1. نزدیک به 275 شرکت هواپیمایی بین المللی معتبر و بزرگ دنیا عضو انجمن بین المللی حمل ونقل هوایی (یاتا) است. برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، شرکت ایران ایر، به عنوان شرکت مادر صنایع هوایی ایران به عضویت شورای حکام یاتا در آمده است.
این عضویت، نشان دهنده اعتبار و برندی است که مدیریت هواپیمایی جمهوری اسلامی از نظر تجربه، دانش و توان علمی در سطح جهان کسب کرده است و علاوه بر این، دلیلی است بر تمایل کشورها بر لغو تحریم های هوایی ایران و از این نظر، نکته مثبتی است.
خوشبختانه، این طور به نظر می رسد که شرکت های معتبر جهان تمایل به همکاری بیشتری در زمینه صنایع هوایی با ایران دارند و از سوی دیگر، حضور ایران در تصمیم گیری های یاتا منافعی را ازنظر اقتصادی و سیاسی برای کشور در پی خواهد داشت. ازنظر من این علامت مثبتی از سوی جامعه حمل ونقل جهانی برای ایران است و بدون تردید بی تاثیر بر توسعه همکاری های ما با دیگر کشورهای جهان نیست.
2. وزیر راه و شهرسازی روز یکشنبه برای توضیح درباره خرید هواپیما در مجلس شورای اسلامی حضور پیداکرده است. سوال این است که گزارش های وزارت راه و شهرسازی از فرآیند خرید هواپیما چقدر شفاف بوده است؟ به اندازه کافی درباره خرید هواپیمای نو اطلاع رسانی شده است. ضرورت نوسازی ناوگان هوایی در رده های مختلف اثبات شده است.
برای ارائه خدمات بهتر به مسافران داخلی و مردم دیگر نقاط جهان باید ناوگان هوایی را تجهیز کنیم، اما بعضی دوستان علاقه ای به شنیدن جزییات این داستان و توجه به توضیحاتی که در این زمینه ارائه می شود ندارند. براساس تحقیقی که در دانشگاه تربیت مدرس انجام شده، ایران برای تحقق اهداف سند چشم انداز نیاز به 550 فروند هواپیما دارد. ما 60 فرودگاه فعال در کشور داریم اما 90درصد پروازها در 13 فرودگاه انجام می شود و باقی فرودگاه ها از 10درصد از ظرفیت باقی مانده پروازها استفاده می کنند.
آمارها نشان می دهد که از حداقل ظرفیت 45 فرودگاه استفاده می کنیم و این در حالی است که هزینه زیادی برای احداث و نگهداری از فرودگاه ها پرداخت می کنیم. مردم در شهرهای کوچک به دلیل کمبود ناوگان هوایی امکان استفاده از حمل ونقل هوایی را ندارند و این به معنی عدم توزیع مناسب امکانات برای شهروندان ایرانی است. اگر به دنبال عدالت اجتماعی هستیم باید شرایطی را فراهم کنیم که مردم در دوردست ترین نقاط کشور هم امکان استفاده از حمل ونقل هوایی را داشته باشند امکانی که علاوه بر رفاه، به توسعه آموزشی و بهداشتی شهرها هم کمک می کند.
3. شرکت های هواپیمایی خصوصی مذاکراتی را با شرکت های جهانی سازنده هواپیما آغاز کردند و تفاهم نامه ها به امضا رسیده است. شرکت آسمان اقدام به سفارش ساخت 60 فروند هواپیما کرده است. تفاهم نامه خرید 45 فروند ایرباس برای ایران ایر تور امضاشده است. هواپیمایی زاگرس 20 فروند ایرباس 320 و 8 فروند ایرباس 330 را سفارش داده است. این آمار نشان می دهد در فضای ایجادشده پس از برجام، امکان استفاده از فرصت خرید هواپیما برای نوسازی ناوگان هوایی برای شرکت های بخش خصوصی فراهم شده است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی