آیا شما نیز جزو کسانی هستید که معتقدند بازاریابی دیجیتال برای کسب و کار آنها بی فایده است؟
خب در واقع مشخصا همه مانند شما فکر نمی کنند! به گزارشibazaryabi ، با وجود موفقیت های بزرگی که شرکت ها و برندهای معتبر به واسطه بازاریابی دیجیتال خود به دست آورده اند، اما باز هم حدود ۷۵درصد از شرکت ها و برندها (به خصوص در کشورهای در حال توسعه) خود را از این نعمت آماده و مهیا محروم ساخته اند زیرا تصورشان بر این است که بازاریابی دیجیتالی برای کسب و کار آنها مناسب نیست و همواره دم از تجربیات ناموفق سابق شان می زنند.
اما اگر نگاهی دقیق تر به این تجربیات بیندازیم، به سرعت متوجه ایرادات و اشکالات آنها خواهیم شد؛ اطلاعات بسیار زیاد اما ناقص و استراتژی های آبکی و ناپایدار!
بازاریابی دیجیتال؛ مخالفان و موافقان
نکته جالب اینجاست که اگر شما نظر یکی از مخالفان بازاریابی اینترنتی را در مورد آن بپرسید، احتمالا با چنین جوابی مواجه خواهید شد: «من داستان های زیادی در مورد موفقیت های عظیم کسب شده به واسطه بازاریابی دیجیتال شنیده ام، اما تلاش های من برای پیدا کردن رمز و رازها و ترفندهای این نوع از بازاریابی بی نتیجه مانده است. از آنجایی که در کنار داستان های موفقیت، داستان های شکست های سنگین و پرهزینه نیز وجود داشته اند، ترجیح می دهم با احتیاط بیشتری عمل کنم.»
کلمه کلیدی و قابل توجه پاسخ بالا، رمز و رازهای این سبک از بازاریابی است.
در واقع بیشتر بازاریابان یا مالکان کسب و کارها به دنبال یافتن راه های مخفی و ناشناخته ای هستند تا آنها را یک شبه به محبوبیت و ثروت برساند، اما به احتمال زیاد این افراد ساعت ها وقت خود را برای یافتن چنین رمز و راز و ترفندهایی تلف می کنند و به نتیجه ای هم دست نمی یابند.
دلیل چنین اتفاقی، سهولت در گشت و گذار و جست و جو در اینترنت است، چرا که این مزیت بزرگ تکنولوژی باعث شده ما هر مطلب درست یا حتی به درد نخوری را به عنوان مرجع و راهنمای خود قرار دهیم، در حالی که اعتبارسنجی آن به درستی انجام نشده است.
بازاریابی دیجیتال برای کدام کسب وکارها مناسب است؟
بازاریابی دیجیتال برای هر کسب و کاری همیشه به عنوان یک راه حل قدرتمند در صحنه است. کافی است راه درست استفاده از آن را بیابید تا درآمد شما به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.
اگر تاکنون موفق به استفاده از این موهبت آماده و مهیا نشده اید، احتمالا ایرادی در کار شما وجود داشته است.
در ادامه قصد داریم سه نمونه از دلایلی را که باعث ناکارآمدی بازاریابی آنلاین می شود به شما معرفی کنیم.
دلیل اول: عجله زیاد برای رسیدن به چشم انداز ها و اهداف
یکی از بزرگ ترین ایرادات هر مالک و بازاریاب کسب و کاری، عجله در رسیدن به اهداف است. بدیهی است که برای دستیابی به برخی اهداف نیازمند زمان و تلاش و پشتکار فراوانی هستید، اما این مسئله چه ارتباطی با بازاریابی آنلاین دارد؟ اجازه دهید موضوع را روشن تر کنیم.
گاهی مالکان کسب و کارها به جای استفاده صحیح از بازاریابی دیجیتال و ارائه اطلاعات مفید و کاربردی به مخاطبان، سعی در فروش محصولات و خدمات خود در همان مرحله اول دارند. مشخصا چنین اصراری بر فروش محصول نه تنها یک تبلیغ، بلکه یک ضربه بزرگ برای کسب و کار تلقی می شود.
نخستین قدم برای آغاز یک بازاریابی دیجیتال موفق، ارائه اطلاعات مفید به مشتریان است. در این صورت آنها می توانند تصمیم بگیرند که تا چه اندازه ای به محصولات و خدمات شما نیازمندند.
همچنین ارائه اطلاعات می تواند مخاطبان را از سمت موتورهای جست و جو نیز به سمت شما روانه کند.
دلیل دوم: تغییر استراتژی در میانه راه
مسیر حرکت یک بازاریابی و هدایت مشتری و سرمایه به سمت کسب و کار اغلب مانند فوق است. در ابتدای کار شما انگیزه و انرژی فراوانی دارید و کمپین هایی را که با وسواس خاصی ایجاد شده اند راه اندازی می کنید و در نتیجه روند موفقیت شما به سرعت رشد می کند، اما به مرور زمان این سرعت رشد کاهش می یابد.
در این مرحله ممکن است احساس کنید که این سبک از بازاریابی شما به حد اشباع رسیده و وقت تعویض استراتژی است. این دومین اشتباه بزرگی است که یک بازاریاب به آن دچار می شود. در واقع این کند شدن سرعت به این معناست که زمان تجزیه و تحلیل داده ها فرا رسیده است. شما باید به جای تعویض کل استراتژی بازاریابی دیجیتال خود، به دنبال یافتن راه هایی برای بهبود بخشیدن به آن باشید.
به این صورت که با اعمال تغییراتی جزئی و افزودن ارزش های جدیدی به کمپین های خود، علاوه بر حفظ مشتریان و مخاطبان فعلی، به دنبال مخاطبان بالقوه نیز باشید. این کار محقق نخواهد شد مگر با یک برنامه ریزی، پشتکار و صبر پولادین.
دلیل سوم: چیزی وجود دارد که مخاطبان شما را آزار می دهد
در بین مفاهیم بازاریابی، احتمالا با دکمه فراخوان عمل (یا همان CTA) آشنا هستید.
این دکمه که معمولا مشتری را به سمت هدف نهایی ما هدایت می کند می توان با رنگ و طرحی برجسته در داخل یک صفحه یافت. دکمه هایی همچون «همین حالا خرید/ثبت نام کنید» یا «ثبت سفارش»، «ثبت نام» و… همگی جزو این موارد هستند.
در یک دید کلی می توان گفت که هدف از تمامی بازاریابی های آنلاین، جذب مخاطب به سمت این دکمه است، اما در صورتی که با صرف وقت و انرژی فراوان موفق به جذب مخاطبان تان نشده اید، قطعا ایرادی در این بین وجود دارد.
برای یافتن ایراد کار، باید دست به دامان ابزاری همچون Google Analytics شوید؛ این ابزار به شما نشان خواهد داد که مخاطبان تان به کدام بخش ها و دکمه ها بیشتر علاقه نشان داده اند و همچنین بیشترین آمار ترک وب سایت شما مربوط به کدام قسمت از آن است. به این ترتیب موفق خواهید شد قسمت های ناخوشایند و آزار دهنده را از وب سایت خود حذف کرده یا آنها را به صورت مطلوبی تغییر دهید. اگر قصد جلب نظر مهمانان خود را دارید، ابتدا باید فضای میزبانی خود را به دلخواه آنان درآورید.
آیا شما نیز چنین ایراداتی داشتید؟
در صورتی که پاسخ شما به سوال بالا مثبت است بهتر است هرچه سریع تر دست به کار شوید.
و به رفع این دلایل بپردازید تا لطف و بخشش بازاریابی دیجیتال شامل شما و کسب وکارتان شود. فراموش نکنید که برای رسیدن به موفقیت ابتدا باید صبر پیشه کنید.
به یاد داشته باشید که علاقه و شوق مخاطبانتان را فدای دستیابی سریع تر به اهداف تان نکنید. سپس استراتژی مورد نظر خود را در طول مسیر حفظ کرده و در صورت کند شدن روند پیشرفت آن، با جمع آوری داده های مورد نیاز و تحلیل آنها، به جای تعویض کل استراتژی تغییرات لازم را در استراتژی فعلی خود ایجاد کنید.
در نهایت قسمت های آزاردهنده برای مخاطبان تان را بیابید و آنها را برای همیشه از بین ببرید تا مخاطبان تان عاشق شما و کسب و کارتان شوند.
فراموش نکنید که راز موفقیت یک کسب و کار امروزی، افزایش میزان ترافیک و بازدید از وب سایت آن است.
موارد بالا هر یک به نوبه خود مسیری برای دستیابی به این موفقیت را برای شما به ارمغان دارند، پس با کمی دقت و تیزبینی بیشتر نسبت به قبل دست به کار شوید و کسب و کار خود را در دل و ذهن مخاطبان تان جای دهید.