عضو هیات علمی و مدیر گروه مدیریت دانشگاه خاتم در محیط پرتلاطم و متغیر امروزی سازمان ها با مشکلات بیشتری نسبت به گذشته مواجه هستند.محیطی که رقابت را شرط حیات سازما نها قرار داده است و هر سازمانی برای بقا نیاز به عاملی برای رقابت دارد.
مزیت های رقابتی که درگذشته به عنوان عامل برتری محسوب می شدند دیگر اهمیت سابق را نداشته چرا که با گسترش روز افزون ف نآوری اطلاعاتی امکان دسترسی به اطلاعات هر روز سریع تر می شود و از سوی دیگر مدیران، امروز با سازمانهایی سر و کار دارند که شباهتی به سازمان های گذشته ندارند. یکی از ویژگی های اساسی سازمانهای جدید، شکل گیری آنها بر مبنای یادگیری است .
از طرفی سازمان های یادگیرنده، سازمان هایی هستند که به طور مستمر خود را :
— از نو می سازند ،کشف کرده ، نیروی مضاعفی در خود ایجاد می کنند
— .یادگیری سازمانی را می توان فرایندی پویا از خلق، کسب و جمع آوری دانش به منظور توسعة منابع و ظرفیت که به عملکرد بهتر سازمان منجر می شود، تعریف کرد.
— یک سازمان برای آنکه بتواند واقعاً کارآمد باشد باید فرهنگی قوی ایجاد کند که مشارکت در رفتار و یادگیری را تحریک نماید عدم توجه به فرهنگ سازمان بیشترین دلیل عدم موفقیت کامل و حتی شکست کلی بسیاری از اقدامات مدیریتی است.
— از سوی دیگرفرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی نیز تأثیرمیگذارد.
— ادگار شاین فرهنگ مدیریت و سازمانی را عاملی کلیدی برای یادگیری سازمانی در قرن بیست و یکم می داند.
— پانتواکیز و بورنتا در سال 2013 یادگیری را تنها منبع تجدیدناپذیر در سازمان ها معرفی کردند.
زیر بنای فرهنگ یادگیری:
شیوه های سازماندهی منابع
فرصتهای تقویت ، تعمق و شراکت
تعامل
همکاری
کنجکاوی
تعمق بر مرزهای داخلی و خارجی سازمان مجموعه ای از معیارها و ارزش ها درباره فعالیت های سازمان که ترکیبی از انواع فرهنگ های مختلف درون چهار چوب مبتنی بر رقابت را در بر می گیرد .
رقبا به منابع دیگر از قبیل سرمایه، نیروی انسانی، نیروی کار، مواد خام و فناوری دسترسی دارند اما کسی نمی تواند توانایی یادگیری سازمانی را بخرد، تکرار کند و یا مهندسی معکوس نماید.
سازمانها برای رسیدن به یادگیری، باید دارای نوعی فرهنگ یادگیری باشند که از آن طریق بتواند فرآیند یادگیری در سازمان ها را با سهولت بیشتری انجام دهد. بی شک اجرای فرهنگ یادگیری سازمانی در کیفیت خدمات داخلی نقش مؤثری دارد و داشتن انگیزه برای یادگیری بسیار مهم است.
هفت ویژگی وجود دارد که در مجموع معرف ونماینگر عصاره فرهنگ سازمانی هستند:
- نوآوری و خطر پذیری
- توجه به جزئیات
- توجه به رهاوردها
- توجه به اعضای سازمان
- توجه به تیم
- جاه طلبی
- پایداری
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی