دومین هواپیمای خریداری شده ایران از شرکت ایرباس فرانسه در فرودگاه مهرآباد فرود آمد تا به ناوگان ایران اضافه شود؛ اتفاقی که 21 اسفندماه سال 1395 را نیز به تاریخ گره زد.
شرکت هواپیمایی ایران ایر که پس از سال های ابتدایی آغاز فعالیت خود مجبور شد برای دورانی طولانی با تحریم ها دست و پنجه نرم کند و جایگاه خود را تا حد زیادی از دست بدهد، حالا توانسته مقدمات بازگشتی قدرتمندانه را بچیند و به نظر می رسد این بار راه باز شده در آسمان ایران، شانس رقابت را برای تمام شرکت های هواپیمایی فعال افزایش دهد.
هما که در سال های ابتدایی دهه 50 توانست مسیرهای هوایی طولانی به مقصد آمریکا، اروپا و خاوردور را در برنامه های خود جای دهد و به دنبال آن نام خود را به فهرست پنج ایرلاین مطرح جهان متصل کند، حالا این امکان را پیدا کرده تا بار دیگر در محیطی جدید شانس خود را بیازماید.
در فضای جدید ایران ایر حتی در منطقه خاورمیانه نیز رقیبانی بسیار جدی خواهد داشت. شرکت هایی از امارات، قطر و ترکیه که تعداد هواپیماهای فعال خود را به بیش از 200 فروند هواپیما رسانده اند و در سطح جهانی با رقیبان خود رقابت می کنند، حالا باید خود را برای رقابت با یک ایرلاین ایرانی آماده کنند.
ایران ایر در طول ماه های گذشته قرارداد خرید 200 هواپیمای مسافرتی را به امضا رسانده است. 100 فروند ایرباس، 80 فروند بویینگ و 20 فروند ای تی آر سبد خرید ایران را تشکیل می دهند و در شرایطی که قرارداد با ای تی آر گام های پایانی خود را پشت سر می گذارد و بویینگ نیز از اردیبهشت سال 97 نخستین هواپیماهای خود را به ایران تحویل خواهد داد، ایرباس تحویل نخستین پرنده های خود را به ایران ایر آغاز کرده است.
چند هفته پس از تحویل ایرباس 321 به ایران ایر، روز گذشته نوبت به ایرباس 330 به عنوان نخستین هواپیمای پهن پیکر خریداری شده از سوی ایران ایر رسید تا پس از شکافته شدن هسته سخت تحریم های هوایی، این بار نوبت تنوع بخشیدن به ناوگان ایران شود.
سودای بازگشت به قدرت
به گزارش «فرصت امروز»، فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر روز گذشته از تاریخچه هما سخن گفت و ورود ناوگان جدید را مقدمه ای برای بازگشت به عرصه های جهانی عنوان کرد.
پرورش اعلام کرد پس از هواپیمای نخست که خط شکن تحریم ها بود و توانست به شکلی جدی سایه سخت محدودیت ها علیه اقتصاد ایران را بشکند، این هواپیما نخستین فروند از هواپیماهای پهن پیکر خریداری شده از سوی ایران به حساب می آید که بناست در طول روزهای آینده دومین فروند از این مدل و سومین هواپیمای خریداری شده از ایرباس نیز به ناوگان ایران اضافه شود.
هما شرکتی بوده که حدود ۴۰ سال قبل با بویینگ ۷۴۷ خود پروازهای مستقیم تهران – نیویورک را اجرایی کرده و در حال حاضر نیز ما امکانات و ظرفیت های آن را داریم که با رسیدن ناوگان جدید به مسیرهای طولانی و مهم فکر کنیم. این سودای بازگشت به قدرت در طول ماه های آینده با رسیدن هواپیماهای جدید تکمیل خواهد شد.
مدیرعامل ایران ایر درباره چگونگی ورود سومین هواپیما به ایران گفت که روز گذشته فرآیند تست فلایت (پرواز آزمایشی) انجام شد و در حال حاضر تیمی از ایران ایر در فرانسه هستند تا مراحل نهایی کار را طی کرده و هواپیمای جدید را به ایران تحویل دهند. پس از آنکه خلبان و تیم مهندسی فنی مراحل ابتدایی را نهایی کردند، گام های آخر برای فرآیند مالی تحویل این هواپیما نیز اجرایی می شود و ما امیدواریم حداکثر ۲۹ تا ۳۰ اسفندماه امسال این هواپیما به ناوگان ایران برسد.
ایران ایر برنامه کاملا مشخصی را نیز برای ماه های باقی مانده از سال 2017 در نظر گرفته و به نظر می رسد همچنان ایرباس پای اصلی تمام این برنامه ها خواهد بود. طبق اعلام پرورش، براساس توافقات صورت گرفته با ایرباس ما در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۷ میلادی چهار فروند ایرباس ۳۲۰ تحویل خواهیم گرفت که این هواپیماها در حال حاضر در مرحله انتخاب و گزینش دقیق شرایط و مسائل فنی قرار دارند و این امید وجود دارد که طبق برنامه ریزی ها تا پایان سال ۲۰۱۷ به ایران ایر تحویل داده شوند.
در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز ایرباس چند فروند هواپیمای ۳۲۱ و چند فروند از هواپیماهای پهن پیکر خود را به هما تحویل خواهد داد.
این برنامه ریزی دقیق در حالی صورت گرفته که ناوگان ایران تنها بخشی از طرح تحول صنعت هوایی کشور به حساب می آید و صحبت های مدیرعامل سازمان هواپیمایی کشوری نشان از آن دارد که هواپیماهای جدید با تغییرات ساختاری دیگر بخش ها یاری خواهند شد. عابدزاده در این زمینه گفته سالانه 4میلیون مسافر داخلی به دلیل نبود امکانات لازم از ایرلاین های خارجی استفاده می کنند.
ما برای برهم زدن این شرایط تلاش کردیم طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را در دستور کار خود قرار دهیم تا به این ترتیب شرایط برای رقابت و بهبود کیفیت به وجود بیاید. به دنبال این اتفاق با وجود آنکه میزان رشد صندلی های ما تنها حدود ۱۰ درصد بوده، اما میزان مسافرت های هوایی ۲۱ درصد افزایش یافته است که این نشان دهنده افزایش رضایت مسافران ایرلاین های داخلی است.
با ورود هواپیماهای جدید میانگین سنی ناوگان ایران یک سال کاهش یافته است، اما هنوز با قرار گرفتن این میانگین در حوالی 20سال شانس رقابت با شرکت هایی که سن ناوگان خود را به زیر پنج سال رسانده اند پایین خواهد آمد.
با این وجود ورود دو هواپیمای جدید به ناوگان کشور این امید را به وجود آورده که شرایط برای تغییرات اساسی در ساختار ناوگان هوایی کشور آغاز شود و با رسیدن تعداد هواپیماهای تحویل شده به ایران در سال 2017 به هفت فروند، می توان انتظار داشت این حرکت در چارچوب برنامه 10ساله باقی مانده تداوم پیدا کند.
ارتباط با نویسنده: j.hashemi1992@gmail.com