در اغلب کمپین های تبلیغاتی این باور وجود دارد که نیمی از هزینه های تبلیغات همواره به هدر میرود. با وجود آنکه نمیتوان از تمامی فاکتورهایی که منجر به ارائه یک تبلیغ موثر میشوند اطمینان کامل حاصل کرد، اما برخی فاکتورها وجود دارد که رعایت کردن آنها برای داشتن یک کمپین تبلیغاتی سودآور، حیاتی است. درصورتیکه کمپین تبلیغاتی شما بتواند فاکتورهای زیر را مورد نظر قرار دهد، میتوانید به داشتن یک کمپین موفق امیدوار باشید.
1- واسطه تبلیغاتی مناسبی را برای انتقال پیام خود انتخاب کنید. این نکته شاید در نگاه اول بدیهی به نظر بیاید اما بسیار متعجب خواهید شد اگر بدانید برخی افراد در انتخاب رسانه، تا چه اندازه متفاوت عمل میکنند. بهعنوان مثال، درصورتیکه میخواهید یک نوجوان 14 ساله را هدف قرار دهید، انتخاب روزنامه بهعنوان رسانه تبلیغاتی، چندان نتیجهبخش نخواهد بود؛ استفاده از یک کانال رادیویی که آهنگهای متناسب با سلیقه نسل جوان پخش میکند، انتخابی زیرکانهتر به نظر میرسد. هر چه بهتر بتوانید مخاطب هدف خود را بشناسید، بهتر میتوانید با او ارتباط برقرار کنید.
2- تصور نکنید همه افراد در انتخاب رسانه مشابه با شما رفتار میکنند. از اینکه شما از یک برنامه خاص بدتان میآید، نمیتوان نتیجه گرفت آن برنامه، عمده مخاطبان شما را نیز جذب نخواهد کرد.
3- معیار خود را برای قضاوت در رابطه با یک رسانه تبلیغاتی، تنها براساس قیمت آن قرار ندهید. گران بودن ارائه تبلیغ در یک رسانه خاص، دلیل مناسبی برای رد این گزینه نیست. اگر یک تبلیغ برای شما ارزان تمام شود، اما کسی آن را نخواند یا نبیند، برای شما ارزش افزودهای در پی نخواهد داشت. اگر یک تبلیغ چندده میلیونی بتواند چندده هزار نفر مخاطبان از بازار شما را هدف قرار دهد، قطعا ارزش تامل و بررسی بیشتری دارد.
4- ارتباط خود را با مشتریانتان توسعه دهید. این نکته هم ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما تنها تعداد معدودی از کمپانیها هستند که واقعا به آن عمل میکنند. اگر مردم به برند شما اعتماد داشته باشند و احساس کنند کمپانی شما را به خوبی میشناسند، احتمال بالاتری برای خرید محصولات شما وجود دارد. این کار برای کسبوکارهای کوچکتر - مثلا کسبوکارهای محلی- آسانتر خواهد بود. ممکن است رویایی به نظر برسد، اما اگر مالک یک مغازه فروش مبلمان محلی، خود در تبلیغات در جلوی دوربین ظاهر شود، مردم ارتباط بهتری با او برقرار خواهند کرد. شما از این طریق میتوانید به کسبوکارتان هویت ببخشید.
5- چیزی را به مردم بدهید که باعث شود به واسطه آن شما را به یاد بسپرند. بسیاری از کمپانیهای بزرگ هزینه بالایی را صرف این مسئله میکنند. پیام «ما بهترین کیفیت و خدمات را عرضه میکنیم» هرگز مشتریان را مجاب نخواهد کرد حرف شما را باور کنند. یکی از مشتریان خود را پشت دوربین بیاورید تا راجع به کیفیت و خدمات شما نظر بدهد و از او بخواهید نحوه خدمترسانی شما را با جزییات توصیف کند.
6- از لحاظ احساسی با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید. اجازه بدهید آنها احساس کنند شما حرفشان را درک کرده و درد آنها را میدانید. اگر در رابطه با چیزی صحبت کنید که بهطور مستقیم به مشتریانتان مربوط نمیشود به احتمال زیاد آنها از گوش دادن به شما صرفنظر میکنند.
7- اطمینان حاصل کنید شما از آنچه که میخواهید به واسطه تبلیغتان در ذهن مشتری شکل گیرد، آگاهی کامل دارید. اگر روند کار آنطور که شما میخواهید پیش برود، شما میخواهید با تبلیغتان دقیقا چه پیامی را منتقل کنید؟
هرچه کمپین تبلیغاتی شما بتواند بیشتر بر تک تک فاکتورهای بالا تمرکز داشته باشد، به نتیجه بهتری خواهید رسید. به طور پیوسته نتایج حاصل از تبلیغات خود را مورد اندازهگیری قرار دهید. اهداف خود را به طور دقیق تعیین کرده و مکانیزمهایی برای اندازه گرفتن میزان تحقق آنها در نظر بگیرید.