در ابتدای این مطلب بد نیست با استراتژی جذب مخاطب هدفمند یا Lead Generation آشنا شویم.
تغییر رویکرد بازاریابی قدیم از ارسال پیام برای مشتری و جلب مشتری به نوع عملکرد جدیدی را که مشتری با ارسال پیامی رغبت خود را به محصول و یا خدمات نشان می دهد استراتژی Lead Generation می گویند. در این روش شرکت ها با تولید محتوا در راستای نیازهای مشتری، بدین ترتیب بستری را فراهم می کنند تا مشتری اطلاعاتی از خودبرجای بگذارد.
حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.
اما دسته بندی تولید محتوا برای ایجاد سرنخ مشتریان بالقوه نیز تأثیرگذاری متفاوتی دارند که در زیر به آنها می پردازیم:
آمار زیر از بازاریابانی تهیه شده است که در حوزه B2B و B2C فعالیت می کنند. نتیجه نظرسنجی اینگونه نشان می دهد که تولید محتوای حاصل شده از گزارشات تحقیقاتی با ۴۶درصد بیشترین تأثیرگذاری را در ایجاد مشتریان بالقوه دارد. رتبه دوم با ۴۴ درصد مربوط به محتوای ویدئویی و موشن گرافیک است و سوم اینکه محتواهای شبکه های اجتماعی ۴۲ درصد در ایجاد مشتریان بالقوه اثربخشی دارند.
رتبه های بعدی نیز به ترتیب مربوط به وبینار، بلاگ، پژوهش های علمی و اینفوگرافیک هست.
مراحل تبدیل مخاطب به مشتری بالقوه در استراتژی Lead Generation به صورت زیر است:
1- برنامه ریزی
2- جذب مشتری بالقوه
3- آنالیز، پرورش و آماده سازی
4- تبدیل به مشتری بالفعل
5- ایجاد رضایت مندی
لذا در زمینه بسترسازی برای دریافت اطلاعات، طبق آماری که به دست آمده، دانلود محتوا با ۵۷درصد بهترین راه برای جذب مخاطب است و ثبت نام وبینار با ۴۲درصد در مقام دوم است.
در رتبه های بعدی نیز به ترتیب سؤالات نظرسنجی، درخواست دمو (Demo)، مشترک خبرنامه (subscriber)، نمونه رایگان (Free trail) و پروموشن قرار می گیرند.