به قلم: Rishi Baruah
شرکت HTC (High Tech Computer Corporation) در سال 1997 در کشور تایوان تأسیس شد. موسسان آن آقایان چر وانگ، پیتر چو و اچ تی چو بوده اند و اولین محصول تولیدی آن نوت بوک بوده است. داستان شروع محبوبیت این برند نیز با تولید همین محصول با استفاده از سیستم عامل مایکروسافت بوده است. با این حال علت جهانی شدن آن را باید در عرضه نخستین گوشی تلفن همراه مبتنی بر سیستم عامل اندروید دانست که انقلابی را در این عرصه ایجاد کرد. اگرچه این برند در سال های اخیر با مشکلات بسیاری مواجه شده است، با این حال همچنان به علت سابقه و طراحی های بی نظیر خود از طرفداران بسیاری برخوردار است.
در ادامه نگاهی به داستان شکل گیری این برند محبوب خواهیم انداخت.
سال های اولیه
ایده شکل گیری این برند توسط دختر یکی از ثروتمندان کشور تایوان بوده است. خانم چر وانگ توانست با همکاری آقایان پیتر چو و اچ تی چو، هسته اولیه HTC را شکل دهد. اگرچه این سه در ابتدای کار با شکست مواجه شدند، با این حال حمایت های مالی خانواده وانگ باعث شد تلاش ها در این رابطه ادامه یابد و از ورشکستگی فاصله گیرند. با این حال عدم موفقیت آنها در تولید محصول خود، باعث شد برای مدتی اقدام به تولید محصولات سایر برندها کنند. این کار تا جایی پیش رفت که طی چندسال این برند تنها نیاز تولیدی برند هایی نظیر hp را فراهم می کرد. با این حال شروع موفقیت این شرکت را باید در سال 2002 و با تولید کامپیوتر های جیبی دانست. کیفیت بالای محصول جدید منجر به کسب شهرت اولیه و کسب موفقیت مورد نیاز شد.
تولید اولین گوشی تلفن همراه مبتنی بر سیستم عامل اندروید
اگرچه در حال حاضر برندهایی نظیر اپل و سامسونگ در زمینه تلفن های همراه هوشمند حرف اول را می زنند، با این حال جالب است بدانید که با سابقه ترین شرکت در این رابطه HTC است. مدل G1 در واقع اولین گوشی تلفن همراه با سیستم عامل اندروید بوده است که این امر منجر به تحولی عظیم در این صنعت شد. با این حال بهتر است قبل از پرداختن به این محصول مختصر توضیحی در رابطه با سیستم عامل اندروید ارائه دهیم.
در سال 2005 گوگل شرکت اندروید را که توسط اندی رابین مدیریت می شد، به منظور رقابت با سیمبین و ویندوزفون خریداری کرد. در حال حاضر این سیستم عامل بیشترین استفاده را در بین تولیدکننده های گوشی تلفن همراه دارد. بدون تردید این امر خود به اهمیت نخستین بودن برند HTC افزوده است. گوشی G1 درواقع یک گوشی کشویی با صفحه نمایش کوچک و قابلیت چرخش 180 درجه ای در کنار صفحه کلید بزرگ بوده است. موفقیت این طراحی باعث شد تا در کمتر از یک سال تقریبا تمامی برند ها به استفاده از این سیستم عامل ترغیب شوند.
محصولات دیگر
موفقیت بی نظیر نخستین تولید، مدیران HTC را مجاب به تولید محصولات جدیدتری کرد. این امر با اچ تی سی مجیک و اچ تی سی هیرو محقق شد. همواره HTC را به عنوان برندی می شناسند که در طراحی بدنه محصولات خود خلاقیت های جالبی را ارائه می دهد. در بسیاری از زمینه ها این برند نخستین گام ها را برداشته است. از دیگر نوآوری های آن می توان به نخستین استفاده از جک 3.5 میلیمتری هدفون در طراحی مدل هیرو این شرکت اشاره کرد.
جنگ با اپل
از دیگر مقطع های حساس شرکت می توان به سال 2010 اشاره کرد که در آن جنگی میان دو برند اپل و اچ تی سی شکل گرفت. در واقع شروع کننده این جنگ برند اپل بوده است که شکایتی را مبنی بر تخلف رقیب خود مطرح کرد. با این حال HTC اتهامات را رد و در اقدامی تلافی جویانه شکایتی مشابه را مطرح کرد که در نهایت منجر به توافقی میان این دو شد که به علت محرمانه بودن موارد ذکر شده اطلاعات بیشتری در دسترس وجود ندارد.
سری وان
پس از یک دوره استفاده از پلی کربنات به جای فلز در طراحی بدنه محصولات، این شرکت در سال 2013 در سیاستی موفق و درست اقدام به تولید سری محصولاتی با بهترین بدنه ممکن کرد. نقطه شروع کار را باید مدل معروف ام7 دانست. این محصول از چند نظر مورد توجه بسیاری قرار گرفت. استفاده از فلزی یکدست و با کیفیت، نوآوری در اسپیکر، خمیدگی قسمت پشت گوشی در راستای بهتر در دست قرار گرفتن و مواردی از این قبیل باعث شد این گوشی بتواند به موفقیت و فروش بی نظیری دست پیدا کند.
لقب بهترین طراحی و قرار گرفتن در میان 3 گوشی برتر سال از جمله دلایل موفقیت این برند محسوب می شود. جالب است بدانید که این محصول در حال حاضر نیز طرفداران خود را دارد که بیانگر اهمیت نوآوری در کسب موفقیت و جلب مشتری است. خلاقیت های این برند درواقع نقطه پایانی ندارد و توانست در همان سال با طراحی وان مکس برای نخستین بار از سنسور اثر انگشت استفاده کند که به علت نبود آن در تولیدات سایر رقبا، باعث شد مورد توجه بسیاری در بازار قرار گیرد. در سال 2014 نیز در ادامه روند تولیدات سری وان اقدام به تولید و عرضه محصول جدید خود ام8 کرد. این مدل براساس طراحی سری 7 صورت گرفت با این تفاوت که برای نخستین بار از دو دوربین در راستای گرفتن تصاویر باکیفیت تر استفاده کرده است.
سیر نزولی
اگرچه این برند از بسیاری از منظرها می توانست خود را به عنوان شماره یک عرصه خود معرفی کند، با این حال عدم درک درست نسبت به شرایط بازار منجر شد تا از اهمیت پیشرفت سریع غافل شده و این خود شرایط را برای رقبایی نظیر سامسونگ، ال جی، موتورولا و هوآوی فراهم کرد تا بتوانند برای خود در بازار جایگاه مناسبی ایجاد کنند. در واقع رشد آهسته این شرکت در کنار ایجاد رقبای متعدد باعث شد این برند با مشکلات بسیاری در چند سال اخیر مواجه شود که دلیل عمده آن در ناتوانی جلب توجه دوباره خریداران محسوب می شود.
با این حال این شرکت در سال های اخیر توانسته است با تولید دو محصول HTC 10 و یو11 تا حدودی اوضاع را به نفع خود تغییر دهد. با این حال با توجه به رشد سریع سایر برندها، نخستین تولید کننده تلفن همراه هوشمند نیاز به تلاش و ارائه نوآوری های به مراتب بهتری برای باز پس گیری جایگاه سابق خود دارد.