گوگل در اوایل این ماه، نه تنها خبر از بازآفرینی برند گوگل ادوردز (GoogleAdWords) به برند گوگل ادز (Google Ads) را داد، بلکه همینطور اولین راه حل جدید این برند را عرضه کرد؛ کمپین های هوشمند.
کمپین های هوشمند فرصتی عالی برای مشغول شدن کسب و کار های کوچک و محلی در فضای تبلیغاتی پولی، بدون نیاز به نمایندگی یا کارمند بازاریابی تمام وقت، است.
من پس از چندی تحقیق درمورد راه حل به این یقین رسیده ام که موج جدیدی از اتوماسیون بازاریابی در راه است.
من در این یادداشت مطالبی را بررسی خواهم کرد که درباره کمپین های هوشمند آموخته ام، برایتان توضیح خواهم داد که این کمپین ها برای چه افرادی طراحی شده یا نشده اند، و کمی درباره هدف گوگل از بکارگیری این روش جدید و کاملا خودکار بازاریابی صحبت خواهم کرد.
بیایید کارمان را شروع کنیم!
کمپین های هوشمند چه هستند؟
کمپین های هوشمند که بر اساس فناوری ادوردز اکسپرس (AdWords Express) ساخته شده اند، کمپین هایی خودکار با راه اندازی کسب و کار آسان هستند که برای تشکیل و اداره سریع و آسان کسب و کارها با گوگل ادز طراحی شده اند.
فرایند ساخت کمپین های هوشمند شامل خلق تبلیغات خودکار، ایجاد مخاطب، انتخاب نوع بسته تبلیغاتی، و بزودی، صفحات فرودی «landing pages»می شود.
بله درست خواندید....صفحات فرودی!
زمانی که این گزینه تا پایان سال بطور رسمی به عموم معرفی شود، کمپین های هوشمند قادر خواهند بود که صفحات فرودی را برای کسب و کارهایی که دارای وب سایت نیستند، بطور خودکار تولید، بهینه سازی و میزبانی کنند.
این هیجان انگیز نیست؟
باید بگویم زمانی که فهمیدم گوگل در حال لایه بندی صفحات فرودی در داخل این فرآیند است، واقعا هیجان زده شدم.
اینکه کسب و کار های کوچک و محلی تنها با پرداخت هزینه تبلیغات به تمامی عناصر کمپین های تبلیغاتی پولی دسترسی داشته باشند، بسیار حیرت آور است. پیش بینی من آن است که افزودن کمپین های هوشمند، بازی را تغییر خواهد داد.
کمپین های هوشمند هم در شبکه گوگل سرچ (Google Search Network) و هم در شبکه گوگل دیسپلی (Google Display Network) قابل اجرا است.
هرچند شبکه جستجو قادر است در همان زمانی به مردم دسترسی داشته باشد که بدنبال کالاها یا خدمات خاصی هستند، شبکه دیسپلی می تواند به صاحبان کسب و کار کمک کند تا توجه اشخاص را در اوایل چرخه خرید به خود جلب کنند.
مطلب بسیار هیجان انگیز در این خصوص آن است که صاحبان کسب و کار های کوچک قادرند قبل از آنکه مردم شروع به جستجوی اقلام مورد عرضه آنها کنند، تبلیغات خود را در معرض دیدشان قرار دهند که می تواند بخش مهمی از استراتژی تبلیغاتی کلی شما باشد.
نحوه کارکرد کمپین های هوشمند
طبق گفته گوگل فرایند آغاز کردن کمپین های هوشمند، کار بسیار آسانی است.
شما یک حساب گوگل اد برای کسب و کار کوچک خود ایجاد و کمپین های هوشمند خود را آغاز می کنید.
گوگل تمام اطلاعات مورد نیاز خود را از شرح حال (های) موجود شما در گوگل بدست خواهد آورد تا فورا برایتان کمپین های واکنش پذیر و مؤثری را ایجاد کند. تمام کاری که لازم است انجام دهید، تعیین بودجه و اهداف تان خواهد بود.
گوگل به محض آماده ساختن تبلیغات، از ابزارهای یادگیری ماشینی خود استفاده خواهد کرد تا کمپین های تان را بهینه سازی و نتایج تان و همینطور هر تغییر ثبت شده در صفحه گرد آوری اطلاعات تان (dashbord) را ارائه دهد.
این فرایند خودکار برخلاف کمپین های سنتی ادوردز، مشکلات و پرداخت هزینه اضافی را از تبلیغات پرداخت در ازای هر کلیک حذف می کند و به صاحبان کسب و کار کوچک امکان تمرکز بر عملیات روزانه خود و رشد کسب و کار شان را می دهد.
کیم اسپالدینگ (Kim Spalding)، مدیرعامل محصولات گوگل، در وبلاگ خود گفت: «ما با تطبیق دادن نوآوری و فناوری تبلیغاتی موجود در گوگل ادز برای صاحبان کسب و کار های کوچک، کمپین های هوشمند را ایجاد کردیم. شما اکنون می توانید ظرف چند دقیقه تبلیغاتی را خلق کنید و نتایجی واقعی را همچون زنگ خوردن گوشی تان، ارسال سرنخ ها به وبسایت تان یا کشاندن مشتریان به فروشگاه تان بوجود آورید.»
