تیمهای بازاریابی به نوآوری، تفکر سریع، متمرکز بر خدمت و تعهد به برند شرکت نیاز دارند. حقیقت این است که مدیران بازاریابی باید همیشه با تکیه بر عملکرد مناسب تیمشان، روی پای خود بایستند. حال این سوال مطرح میشود که بهعنوان یک مدیر بازاریابی، چگونه باید تیم خود را خلاق نگه دارید؟ در این گزارش گامهایی برای این کار پیشنهاد میشود.
1- یک برنامه بازاریابی یکپارچه
در ابتدای سال مالی، یک برنامه بازاریابی تهیه کنید که با اهداف استراتژیک شما مرتبط باشد و مطمئن شوید که هر عضو تیم مسئولیتش را برای کمک به تکمیل برنامه بازاریابی درک میکند. از برنامهتان بهعنوان یک نقشه عبور برای اولویتدهی پروژهها استفاده کنید و مطمئن باشید که اعضای تیم شما مسیرهای فرعی اشتباه را که با استراتژیهای اصلی مرتبط نیست به بیراهه نروند. این برنامه مانند هر برنامه دیگر مانند نقشه مسیریابی یک مسافر است که از طریق آن میتوان راههای درست یا نادرست را تشخیص داد. این برنامه باید به سه سوال اساسی پاسخ دهد: کجا هستیم؟ به کجا میخواهیم برسیم؟ (در کوتاهمدت) و چگونه میخواهیم برسیم؟
سوال اول به زمینه کار و پیشینه سازمان از نظر نقاط قوتوضعف آن در زمینه بازاریابی و فرصتها و تهدیدهای بازار که سازمان با آنها روبهرو بوده و هست و همچنین سوابق رقابتی شرکت میپردازد. سوال دوم که معمولا برای مدت نه چندان طولانی مطرح میشود، مقاصد و اهداف بازاریابی را که مورد نظر کسب وکار جدید است، آدرس دهی میکند. سوال سوم از سه بخش الف- استراژیهای بازاریابیای که بکار گرفته میشوند، ب- زمانیکه این استراتژیها بهوقوع میپیوندند و ج- شخصی که مسئول نظارت و پیگیری فعالیتهاست، تشکیل شده است.
2- برگزاری جلسههای توفان فکری
آیا برای نامگذاری محصول در شک هستید؟ آیا به یک تم و بستهبندی جدید برای محصولتان نیاز دارید؟ دوست دارید بدانید که با چه راههایی باید نظر مساعد مشتری را جلب کرد؟ گرد هم بیایید و یک جلسه توفان فکری با حضور همه اعضا از معاون رییس تا سرپرستان برگزار کنید. قواعد برگزاری آن ساده است: افرادی که با چالش مرتبط با بازاریابی مواجهند گرد هم آمده و درباره آن وضعیت صحبت میکنند. همه ایدهها روی صفحهای که همه بتوانند آن را بخوانند نوشته میشود. در این بخش انتقاد وارد نیست، اما میتوانید بگویید تیم بازاریابی کدام ایده را بیشتر دوست دارد. برای برگزاری جلسههای توفان فکری چهار اصل را رعایت کنید:
اصل اول: هر چه بیشتر ایده خلق شود، احتمال پیدا كردن ایده مناسب بیشتر میشود.
اصل دوم: ارزیابی، تمسخر و قضاوت عجولانه اعضای جلسه مانع تصور و خیالپردازی افراد میشود. در نتیجه تولید ایده به حداقل میرسد.
اصل سوم: از آنجا كه هر ایده جدید خود به وجود آورنده ایدههای تازه است، توجه داشته باشیم افراد در مواجهه با ایده جدید، موضوع جدیدی در ذهنشان مطرح میشود و تعداد بیشتری ایده در ذهنِ افراد جرقه خواهد زد.
اصل چهارم: اگر دو یا چند چیز با هم تركیب شوند، نتیجه حاصل چیزی بیش از جمع آنها است. به عبارت دیگر، ایدههای ایجاد شده در گروه، بهتر و بیشتر از ایدههایی است كه مجموع افراد به تنهایی پیشنهاد میكنند.
در این مورد كه تعدادِ افرادِ شركت كننده در جلسه توفان فکری چند نفر باید باشد، تحقیقات زیادی شده است. نتایج این تحقیقات نشان میدهد بهتر است جلسههای با ۱۲ تا ۱۵ نفر تشكیل شود. كار مدیر جلسه اهمیت زیادی دارد. او باید تا جایی كه ممكن است جلسه را كنترل، تشویق و هدایت كند و همین كه احساس كرد ایدههای افراد پاسخ درستی به مشكلِ مطرح شده نیست، با دوباره طرح كردن مسئله و توضیح دادنِ بیشتر صورت مسئله را در ذهن افراد روشنتر كند.
