بنا بر آمارهای منتشر شده، بیش از 20 درصد کسب و کارها در کشور پیشرفته آمریکا حتی موفق نمی شوند که سال اول فعالیت خود را به پایان برسانند. بدون شک این آمار در کشورهایی که پیشرفت کمتری دارند، به مراتب بیشتر خواهد بود. تحت این شرایط سوالی که مطرح است این است که چرا کسب و کارها با شکست مواجه می شوند؟ در این رابطه بدون شک عملکرد افراد معیار اصلی بوده و دلیل آن نیز به این خاطر است که بسیاری از برندهای دیگر، کاملا موفق ظاهر می شوند. درواقع ضروری است تا ایرادات موجود برطرف شود. در کنار این موضوع، آگاهی از این موارد باعث میشود که عملکرد به مراتب بهتری را داشته باشید. نکته جالب دیگر، تعداد بالای این دسته از اشتباهات است. درواقع نباید تصور کنید که تنها یک دلیل در این رابطه دخالت دارد.
1-عدم ترس از شکست
بدون شک مواجهه با این تیتر، در ظاهر عجیب به نظر می رسد. علت این امر نیز به این خاطر است که همواره توصیه شده است که کارآفرینی، نیاز به شجاعت و نترسیدن از شکست دارد. اگرچه شکست بخش طبیعی است مسیر پیشرفت شما محسوب می شود، با این حال این امر به معنای تمایل به چنین اتفاقی نبوده و شما باید تا حد امکان از وقوع چنین مواردی، جلوگیری کنید. درواقع ترس شما را هوشیار نگه می دارد، با این حال نباید اجازه دهید که میزان آن به حدی افزایش پیدا کند که به سدی جدی برای اقدامات آتی شما تبدیل شود. در کنار این موضوع فراموش نکنید که ممکن است حوزه موردنظر شما، بهترین گزینه نباشد. تحت این شرایط شما هزینه فرصت خود را از دست خواهید داد.
مطلب مرتبط: چگونه یک کسب و کار را شروع کنیم
2-عدم وجود برنامه تجاری
تجارت در هر زمینه ای اصول خود را داشته و لازم است تا بسیاری از شرایط را مدنظر قرار دهید. به همین خاطر شما به یک برنامه تجاری نیاز خواهید داشت. درواقع همواره شاهد این موضوع هستیم که کسب و کارهایی بدون برنامه ریزی درست، اقدام به شروع فعالیت های خود کرده و این امر باعث می شود تا با مشکلات بسیاری مواجه شوند. برای مثال آیا شما پیش بینی هایی نسبت به میزان فروش در سال اول خود دارید؟ چه راهکارهایی برای سناریو بدبینانه تعیین کرده اید؟ تمامی این موارد در طرح تجاری شما باید پاسخ داده شود. برای آگاهی بیشتر در این زمینه، پیشنهاد می شود که مقالات، سخنرانی ها و کتاب های موجود در رابطه با اصول برنامه تجاری نویسی را مطالعه کنید.
3-عدم سازماندهی امور
از دیگر اشتباهات بزرگ افراد این است که سازماندهی های لازم را انجام نمی دهند. برای مثال نه تنها وظایف و اقدامات آنها مشخص نیست، بلکه برنامه ریزی های لازم برای تیم شرکت را نیز انجام نمی دهند. درواقع به عقیده آنها در حین کار، تمامی این موارد مشخص خواهد شد. با این حال چنین سیاستی، امکان رشد سریع را از شما خواهد گرفت.
