قيمت بالا، دسترسي محدود و متفاوت بودن فرهنگ سفر باعث شده مسافران ايراني اقبال چنداني به پروازکردن نداشته باشند؛ مسئلهاي که موجب شد درصد قابل توجهي از مسافران پروازها را نه مردم بلکه کارمندان دولتي تشکيل دهند. به گزارش ايسنا، طبق آمارهاي ارائه شده از سوي مراجع رسمي کشور که البته در نحوه محاسبه آنها تفاوتهاي مختلفي وجود دارد در سال قريب به 700ميليون نفرسفر ثبت ميشود که درصد قابل توجهي از آن به مسافرتهاي جادهاي اختصاص دارد.
طبق آمار سازمان هواپيمايي کشوري در سال گذشته بيش از 25 ميليون نفرسفر در پروازهاي ايران به ثبت رسيده است و از اين تعداد که بيش از نيمي از آن سهم فرودگاه مهرآباد بوده تعداد قابل توجهي به چند مقصد اصلي اختصاصيافته و ديگر مسيرها سهم قابلتوجهي در اين عرصه نداشته است.
در بين مسافران هواپيما اما آمارها عجيبتر است. با توجه به اين که در تعداد قابل توجهي از مسيرهاي هواپيمايي در ايران ظرفيت هواپيما در روزهاي عادي سفر پر نشده و اين مسئله در حالت عادي براي شرکتهاي هواپيمايي صرفه اقتصادي لازم را از بين ميبرد برخي از نهادهاي دولتي منطقهاي مجبورند جور مردم را بکشند.طبق آمارهاي ارائه شده از سوي منابع رسمي برخي استانداريها و فرمانداريها براي جلوگيري از قطعشدن برنامههاي پروازي مربوط به منطقه شان اقدام به خريد دائمي و هميشگي بليتهاي ايرلاينهاي هواپيمايي ميکنند.
آمارها حاکي از اين است که نزديک به 70درصد از پروازهاي دروني کشور به اين روال پر ميشوند و اين شايد اصليترين دليل آن باشد که وقتي قيمت بليتهواپيما تغييرات ناگهاني داشته و افزايشي چشمگير پيدا ميکند در جامعه با واکنش چنداني روبهرو نميشود زيرا عملا بخش عمدهاي از اين پروازها از طريق دولت و به شکل ماموريت ارائه شده و کمتر فروش فردي دارد. در کنار آن نزديک به 20درصد از ظرفيت پروازها نيز مربوط به تاجران، بازرگانان و افراد کثيرالسفر ميشود که با توجه به وضعيت و شرايط ماليشان و البته نوع شغلي که دارند تعداد زيادي از مسافرتهاي هوايي را درهفته و ماه تجربه ميکنند. به اين ترتيب تنها 10درصد از ظرفيت پروازهاي ايران به مسافران عادي و افرادي اختصاص پيدا ميکند که به شکل روتين پرواز نکرده و تنها به هواپيما به شکل يک انتخاب مسافرتي نگاه ميکنند.