در قسمت پیشین مباحثی را در خصوص ضرورت برنامه های وفاداری بیان کردیم، امروز در این شماره پیش از اینکه به ادامه مطلب بپردازیم بد نیست مروری داشته باشیم روی مفاهیم اولیه وفاداری.
در یک نگاه، وفاداری مشتری یعنی ایجاد یك تعهد عمیق برای خرید مجدد یا انتخاب مجدد محصول به طور مستمر در آینده به رغم اینكه تلاش های بازاریابی رقبا و تاثیرات این تلاش ها نیز در بازار وجود داشته باشد. یعنی تلاش های رقبا موجب تغییر رفتار خرید مشتری نشود و برنامه های وفاداری تلاش های سازمان یافته بازاریابی هستند كه با دادن پاداش به رفتارهای خرید (رفتارهای سودآور برای سازمان) سعی درگسترش دادن این رفتار ها در مشتریان دارند.
اما با وجود اینکه در یک تعریف، برنامه های وفاداری ذاتا فعالیت هایی کم هزینه و سودآور برای سازمان معرفی می شوند اما گاهی بازاریابان از اجرای این برنامه ها غافل شده و رو به سوی عمل به برنامه های پرهزینه بازاریابی می آورند.
برای این منظور از شماره قبل سعی کردیم ضرورت هایی از اجرای برنامه های وفاداری را شرح دهیم، لذا در ادامه آن یادداشت به بررسی سایر ضرورت ها در این شماره می پردازیم.
3. منجر به افزایش اعتبار شما می شود.
برنامه های وفاداری یک عملکرد دوگانه ارائه می دهند: برای تشویق مشتریان جدید به منظور ایجاد چسبندگی درآنان پس از خرید کالا ها و خدمات شما، و برای اطمینان از اینکه مشتریان وفادار موجود با توجه به عملکرد شما هنوز احساس می کنند که مشتری باارزشی برای شما هستند.
البته با سازماندهی یک برنامه وفاداری، شما نه تنها تقدیر کسب و کارتان از مشتری را بهبود می دهید، بلکه این شانس را که مشتریان موجود لذت و شادی خود را با نزدیکان شان به اشتراک بگذارند نیز افزایش می دهید. زمانی که یک مشتری احساس کند توسط شرکتی مورد تقدیر واقع می شود، به احتمال زیاد بیشتر هم از آن شرکت پشتیبانی کرده و آن را به دیگران توصیه خواهد کرد.
این موضوع به نوبه خود مبتنی بر ماهیت چرخشی منطق دهان به دهان است و تا دستیابی به رشد کسب وکارتان ادامه می یابد.
4. فروش توسط پاداش هایی که محتوای فریبنده ای داشته باشند افزایش می یابد.
بازاریابان و صاحبان کسب و کار از برنامه های وفاداری لذت می برند زیرا قادر خواهند بود با انجام یک کار خاص نگهداشت مشتری را بهبود بخشند. مشتریان نیز از برنامه های وفاداری قدردانی می کنند زیرا این برنامه ها، مشوق های اضافه ای را از طریق پاداش هایی که به صورت خطی (یا حتی نمایی) براساس خرید بیشتر یا با توجه به حجم یا میزان یک آیتم خرید افزایش می یابد، برای یک خرید مشتری فراهم می کنند.
به همین دلیل، استفاده از برنامه های پاداش وفاداری در استراتژی بازاریابی تان، از طریق دسترسی به سهم بزرگ تری از کیف پول مشتری به شما کمک خواهد کرد.
البته این موضوع تنها زمانی رخ می دهد که پاداش هایی که شما پیشنهاد می دهید هماهنگ با نیازها و خواسته های مشتری ای باشد که مرتبا از شما خرید می کند و با شما در ارتباط است. و خیلی مهم است به این نکته اشاره کنم که همه برنامه های وفاداری یک شکل نیستند اما تنها برنامه ای که به شکل ماهرانه ای اجرا شود اثر مورد نظر را خواهد داشت.
برنامه پاداشی شما وقتی می تواند نظر مشتری را برای خرید بیشتر در یک زمان معین جلب کند که انگیزه ای را که شما به وی اعلام و تبلیغ می کنید ارزش موردنظر را داشته باشد.
در هفته آینده و شماره بعدی به سه ضرورت پایانی اجرای برنامه های وفاداری خواهیم پرداخت.
ارتباط با نویسنده: Email: payam.navi@gmail.com
مدرس و مشاورCRM ، CEM و باشگاه مشتری