برای فعالان حوزه تبلیغات، تولید محتوا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ولی برای افرادی که ابزار بازاریابی مناسبی در اختیار ندارند و باید هر روز محتوایی جدید و بکر تولید کنند، این کار بسیار دشوار، طاقت فرسا و حتی ترسناک خواهد بود. تعداد زیادی از تیم های تولید محتوا تصور می کنند که بهترین کار، شروع و تولید بی وقفه محتواست زیرا می دانند که به محتوا نیاز دارند و از اهمیت آن مطلع هستند.
من می دانم که به اعتقاد اکثر مردم، لنگه کفش در بیابان غنیمت است. ولی بدون وجود یک استراتژی مناسب، دستیابی به نتیجه مطلوب تقریبا غیرممکن خواهد بود. شما در نهایت به چند طرح کاملا ناهماهنگ دست پیدا خواهید کرد و پیش از آنکه متوجه شوید، باید اعلام ورشکستگی کنید و از میدان مسابقه کنار بروید.
شما باید در ابتدا با طراحی یک تصویر کلی، هدف محتوای خود را مشخص کرده و سپس اقدام به تولید آن کنید. هدف اکثر شرکت ها از تولید محتوا، جلب توجه مشتری و رهبری افکار است. آن ها از ارزش اعتبار و قدرت برند اطلاع دارند و قصد دارند که به یکی از مراجع صنعت خود تبدیل شوند و برای دستیابی به این هدف به محتوا نیاز خواهند داشت.
هدف و استراتژی شما باید در یک راستا قرار داشته باشند. چنانچه به دنبال جلب توجه مشتری هستید، پس پیش از شروع کار باید به این سه سوال بسیار ساده پاسخ دهید:
1. کی؟
رهبر فکری شما کیست؟ این سوال شاید در ظاهر بسیار بدیهی باشد، ولی متاسفانه اکثر تیم ها چنین تصور می کنند که تولید محتوا به عهده شرکت است و افراد حاضر در شرکت هیچ نقشی در آن ندارند.
این اعتقاد وجود دارد که چون شرکت به محتوا نیاز دارد، پس باید تولید محتوا را نیز بر عهده گیرد. ولی یک نکته: محتوا تنها زمانی مفید است که توجه و همچنین اعتماد مخاطب را جلب کند و یک قدرت جلب اعتماد یک شخص حقیقی بسیار بیشتر از یک شرکت است. به همین دلیل انتخاب رهبر فکری مناسب و قدرتمند بسیار حیاتی و مهم خواهد بود.
لازم نیست که رهبر فکری مدیرعامل یا رییس شرکت باشد، ولی یک فرد بی تجربه و تازه کار نیز مناسب این جایگاه نیست. شما باید با کارمندان خود کاملا آشنا باشید. چه کسی در شرکت شما کاملا از نیاز مشتری و بازار آگاه است؟ و آیا آن شخص زمان کافی برای تولید و به اشتراک گذاری محتوا و رفع نیاز مشتریان را در اختیار دارد؟
2. چه؟
رهبر فکری شما از چه نوع محتوایی استفاده خواهد کرد؟ پس از شناسایی شخص مناسب و انتخاب یک رهبر فکری قدرتمند، شما باید نوع محتوا را مشخص کنید. آیا این محتوا سمعی، بصری یا نوشتاری است؟
در حالت ایده آل، رهبر فکری شما با تکیه بر تجربه و تخصص خود الگوهای حاکم بر بازار را از قبل پیش بینی کرده و محتوای مورد نیاز شرکت را تولید می کند. به توسعه های صنعت توجه داشته باشید و با تولید محتوا بر اساس آن ها، از جو حاکم به نفع خود استفاده کنید. هنگامی که رهبر فکری شما قدرت ایجاد جو و الگو را دارد، مخاطب نیز به شرکت شما اعتماد کرده و کیفیت محتوا را تایید می کند.
البته نباید تمام زمان خود را به شناسایی مباحث اختصاص دهید. شما باید فرمت مورد نظر مشتری را نیز شناسایی کنید. آیا ساخت یک تبلیغ تلویزیونی باعث افزایش سود شرکت خواهد شد؟ یا نوشتن یک مقاله در یک مجله معتبر؟ آیا سرمایه کافی را در اختیار دارید؟ شما باید پیش از شروع کار به این موارد توجه داشته باشید.
3. کجا؟
در نهایت، باید بدانید که مشتری و مخاطب در کجا به محتوای شما دسترسی پیدا خواهد کرد. گرچه وبلاگ و شبکه های اجتماعی فضای مناسبی برای تولید محتوا هستند، ولی به آن ها اکتفا نکنید. مجددا مخاطبان خود را در نظر بگیرید. در کجا فعالیت دارند؟ و از کدام نشریات و منابع استفاده می کنند؟
برای مثال، ما اخیرا با یکی از تولیدکنندگان محتوای آنلاین (ویدیو) مصاحبه کردیم. این شخص در هر ویدیو با یکی از مدیرعاملان موفق به بحث و تبادل نظر می پردازد. او به ما گفت که مردم در کنار صدا، به دیدن چهره افراد موفق نیز علاقه بسیاری دارند و به همین دلیل این برنامه از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار شده است. همچنین چون این برنامه در یک وب سایت اختصاصی تولید و پخش می شود، مخاطبان می توانند در هر زمان و هر مکانی به تماشای آن بپردازند و خبری از محدودیت های زمانی پخش تلویزیونی نیست. در نتیجه نیاز مخاطب برآورده شده و شرکت نیز به سود قابل توجهی دست پیدا خواهد کرد پس از اهمیت محل انتشار محتوا غافل نشوید.
قدرت و تاثیر محتوای شما پس از یافتن پاسخ این سه پرسش ساده دو چندان شده و به این ترتیب نه تنها رهبری فکری خود را در سطح بین المللی مطرح خواهید کرد بلکه شرکت و برند نیز به عنوان یک منبع و مرجع معتبر و قدرتمند شناخته خواهند شد.