی را بیرون می آورید که در اختیار دارید. هر کارمند دارای مجموعه مهارت، شخصیت و نقاط قوت منحصربه فرد خود است. استفاده بهینه از شخصیت های کاری منحصربه فرد آنان منجر به کارایی کلی بیشتری خواهد شد و مردم کارهایی را عالی انجام می دهند که از آنها لذت می برند.»