گوگل همینطور یک ویدئوی عالی ساخت تا نتیجه ای واقعی را به نمایش گذارد که مشتریان کسب و کارهای کوچک از کمپین های هوشمند بدست می آورند.
کمپین های هوشمند برای چه افرادی طراحی شده اند؟
کمپین های هوشمند مخصوصا برای کسب و کار های کوچک و محلی طراحی شده اند که قادر به تأمین بودجه کارکنانی متعهد برای بخش بازاریابی یا تبلیغات نیستند.
هدف گوگل از خودکار ساختن تمامی فرایند با کمک فناوری یادگیری ماشینی، بر عهده گرفتن کارهای سنگین و فراهم آوردن این امکان برای صاحبان کسب و کار بود تا در زمانی که گوگل بر برآورده ساختن اهداف تبلیغاتی آنان در چارچوب گوگل ادز تمرکز می کند، توجه خود را به جنبه های دیگری از کسب و کار خود معطوف سازند.
یکی از مزایای این کمپین های هوشمند آن است که سیستم خودکار گوگل تنها برای خلق کمپین ها بوجود نیامده است.
گوگل به بهینه سازی کمپین ها و تبلیغات ادامه خواهد داد و تضمین خواهد کرد که در طول دوره کمپین تبلیغاتی به نتایج دلخواه صاحبان کسب و کار برسند. این کار حقیقتا به صاحبان کسب و کار اجازه می دهد تا این کمپین را فعال کرده و دیگر کاری به آن نداشته باشند.
راستش را بخواهید کمپین های سنتی ادوردز مستلزم زمان زیادی برای راه اندازی و درک درستی از تمامی گزینه های نشان داده طی این فرایند راه اندازی هستند.
چه رسد به درک نتایج تبلیغات تان تا بتوانید بر اساس کارهای مؤثر و غیرمؤثر تصمیم گیری کنید.
این بستر به خاطر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی ساخت گوگل قادر است تمامی تصمیم گیری ها، بهینه سازی، و گزارش دهی را بر عهده بگیرد و تضمین کند که تبلیغات شما نتایج مورد نیاز تان را خلق می کنند.
جنبه های مثبت کمپین های هوشمند
با توجه به تمام چیزهایی که تا کنون دیده و مطالعه کرده ام، جنبه های مثبت یا مزایای کمپین های هوشمند شامل موارد زیر می شود:
•خلق فوری تبلیغات به صورت آنلاین
•دسترسی به مشتریانی که قبلا قابل دسترسی نبودند
•استفاده از رفتارها، مکان، تمهیدات و دیگر علائم برای دسترسی به مخاطبان مناسب
•نیاز به حداقل مدیریت مداوم
•تسهیل بررسی نتایج یا اثربخشی
•پرداخت پول تنها در زمان کلیک کردن روی یک تبلیغ
از آنجا که این کمپین ها عمدتا از خلق تبلیغات گرفته تا ارائه و بهینه سازی به صورت خودکار درآمده اند، بزرگ ترین مزیتی که در بکارگیری کمپین های هوشمند می بینم آن است که به صاحبان کسب و کارهای کوچک امکان بهره مندی از تبلیغات را بدون دانش یا استراتژی جامعی می دهند.
معایب کمپین های هوشمند
من در نقش متخصص پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) اقرار می کنم که تنها عیب آشکاری که به چشم می بینم، فقدان کنترل کاربران بر کمپین های هوشمند است.
شما با سپردن اختیار خود به گوگل، اساسا به آنها کنترل کامل تبلیغات خود و نحوه هزینه کردن بودجه تان را می دهید. این موضوع برای اغلب صاحبان کسب و کار مشکل ساز نیست، هرچند افرادی که دوست دارند در نحوه اداره کارها دخالت کنند با مشکل مواجه خواهند شد.
به هر حال مبادله در اینجا استفاده آسان و توانایی آماده سازی فوری است.
اگر دوست دارید که در حساب خود تغییرات دستی ایجاد کرده و بر هزینه تبلیغات خود نظارت کاملی داشته باشید، این راه حل برای شما مناسب نیست.
من قبل از تصمیم گیری از شما می خواهم که مزایای فوق را بررسی کرده و گزینه های خود را بسنجید.
این راه حل بدین منظور طراحی شده تا نوعی فرصت تبلیغاتی را برای کسب و کارهای کوچک تر ایجاد کند که معمولا قادر نیستند در آن سهمی داشته باشند؛ بنابراین شما را تشویق می کنم که وارد کار شده و کمپین هوشمند را امتحان کنید.
با رفتاری هوشمندانه کمپین های هوشمند را بررسی کنید
بر اساس تجربه من، کسب و کارَهای کوچک غالبا از اجرای ترفندهای بازاریابی همچون گوگل ادز هراس دارند. از آنجا که آنها اغلب با بودجه هایی کم و ثابت و کارکنان محدودی فعالیت می کنند، این موضوع کاملا قابل درک است.
اگر قرار باشد از این یادداشت نتیجه ای بگیرید، اجازه دهید این موضوع باشد که کمپین های هوشمند گوگل راه حل هایی برای بررسی و امتحان هستند.
راه اندازی کمپین های هوشمند سریع و آسان است و به نگهداری و تعمیر زیادی نیاز ندارد و حداقل میزان خطر را برای کاری سرگرم کننده ارائه می دهند. همین امروز با رفتاری هوشمندانه، کمپین هوشمند گوگل را بررسی کنید.