4-عدم شناخت بازار و مشتری
بسیاری از افراد به محض پیداکردن ایده، سریعا اقدام به شروع کار خود می کنند. این امر در حالی است که شما حداقل چند ماه به تحقیق نیاز دارید تا بازار و مشتری هدف خود را به خوبی بشناسید. بدون طی کردن این مرحله، تمامی تصمیمات ممکن است با واقعیت موجود تفاوت بسیاری را داشته باشد. تحت این شرایط ابدا قدرت لازم را پیدا نخواهید کرد و مشتری همچنان به کار با برندهای باسابقه می پردازد. فراموش نکنید که طی این تحقیقات، شما می توانید به خوبی متوجه نیازهای جدید و شکاف های موجود شده و با پیدا کردن راه حل هایی، یک شروع درخشان را داشته باشید. در نهایت شما باید به مثلث موفقیت توجه داشته باشید که شامل: محصول باکیفیت، موردنیاز جامعه، بازار مناسب است. درواقع حتی بهترین محصولات نیز در یک بازار بد، شانس موفقیت چندانی را نخواهد داشت. در این رابطه شما تنها نباید به علاقه خود توجه داشته باشید. درواقع ممکن است اکنون بهترین زمان برای شروع فعالیت شما نباشد.
5-عدم رعایت موارد حقوقی
این مورد خصوصا در رابطه با استارت آپ ها بسیار رایج است. درواقع آنها مراحل قانونی کار را طی نمی کنند و این امر باعث می شود تا پس از مدتی، با مشکلات غیرقابل جبرانی مواجه شوند. در این رابطه توجه داشته باشید تا زمانی که برند شما ثبت نشده باشد، قادر به محافظت از خود نخواهید بود.
6-عدم توجه به کار تیمی
آیا تصور می کنید که کارآفرینی و شروع یک کسب و کار به تنهایی انجام می شود؟ اگرچه ممکن است به خاطر مطرح شدن نام هایی نظیر بیل گیتس به عنوان موسس مایکروسافت و یا مارک زاکربرگ به عنوان موسس فیس بوک، این تصور ایجاد شده باشد که آنها به تنهایی اقدامات اصلی را انجام داده اند، با این حال واقعیت کاملا متفاوت بوده و آنها همگی در قالب یک تیم قدرتمند اقدام کرده اند. با این حال برخی از آنها سهام خود را فروخته و یا نقشی به پررنگی فرد اصلی نداشته اند. به همین خاطر نام آنها کمتر مطرح شده است. در این رابطه شما نیز باید به دنبال ایجاد یک تیم باشید. این امر باعث خواهد شد تا فشار بر روی چند نفر تقسیم شده و امکان انجام اقدامات بیشتری را داشته باشید. همچنین از افراد باتجربه، در رابطه با ایده خود مشورت بگیرید. در این رابطه فراموش نکنید که تنها تا حدی توضیح دهید که امکان کپی برداری از شما، مهیا نباشد.
7-شریک نامناسب
اگرچه در بخش گذشته در رابطه با اصول شراکت صحبت شد، با این حال نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که پیدا کردن شریک تجاری بسیار مهم است. درواقع حتی اگر بهترین تیم را نیز برای خود پیدا کرده باشید، همکاری با یک سرمایه گذاری که جهان بینی مشترکی با شما ندارد، شروع یک اقدام پردردسر خواهد بود. در این رابطه فراموش نکنید که سرمایه گذارها، قدرت قانونی بسیار بالایی داشته و حتی قادر به عوض کردن مدیر شرکت نیز هستند. به همین خاطر بسیار مهم است که بهترین گزینه ها را برای خود انتخاب نمایید.
مطلب مرتبط: الزامات شروع یک کسب و کار
8-استخدام سریع
بسیاری از افراد تصور می کنند که باید سریعا تیم شرکت را تکمیل نمایند. این امر در حالی است که شما نمی دانید که چه مقدار سودآوری را تجربه خواهید کرد. تحت این شرایط استخدام های گسترده، به معنای تحمیل هزینه های زیاد خواهد بود. در این رابطه فراموش نکنید که روش های کم هزینه تری نیز برای بسیاری از اقدامات وجود داشته و لازم است تا نسبت به نحوه خرج کردن خود، توجه ویژه ای را داشته باشید. در این رابطه اقداماتی ظیر دورکاری و قرار دادن با پیمانکارها از جمله راهکارهای موجود در این زمینه محسوب می شود. درواقع در ابتدای شروع کسب و کار، بسیار مهم است که هزینه های خود را به حداقل برسانید. همچنین معمولا سرعت بالا در استخدام باعث خواهد شد تا احتمال به خدمت گرفتن افراد نامناسب نیز افزایش یابد.