ما معمولاً به سؤالات کارآفرینان و مدیران در مورد برندسازی پاسخ می دهیم. مدتی قبل یک کارآفرین سؤال زیر را مطرح کرده: «ما یک استارت آپ B2C هستیم. می خواهیم به یک برند قدرتمند داشته باشیم، اما با وجود گزینه های زیادی که می توان در مورد آنها فکر کرد، چگونه می توانیم منابع خود را به خوبی تخصیص دهیم؟
سؤال خوبی است. این سؤالی است که اغلب از ما پرسیده می شود. بسیاری از کارآفرینان در ابتدای فعالیت شرکت هایشان تمایلی به سرمایه گذاری روی برند خود ندارند، زیرا معتقدند چیزهای مهم تری برای هزینه کردن روی آنها وجود دارد.
قبل از اینکه بر روی برند خود کار کنید، باید مواردی را انجام دهید. باید یک طرح کسب و کار قوی و روشن بر اساس یک محصول متمایز و مطلوب داشته باشید. باید پویایی بازار و نقاط قوت رقبای خود را بدانید و حتماً چیز جدید برای بازار به ارمغان آورید. باید سرمایه خود را ایمن کنید. هنگامی که این موارد را اجرا کردید، برنامه بازاریابی تان به شما کمک می کند که بدانید چه افرادی را مخاطب قرار دهید، سطح حاشیه ای که دنبال آن هستید، و انواع توزیع کنندگان مورد نظرتان را بشناسید.
هنگامی که این موارد را تعیین کردید، آماده تخصیص منابع به برند استارت آپ خود خواهید بود.
استراتژی برند قوی، به ویژه در استارت آپ ها، به شما کمک می کند تا تمرکز کنید. مردم بارها و بارها به ما می گویند که استراتژی برند آنها باعث می شود محصول آنها واقعی جلوه کرده و ایده را به چیزی تبدیل می کند که می تواند به صورت عینی و توسط شخص ثالث مورد بحث قرار گیرد. این کار به شما کمک می کند تا با حفظ فاصله کافی بین خودتان و آنچه می فروشید، بر اساس آنچه مشتری می خواهد و نیاز دارد، نه آنچه فکر می کنید یا امیدوار هستید که مشتری می خواهد یا نیاز دارد بهتر تصمیم گیری کنید.
مهم ترین چیز آن است که در این فرآیند عجله نکنید. شما باید مطمئن شوید که زمان می گذارید تا واقعاً بدانید چه چیزی برند شما را متمایز می کند و چرا حاشیه سودی را که دنبال می کنید جذب می کند. اینها سؤالات دشواری هستند. بی حوصله و سرسری به این سؤالات پاسخ ندهید. به پرسیدن آنها ادامه دهید تا پاسخ صحیح را پیدا کنید.
هنگامی که برند خود را خوب شناختید، باید به دنبال یک طراح باشید تا ایده های شما را به هویت برند کسب و کارتان تبدیل کرده و آنها را به تصویر بکشد. دوباره تأکید می کنیم که به بهانه صرفه جویی، این کار را کنار نگذارید. با کسی کار کنید که بداند چه می خواهید و برای به تصویر کشیدن روشن و قدرتمند برند شما وقت بگذارد. در دنیای بسیار بصری امروز، بسیاری از شرکت ها فرصت متمایز بودن را از دست می دهند و از رقبای خود به دلیل زبان بصری قوی فاصله می گیرند.
ایده هایی که به پاسخ دادن به این سؤالات به دست می آورید را ارزیابی کنید: آیا رقبای شما موقعیتی که شما به دنبالش هستید را می گیرند؟ آیا آنها نسبت به هر برند دیگری متمایز هستند (مخصوصا از آنجایی که شما یک برند B2C هستید و احتمالا محصولات شما رقیب محصولات آنهاست)؟ آیا مشتریان فورا پیام برند شما را دریافت می کنند و آیا این پیام در همه مکان هایی که برند شما دیده می شود از بسته بندی گرفته تا اینترنت و شبکه های اجتماعی منتقل می شود؟
در نهایت، اطمینان حاصل کنید که بودجه کافی برای تخصیص عادلانه به برند خود اختصاص می دهید. برای برند و بازاریابی خود کم نگذارید. هیچ فرمول جادویی برای اینکه چقدر پولی برای انجام این کار صرف کنید، وجود ندارد. اما چون شما شرکت B2C دارید، در این حوزه ها، خود برند بخش مهمی از استراتژی ورود به بازار است. پیشنهاد می کنیم روی اعدادی که انتظار دارید برای برند و بازاریابی خود هزینه کنید و آنچه از طریق حاشیه سود به دست می آورید (ROI) کمی فکر کنید، سپس آنها را با مشاوران خود در میان بگذارید.
آیا شما سؤالی در مورد برند دارید؟ کافی اسست از ما بپرسید. شما می توانید سؤالات خود را در زمینه های مختلف مانند تحقیقات برند، استراتژی برند، هویت برند و آموزش و مشاوره برندسازی از ما بپرسید.
مربی و مشاور برندسازی