پنجشنبه, ۱۸ بهمن(۱۱) ۱۴۰۳ / Thu, 6 Feb(2) 2025 /
           
فرصت امروز

حمیدرضا احمدیان، مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «جوان های فعال در این صنعت لازم است در حد استانداردهای بین المللی و در تعامل با شرکت های بین المللی کار کنند.»

دکتر حمیدرضا احمدیان در گفت وگوی رادیویی با رادیو ایران و در برنامه اقتصادی نمودار، از عزم جدی وزارت ارتباطات  و فناوری  اطلاعات با تشکیل کانون های علم و فناوری مانند «پارک تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات» برای ایجاد رویه های تسهیلگری به منظور ورود به کریدور فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: «این موضوع یک مقوله جدی برای ایجاد فرصت های شغلی و تولید و عرضه محصولات، توسعه فضای کسب وکارهای نوپا و استارت آپ ها، در اختیار قرار دادن امکانات و حمایت های علمی و اجرایی زیرمجموعه های وزارتخانه است.»

به گزارش سپنتا، احمدیان ضمن تعریف مفهوم نوآوری در کسب وکار عنوان کرد: «داشتن ایده جدید و خلاقانه نوآوری نیست بلکه این ایده باید به محصول تبدیل و عرضه شود و اگر بتواند در فضای کسب وکار موفق شود، می تواند منجر به اشتغال پایدار و توسعه بازار شوند که در واقع تمام این مسیر را باید نوآوری نامید نه فقط یک اقدام و یک ایده را.»

او در خصوص اقدامات و برنامه های حمایتی این وزارتخانه تاکید کرد: «طی سالیان متمادی، موضوع توجه به نوآوری همواره یکی از کم توجه ترین موضوعات و برنامه ها در کشور بوده که خوشبختانه از دولت یازدهم مسیر توجه به آن آغاز شده و به عنوان یک پارامتر جدی در دولت دوازدهم و حمایت های وزیر محترم وجود دارد. یکی از مهترین اهداف ما در این حوزه، سیاست گذاری لازم برای کانون های علم و فناوری مرتبط با بخش فاوا بوده و مواردی همچون برنامه ریزی ارتقای دانش در تولید محصولات جدید، رصد و نیاز سنجی بازار و تعامل با سایر بازیگران داخل و خارجی هدف قرار گرفته است.»

دکتر احمدیان در ادامه تأکید کرد که «چتر حمایتی صرفا تزریق پول نیست. جوانان و فعالان این عرصه حمایت های دیگری نیز نیاز دارند زیرا خیلی از کسب وکارهای ما وقتی به محصول می رسند بازار و مشتری ندارند. درحالی که لازم است نوآوری و خلق محصول جدید براساس نیاز مشتری ترسیم شود. این مسیر در کشور ما شاید یک مقدار هموار نباشد،بنابراین کاری که ما انجام می دهیم این است که با مطالعه و رصد فناوری و نیاز جامعه، فضای درست تجارت و کسب وکار اینچنینی را در کنار روش های عرضه و ایجاد بازار داخلی و خارجی و حتی صادرات برای جوان ها شفاف کنیم که حتی اگر در مسیر اول یا در مسیر دوم با شکست مواجه شدند در مسیر سوم موفق باشند؛ این مهم ترین مسئله ای است که در حال تعقیب آن هستیم.»

مدیرکل نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری در پاسخ به سوال نوع و روش حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات از این نوع کسب وکارها بیان کرد که «یکی از مهم ترین برنامه های حمایتی، ایجاد بسترهای لازم به منظور توسعه صادرات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.»

وی ادامه داد: «آمارها نشان می دهد که وضعیت واردات بالایی داریم که البته این موضوع ذاتا حسن محسوب نمی شود، اما در صادرات به خاطر مسائل مختلف در عرصه بین المللی باید بیشتر کار کنیم و یکی از مهم ترین مولفه های مرتبط با این موضوع ارتقای توان دانشی و اجرایی است؛ یعنی جوان های فعال در این صنعت لازم است درحد استانداردهای بین المللی و در تعامل با شرکت های بین المللی کار کنند. این مقوله بسیار جدی است یعنی به واسطه نوشتن چند اپلیکیشن خوب ادعا نکنیم که تراز و مدل کاری بین المللی داریم، در هر حال باید برای ارتقای دانش یک سری تمرین ها انجام دهیم.»

وی افزود: «مسئله بعدی تلاش برای جذب سرمایه گذاران بین المللی است، که در طول این سال ها روی این مقوله کار جدی نشده است. در کشور برای صنایع انرژی و کشاورزی و . . . مدل های مناسب و فرآیندهای موردنیاز طراحی و سرمایه گذاری خارجی جذب شد، اما برای صنعت فاوا هنوز چندان موفق نبودیم که با توجه به موضوعات اقتصاد دانشی و جایگاه فناوری اطلاعات بسیار حائز اهمیت است. نباید به بهانه های مختلف و به جای دعوت از سرمایه گذار خارجی، محصولات خارجی وارد کنیم و این یک اشتباه استراتژیک است. سند پیوست فناوری اطلاعات در همین راستا و برای حمایت از تولیدات داخلی تدوین و ابلاغ شده و اجرای آن در خریدهای این حوزه در مجموعه وزارت ارتباطات  و فناوری  اطلاعات الزامی است.»

احمدیان اشاره داشت که «باید در واقع به طرق و مدل های مختلف فضای سرمایه گذاری مشترک را شفاف و حضور سرمایه گذاران خارجی را فراهم کنیم، اما مشکل این است که چون به این مقوله تا به حال نپرداخته ایم، مدل های روشنی برای سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات نداریم.»

احمدیان در مورد نوع فعالیت استارت آپ ها و نیاز بازار اظهار کرد: «در حال حاضر تاکید بیشتر این شرکت ها بر خدمات اجتماعی و نیاز شهروندی در این حوزه است، اما واقعیت این است که پیشران های اقتصادی ما طی 10سال آینده در حوزه هایی نظیر گردشگری، معدن و. . . وجود دارد و باید فضای کسب وکارهای جدید در این حوزه ها نیز فعال شود. باید به همه عرصه ها توجه شود تا توسعه فضای استارت آپی همگن باشد.»

وی خاطرنشان کرد: «وزارت ارتباطات  و  فناوری  اطلاعات با همکاری وزارت کار، رفاه و تامین  اجتماعی در یک هدف مشترک به دنبال شناسایی دقیق پتانسیل های استان های کشور است و این ظرفیت های استانی می تواند تشکیل قطب های فناوری را بدهد که ورودی کریدورخواهند بود و سبب ایجاد توسعه مشخص و دقیق در ابعاد ملی خواهد شد. تحقق اکوسیستم نوآوری و اکو سیستم فناوری با این پیش فرض که توأمان و درهم تنیده توسعه یابند، از مهم ترین اقدامات دولت در این زمینه است که انتظار می رود همه بازیگران در این مهم همکاری کنند.»

برچسب ها : فرصت کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/LWQTKr8D
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکسirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامضد یخ پارس سهندمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابقیمت کمد دیواریکاشت ابرو طبیعیتاسیس کلینیک زیباییریفرال مارکتینگ چیست؟ماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیستتور سنگاپورخرید PS5مبلمان اداریقیمت طلای آبشدهنرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیکوچینگ فراکوچتعمیر اینورترکناف سقف کناف سقف کاذبخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلدفترچه یادداشت تبلیغاتیواردات از چین
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه