در عصر اطلاعات، مردم بیش از پیش در مورد شکل فعالیت کسب و کارهایی که پیش از این درموردشان اطلاعات نداشتند، باخبرند. از کارخانه های تولید لباس که از کارگران شان بیگاری می کشند گرفته تا فروش آوکادو که مقدمه از بین رفتن جنگلی در مکزیک بود؛ مردم به این موضوعات اهمیت می دهند و دست کم 80درصد از مصرف کنندگان معتقدند هر کسب و کاری باید نقشی در مسائل اجتماعی داشته باشد.
به گزارش ام بی ای نیوز، در عصر کنونی که عصر مشتری است و رقابت برندها بر سر چیزی ورای به دست آوردن پول است، گوی سبقت در دست برندهایی است که به مسائل اجتماعی توجه می کنند.
در یک مطالعه جهانی، 90درصد از مصرف کنندگان گفتند که در صورت قرار گرفتن در جایگاه مقایسه بین دو برند با قیمت و کیفیت مشابه، احتمال روی آوردن شان به برندی که از حرکت های مثبت اجتماعی حمایت می کند، بیشتر است. 92درصد اظهار داشتند که اگر در شرایطش قرار بگیرند از خرید محصولی با یک مزیت اجتماعی یا محیط زیستی استقبال می کنند و 67درصد گفتند که در یک سال گذشته همین کار را انجام داده اند.
واقعیت این است که بازاریابی سببی را نباید فقط به شکل فرصتی برای تبدیل جهان به جای بهتری برای زندگی تصور کرد. این نوع بازاریابی برای رسیدن به اهداف واقعی کسب و کار بسیار تأثیرگذار است.
بازاریابی سببی یا بازاریابی به واسطه، به دو شکل بازاریابی مرتبط برمی گردد که البته تا حدی با هم تفاوت دارند. نخستین مدل به معنای تلاش مشترک یک سازمان غیر انتفاعی و یک برند تجاری برای رسیدن به سود مشترک است. البته این اصطلاح را می توان در مفاهیم عمومی تر برای اشاره به بازاریابی برندهای تجاری که فعالیت های خود را به مسائل اجتماعی یا خیریه اختصاص داده اند، به کار برد.
در این تعاریف، دو پدیده دیگر نیز وجود دارد؛ مسئولیت اجتماعی (CSR) و بخشش های شرکتی. بخشش های شرکتی همان مبالغ مشخص اعانه ای است که از آن مالیات کسر می شود.
از بهترین نمونه های این شکل بازاریابی در انگلستان، همکاری Cadbury Limited و مؤسسه نجات کودکان است که در این حرکت برای این مؤسسه پول جمع آوری کردند و فعالیت ارتباطی نیز روی بهبود تصویر Cadbury متمرکز بود.
مثال خوب از این دست، همکاری برند Maker’s Marks با سازمان غیرانتفاعی One Warm Coat (یک کت گرم) است. هدف این سازمان فراهم کردن لباس گرم رایگان برای نیازمندان است. برای 15درصد از آمریکایی ها که در فقر به سر می برند، پرداخت هزینه کاپشن یا لباس گرم غیرممکن است.
کمپین تور کامیون «لباس گرم بده، گرم باش» از رسانه های مختلف شبکه های اجتماعی، ابزار PR و رویدادهای مختلف استفاده کرده بود. پیام کمپین این بود که برای انتقال شادی در ایام کریسمس نیاز به خرید هدیه های گرانقیمت نیست. کامیون های برند لباس های مردم را جمع و بین نیازمندان پخش می کرد.