3- پیگیری پروژه
وقتی چندین پروژه درحال پیگیری دارید، پیگیری پروژهها یکی از وظایف دشوار هر مدیر بازاریابی است. پروژههای پیگیری بصری برای بعضی مدیران در دفتر کارشان بهصورت شخصی نوشته میشود، اما بعضی دیگر به برنامه مدیریت پروژه متکی هستند. سیستمی را پیدا کنید که با تیم شما تناسب داشته باشد و همه به آن پایبند باشند.
برای کاهش حجم کاری یا پروژهها را از نظر زمان انجام طبقهبندی کنید یا اعضای تیم را افزایش دهید. شما باید تیمتان را خلاق و متمرکز نگهدارید.
4- اهداف شخصی
همیشه چیزهای جدیدی برای یادگیری در بازاریابی وجود دارد. در ابتدای سال، یک مولفه رشد شخصی به فهرست اهداف سالانه کارمندانتان اضافه کنید. آن هدف میتواند کسب مهارتی باشد که تمایل به یادگیری آن برای رسیدن به پیشرفت ضروری است. برای مثال یک نویسنده آگهیهای تجاری نیاز به یادگیری از فیلم یا دیدن تصاویر و گرافیک دارد تا بتواند استراتژی کسبوکار بنویسد. یک مربی خوب برای کمک به کارمندان برای رسیدن به اهداف شان پیدا کنید و مطمئن شوید که حتی اگر شد با یک دوره آموزشی برای تیم یا تکمیل یک پروژه خاص، چگونگی دستیابی به هدف را برای آنها ترسیم کنید. اضافهکردن یک هدف شخصی، نشاندهنده این است که شما به فکر موفقیت بلندمدت تیمتان در زمینه بازاریابی هستید.
5- بررسی رضایت مشتری
به هر پروژه بهعنوان یک فرصت یادگیری نگاه کنید. هنگام تکمیل پروژه، از اعضای تیمتان بخواهید که یک پرسشنامه برای مشتریان داخلی و خارجیتان بفرستند. از آنها بخواهید صادقانه پاسخ دهند و پس از تکمیل آن را با اعضای تیمتان بررسی کنید. برای کسب بهترین امتیاز رضایت مشتری تلاش نکنید، بلکه مطمئن شوید که دلایل نارضایتی مشتری را مورد بررسی قرار دادهاید. اعضای تیمتان را تشویق کنید تا از نظرات دریافت شده درس بگیرند.
6- جلسههای هفتگی
اعضای تیم در بسیاری از پروژهها، تنها بر هدف خود متمرکز شده و ارتباط برقرار کردن با دیگران را فراموش میکنند. مطمئن شوید که هر فرد به خوبی از کاری که میکند آگاه است و این کار را از طریق جلسههای 30 دقیقهای هفتگی انجام دهید. این جلسهها برای به اشتراکگذاری اطلاعات درباره پروژهها، شفافسازی اولویتها و اهداف و کمک به حل دیگر مسائل است. راز جلسه موفق این است که هر فردی در آن فرصت صحبت و تبادل نظر داشته باشد. موضوعات را در بازههای زمانی کوتاه بررسی کنید و در انتهای جلسه فرصتی فراهم کنید که از اعضای تیم بازاریابیتان تشکر و قدردانی کنید.
7- حسن نیت
مدیران بازاریابی به اتخاذ دیدگاه کلی و ایجاد تفاوت در آن تمایل دارند. شما باید حس مسئولیت اجتماعی را با وظیفه داوطلبانه دادن به هر عضو تقویت و اهداف را معنادار کنید. میتوانید به اعضای تیم خود حسی القا کنید که خواهان تداوم مشارکت در پروژه باشند. اگر درهر پروژه یک نگرش برای حل مشکلات جامعه داشته باشید، حسن نیت بیشتری برای انجام کارها به آنها میدهید.
در انتها به یاد داشته باشید که هر تیم با تیم دیگر متفاوت است و با ورود و خروج یک عضو، تیم میتواند تغییر کند. برای انگیزهدادن و حفظ نیروهای خوب کافی است، به اعضای تیمتان به سبب مشارکت و خلاقیتشان افتخار کرده و خدمات آنها را جبران کنید.