بازاریابی محتوا به یک استراتژی محبوب برای برندهای آنلاین تبدیل شده است و بودجه های محتوا بدون هیچ توقف یا کاهش سرعتی به رشد خود ادامه می دهند. دلیل این اتفاق چیست؟ یکی از دلایل مزیت های بی شمار بازاریابی محتوا این است: از افزایش اعتبار و ارزش برند، تا تقویت کارایی سئو و شبکه های اجتماعی.
حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.
دلیل بعدی محبوبیت بازاریابی محتوا، سهولت ورود به این عرصه است. یک سری ایده منحصربه فرد و راهی برای اجرای آن ها کافی خواهد بود، ولی آیا شما آمادگی ورود به این عرصه را دارید؟
اکثر مردم تصور می کنند که بازاریابی محتوا کار بسیار ساده و کم زحمتی است و می توانند با تلاش بسیار کم به نتیجه بسیار بزرگی دست پیدا کنند. ولی در حقیقت چنانچه به دنبال موفقیت هستید، باید یک استراتژی کاملا دقیق و مناسب داشته باشید.
چرا به یک استراتژی رسمی نیاز داریم
چرا به یک استراتژی نیاز داریم و هوش و قدرت نویسندگی کافی نخواهند بود؟
• جهت و هدف. شما برای همه نمی نویسید؛ شما باید مخاطبان خاصی داشته باشید و این یعنی بررسی مکرر بازار جهت شناسایی اهداف مناسب. همچنین باید از جایگاه فعلی رقبای خود آگاه باشید و راهی برای رسیدن به آن ها پیدا کنید.
• اندازه گیری و بررسی دقیق. شما بدون یک استراتژی رسمی هیچ اساسی برای مقایسه یا یک پایه برای اندازه گیری موفقیت نخواهید داشت. برای مثال، چنانچه هیچ معیار و مقیاسی نداشته باشید، چطور می توانید میزان موفقیت جذب ترافیک خود را بسنجید؟
• پیاده سازی پایدار و وظایف روشن. شما تنها نیستید (در واقع نباید باشید). یک استراتژی رسمی به شما در جداسازی وظایف و ایجاد جهت و هدف مناسب برای هر گروه کمک خواهد کرد.
با استفاده از این گام های کاربردی، بینشی عمیق تر و گسترده تر از بازاریابی محتوا به دست خواهید آورد:
گام 1. بررسی بازار
شما باید پیش از آنکه حتی به استراتژی خود فکر کنید، بازار را به دقت مورد بررسی و تحلیل قرار دهید. خوشبختانه شرکت شما اهدافی برای خدمات و محصولات خود خواهد داشت و می توانید کار را از همانجا آغاز کنید. ولی باید کمی دقیق تر باشیم.
واکنش مشتری پس از مطالعه وبلاگ شما چه خواهد بود؟ در چه نقطه ای از سیکل خرید قرار دارند؟ به صورت دقیق تر، به چه محصولی نیاز دارند؟ به دنبال چه هستند؟ چه مشکلاتی در زندگی خود دارند؟ با استفاده از پرسشنامه ها و بررسی های میدانی به پاسخ این پرسش ها دست پیدا خواهید کرد.
گام 2. بررسی رقابتی
تنها آگاهی از جایگاه مخاطب مهم نیست، شما باید از جایگاه رقبای خود نیز آگاه باشید. بازاریابی آنها به چه ترتیب است؟ آیا آنها به صورت جدی به دنبال بازار هدف شما هستند؟ آیا برخی از اصول یک استراتژی محتوای موفق را نادیده می گیرند؟
شما باید به دنبال فرصت حمله و دفاع باشید. برای مثال، نقاط ضعف صنعت خود را شناسایی کرده و از نقاط قوت نیز به نفع خود استفاده کنید.
3. تعیین هدف
با کنار رفتن تحقیقات رقابتی و بازار، می توانید تعیین اهداف استراتژی محتوای خود را آغاز کنید. و اینجا نباید تنها بر روی «موفقیت» متمرکز شوید. آیا به دنبال تبدیل مخاطب به مشتری هستید؟ یا صرفا به افزایش ترافیک علاقه دارید؟ آیا بر جذب مشتری جدید تمرکز خواهید کرد و یا به دنبال حفظ مشتریان قدیمی خواهید بود؟
در اینجا پاسخ صحیح یا اشتباه نداریم و شما می توانید به صورت همزمان چند هدف داشته باشید، ولی اهداف شما باید شفاف، دقیق و منطقی باشند. همچنین باید آنها را به چند فعالیت کوچک تقسیم کنید، برای مثال تعداد پست در شبکه های اجتماعی در طول هفته و نحوه پیشرفت در آینده.
گام 4. تعیین بودجه
پس از طراحی اهداف اصلی و فرعی، باید بودجه ای برای کمپین خود در نظر بگیرید. چنانچه بودجه شما از طریق یک ناظر یا یک شرکت بزرگ تر تامین می شود، می توانید اهداف خود را براساس آن بودجه تعیین کنید و در صورت لزوم درخواست افزایش بودجه را مطرح سازید.
گام 5. اختصاص اولویت و منابع
گام بعدی ما توزیع بودجه خواهد بود و برای این کار به تعیین بزرگ ترین اولویت ها و اختصاص مناسب منابع نیاز خواهیم داشت. برای مثال، آیا ابتدا بر روی جذب مخاطبان اجتماعی تمرکز خواهید کرد یا به تولید محتوا خواهید پرداخت تا آرشیوی مناسب برای ارائه داشته باشید؟ چه کسی پست ها را خواهد نوشت و چه مقدار از زمان خود را به این کار اختصاص خواهید داد؟
آیا با سازمان ها، آژانس ها و رابطان خارجی کار خواهید کرد و یا برای شروع کار به تیم و کارمندان خود تکیه خواهید کرد؟ وظایف را شفاف سازی کنید و اهداف هر شخص و تیم را با جزییات کامل شرح دهید. به این ترتیب در آینده هیچ نقطه مبهم و نامشخصی در کار نخواهید داشت.
گام 6. ایجاد حس مسئولیت پذیری
در نهایت باید تمام افراد حاضر در شرکت را نسبت به اهداف خود و همچنین استراتژی شرکت مسئولیت پذیر و متعهد کنید. چطور پیشرفت خود را اندازه گیری خواهید کرد؟ در چه زمانی این کار انجام خواهد شد؟ چه کسی مسئولیت آیتم های انجام نشده و یا ناقص را خواهد پذیرفت؟ چنانچه از استراتژی اصلی خود دور شدید، چه کسی مسئولیت تصحیح وظایف را به عهده خواهد گرفت و در صورتی که تمام استراتژی به اصلاح نیاز داشته باشد چه خواهید کرد؟ شما باید از ابتدای کار به این سوالات اساسی توجه داشته باشید.
ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوا ساده نیست و هرگز در عرض چند ساعت و یک روز انجام نخواهد شد. عجله نکنید و تاکتیک های خود را پس از انجام مطالعات دقیق و پس از کسب اطمینان از صحت و تاثیر آنها پیاده سازی کنید.