در سند تفصیلی برنامه ششم و طبق مصوبه مجلس مبنی بر افزایش سهم حمل بار ریلی به 30درصد و سهم حمل مسافر به 20درصد باید در سال جاری حجم جابه جایی کالا از طریق ریل به 62میلیون تن برسد، درحالی که در سال 1395 این رقم بیش از 40.2 میلیون تن بوده است.
باید براساس برنامه ششم توسعه در سال 1400 به رقم 203میلیارد تُن تَن کیلومتر (مجموع تن کیلومتر و نفر کیلومتر) دست یابیم که برای رسیدن به این هدف 83 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است. اگر این رقم بین زیربنا و ناوگان تقسیم شود، حدود 15درصد سهم بخش خصوصی و 35درصد دولت در بخش زیرساخت ها و 33درصد بخش خصوصی و 14درصد دولت در بخش ناوگان خواهد بود.
منافع حاصله توسعه حمل و نقل ریلی شامل 30میلیارد و 918میلیون تومان براساس میزان صرفه جویی در مصرف سوخت، 9 هزار و 452 میلیارد تومان منافع ناشی از کاهش آلایندگی و 7 هزار و 919میلیارد تومان منافع ناشی از کاهش تلفات جاده ای است که درمجموع 48هزار و 290میلیارد تومان در اقتصاد ملی تزریق خواهد کرد و این رقم در سال های بعد ثابت خواهد ماند. در قانون بودجه سال جاری 63هزار میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای پیش بینی شده که از این رقم مصوب از لحاظ عملکردی، حدود 20هزار میلیارد تومان محقق خواهد شد.
عضو هیأتمدیره راهآهن جمهوری اسلامی ایران