از این مقاله استفاده کنید تا به شما کمک کند متوجه شوید چطور ارتباط بهتری با مشتریان خود برقرار کنید؟
این روزها شکایتی که اغلب در میان رهبران کسب و کار شنیده می شود این است که هر روز نتیجه گرفتن از تلاش های بازاریابی سخت و سخت تر می شود. به هر حال مشکل اصلی بیشتر شرکت ها، استفاده از روش های سنتی منتشر کردن هر چیزی در شبکه های اجتماعی برای جذب مشتریان جدید و ایجاد آگاهی است و این مشکلی نهفته است. بیشتر کسب و کارها هنوز با مشتریان خود طوری صحبت می کنند تا در نظر آنها جذاب به نظر بیایند اما مشتریان اشتیاق کمی نسبت به صحبت درباره این گونه موارد دارند.
در دنیای امروز فضای کسب وکارها به سمت برقراری ارتباط مؤثر و پایاپای با مشتری پیش رفته اند و این موضوع باعث رشد کسب و کارها خواهد شد. این مفهوم جدیدی نیست و در رویکرد اصلی فضای کسب و کار، شما تنها زمانی می توانید به رشد و توسعه فکر کنید که روابط بهتری را با مشتریان بسازید.
دیل کارنگی در کتاب آیین دوست یابی و تأثیرگذاری بر افراد که در ایران نیز با همین نام ترجمه و به چاپ رسیده است می گوید: «شما می توانید دوستان بیشتری را در دوماه با ایجاد علاقه در دیگران به وجود آورید و همچنین شما می توانید طی دو سال تلاش کنید تا دیگران به شما علاقه مند شوند!»
با در نظر گرفتن این دو سناریو، تمامی کسب و کارها نیاز دارند تعادل را برهم بزنند:
1- تصور کنید در یک مهمانی هستید و فردی را ملاقات می کنید که دائماً در مورد خودش صحبت می کند، این کاملاً طبیعی است که شما خسته خواهید شد. درست است؟
2- در همان مهمانی تصور کنید فردی را ملاقات می کنید و درمورد شما سوالات مناسبی را می پرسد، ممکن است دو واکنش از خود نشان دهد که کاملاً به رفتارهای فیزیکی و احساسی شما در همان زمان بستگی دارد. هنگامی که مکالمه شما به اتمام می رسد، احساس می کنید آن فرد می توانست دوست خوبی برای شما باشد و اینکه چقدر شنونده خوبی بود و شما احساس نمی کنید که در حال بازجویی هستید و این مورد باعث نگرانی شما نیست.
اینها تنها دو مثال بودند اما به شما یک ارتباط قوی و عالی را نشان داد چه در زندگی شخص و چه در زندگی کاری، به غیر از چیزهایی همانند اعتماد و احترام، ارتباط بر دو اصل زیر استوار است:
-علاقه مند بودن
-جالب بودن
منظور این است که شما ممکن است جالب به نظر برسید یا علاقه مندی خود را به کسی یا چیزی نشان دهید تا بتوانید با او سرصحبت را باز کنید، اما این کار شما باید به طور پیوسته ادامه داشته باشد تا مشتریان به شما علاقه مند شوند یا اینکه بتوانید یک رابطه را حفظ و نگهداری کنید.
روش کاربرد
باوجود اینکه بیشتر اطلاعات مختص روش های بازاریابی سنتی هستند، در بهترین حالت هیچ کدام مؤثر نیستند و حتی بسیار بد و کاملاً بی اثر هستند، بیشتر شرکت همچنان بر آن اصرار می ورزند و صحبت کردن با مشتریان را ادامه می دهند. به هرحال برای ایجاد یک ارتباط پایدار با مشتریان نیازمند یک رویکرد متفاوت هستید و یکی از آنها رویکرد ترکیب جالب بودن و علاقه مند بودن است.
برای اینکه ببینید باید چه کاری با بازاریابی خود انجام دهید و اگر یک فرصت فوق العاده را برای ساخت یک ارتباط بهتر با مشتریان تان از دست داده اید، به سوالات زیر پاسخ دهید:
- چه چیزی و چه مقدار از آمیخته بازاریابی من تلاش می کند برای جلب توجه کسی یا برای به دست آورد علاقه مندی کسی به من جذاب باشد؟
- چه چیزی و چه مقدار از آمیخته بازاریابی من روی جلب توجه مشتریان متمرکز شده است و آیا برای ایجاد علاقه مندی در آنها، با آنها در ارتباط هستید و به آنها کمک می کنید یا خیر؟
- چه چیزی باعث ایجاد توازن بین این دو می شود؟
آمیخته بازاریابی که بسیاری آن را با نام4P بازاریابی می شناسند، ابزاری توانمند است که می تواند به بازاریابان در تعریف استراتژی های بازاریابی کمک کند.
بازاریابان از این ابزار برای تعیین پاسخ های مناسب به بخش های مورد نظرشان در بازار استفاده می کنند.
نباید فراموش کرد که آمیخته بازاریابی آن دسته از عواملی هستند که تحت کنترل مدیریت است و می توان ادعا کرد که اکثر برنامه ها و تصمیمات بازاریابی براساس یکی از این چهار زمینه اتخاد می شوند:
- Product یا محصول
- Price یا قیمت
-Place Distribution یا توزیع
- Promotion یا ترفیع
از آنجا که این چهار عامل در کنترل مدیریت است، می توان با ایجاد تغییر در آنها به سطح رضایت بالاتری در بین مشتریان خود دست یابند و احتمالاً سهم خود را از بازار افزایش دهند.
و اینها 3P دیگر است که به آمیخته بازاریابی خدمات اضافه شده است!
- فرآیند Process
- اشخاص People
- شواهد فیزیکی Physical Evidence
بسیاری از متون 7P را به عنوان آمیخته بازاریابی معرفی کرده اند و کیفیت را در آن ندانسته اند.
بهره وری و کیفیت Productivity and quality
فیلیپ کاتلر می گوید خدمت را فعالیت یا منفعتی ناملموس تعریف می کنیم که یک طرف به طرف دیگر عرضه می کند و مالکیت چیزی را به دنبال ندارد. همه ما هر روزه از خدمات بهره مند می شویم. در خانه وقتی تلویزیون تماشا می کنیم یا با تلفن صحبت می کنیم یا وقتی به مرکز درمانی مراجعه می کنیم در واقع در حال استفاده از خدمات هستیم.
پاسخ به سوالات مطرح شده به شما سرنخ هایی را درباره شناسایی شکاف های بین ترکیب جذابیت و علاقه مندی می دهد.
مشاور و مدرس در حوزه مدیریت ارتباط با مشتری