رسیدن به یک ایده بزرگ، اولین مرحله موفقیت برای کارآفرینان است. بعد، تازه مرحله ارائه این ایدههای درخشان شروع میشود. مهمترین موضوع برای شروع کار، نحوه ارائه این ایدههاست. این مرحله بسیار حساس است و کارآفرینان بایداستراتژی مناسبی برای کار داشته باشند. اینجا توصیههای مناسبی که به درد این مرحله از کار میخورند آمدهاند.
1- اهمیت انتقال سریع ایده به سرمایهگذار
اگر مطرح کردن ایده یا پیشنهاد شما بیشتر از یک دقیقه طول بکشد به احتمال زیاد برای جلب نظر سرمایهگذاران موردنظرتان با مشکل مواجه خواهید شد زیرا وقت کافی برای در میان گذاشتن ایدهتان با آنها نخواهید داشت. اغلب اوقات ممکن است در آسانسور، مهمانیهای مختلف، همایشها و همچنین جمعهای دوستانه با افرادی مواجه شوید که برای عملی کردن طرحهای خود نیاز به جلب نظرشان داشته باشید، در اینگونه موقعیتها شما باید بتوانید ایده خود را بهطور خلاصه به فرد موردنظر ارائه دهید و در عین حال هیچ نکته مهمی را هم از قلم نیندازید.
تنها راهحل مناسب برای جلب نظر سرمایهگذاران در این فرصتها خلاصه کردن ایده و طرحتان بهصورت دقیق است، بهطوری که بتوان آن را در کمتر از یک دقیقه به آنها منتقل کرد. درواقع شما نیاز دارید تا سرمایهگذار موردنظرتان را تحت تأثیر قرار دهید، اما بدون شک این کار به این سادگیها میسر نمیشود. در عین حال موفقیت شما نیز به تحت تأثیر قرار دادن سرمایهگذاران وابسته است.
2- ارائه پاورپوینت کوتاه
سرمایهگذاران بزرگ مانند همه سرمایهگذاران، وقت زیادی برای اختصاص دادن به ایدههای جدید ندارند.دلیل این امر عدم علاقه آنها به ایده و پروژههای نو نیست بلکه اغلب بدین دلیل است که آنها باید در طول یک روز تعداد زیادی از ایدهها را بررسی و مقایسه کرده و در نهایت یکی را از میان همه انتخاب کنند. بنابراین حداکثر زمان مفیدی که ممکن است شما برای ارائه پیشنهاد خود در اختیار داشته باشید 30دقیقه خواهد بود.
در ارائه مطالب پاورپوینت خود به سرمایهگذار نحوه زمانبندی از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. به منظور انجام هرچه کاملتر بهتر است 15 دقیقه از وقت جلسه را به ارائه و توضیح پاورپوینت خود اختصاص دهید و 15 دقیقه دیگر را برای پاسخ به سوالات بگذارید. اگرچه ممکن است به شما زمان بیشتری نیز داده شود ولی باید حداقل زمان را در نظر گرفت تا بتوان تمامی نکات کلیدی و تأثیرگذار را در همین زمان محدود به فرد موردنظر منتقل کرد.
3- ارائه برنامه کسبوکار جامع
برای ترغیب کردن سرمایهگذاران و به تبع آن کسب درآمد شما نیاز به یک برنامه کسبوکار جامع دارید.در حقیقت پس از انتقال ایده خلاصه شده خود و همچنین صفحات پاورپوینت تنها قدمی که تا تحقق یافتن ایده شما باقی خواهد ماند پاسخ دقیق و مناسب به پرسشهای سرمایهگذاران است. بنابراین شما باید زمان قابل توجهی را برای تهیه پیشنویس دقیق اختصاص دهید و برنامه کسبوکار خود را به بهترین شکل آماده کنید.
برنامه کسبوکار شما باید دقیق و کامل باشد بهطوری که به پرسشهای مختلف سرمایهگذاران از قبیل:مقدار سرمایه مورد نیاز طرح، نوآوریهایی که این ایده برای بازار به ارمغان خواهد آورد، مزیت رقابتی ایده شما در مقایسه با سایر ایدهها، نحوه عملکرد شما بهعنوان تیم مدیریتی و میزان مسئولیتپذیریتان و همچنین شرایط پیشبینی شده برای پایان همکاری دوجانبه از سوی سرمایهگذار پاسخ کامل بدهد.
تمامی تلاشهای گذشته شما در ارائه ایده خود بهصورت خلاصه شده و همچنین ارائه پاورپوینت بهصورتدقیق در صورت عدم موفقیت شما در ارائه یک برنامه کسبوکار جامع برای پاسخگویی به سوالات احتمالی سرمایهگذاران بیفایده خواهد بود.
4- طراحی استراتژی مناسب برای تعامل با سرمایهگذاران
کارآفرینان اغلب سعی در حل مشکلات موجود دارند و علاقهمندند تا از این طریق کسب درآمد نیز بکنند، علاوه بر این اغلب کارآفرینان برخلاف سرمایهگذاران که به کسب نتایج در کوتاهمدت علاقهمندند، به همکاری بلندمدت فکر کرده و برنامه و ایدههای خود را بر این مبنا پایهریزی میکنند.
5- تقاضای قرارداد محرمانه
بسیاری از کارآفرینان معتقدند که ایدههایشان بهطور قطع منجر به درآمدزایی بسیار عظیمی خواهد شد و از همین رو نگران به سرقت رفتن ایدههایشان هستند. به همین خاطر برای حل این مشکل به دنبال امضای قرارداد با سرمایهگذار بهصورت محرمانه است تا جزییات طرحشان جایی افشا نشود. از سوی دیگر مطرح کردن چنین درخواستی از سوی کارآفرین برای سرمایهگذار چندان جذاب و قانعکننده نیست و احتمالا عدم همکاری سرمایهگذار را در پی خواهد داشت.
به عبارت دیگر اگر حتی شما بهترین ایده دنیا را هم داشته باشید قادر نخواهید بود تا سرمایهگذار را به امضای قرارداد محرمانه متقاعد کنید. دلیل این امر روشن است، از نظر سرمایهگذار به احتمال فراوان ایدهای مشابه آنچه شما در دست دارید در آینده نزدیک دوباره برایش مطرح خواهد شد و از همه مهمتر دلیلی وجود ندارد که با امضای یک قرارداد محرمانه خود را متعهد به انجام کارهایی فراتر آنچه باید بهطور معمول انجام دهد بکند.
6- ارائه پیشنهادات سرمایهگذاری
درآمدزایی کارآفرینان تماما به کسب اعتبار و شهرت میان سرمایهگذاران وابسته است. به همین منظور بسیاری از کارآفرینان اقدام به ارسال پیشنهاد سرمایهگذاری به شرکتهای بزرگ و سرمایهگذاران حرفهای میکنند. در عین حال نکتهای که بسیاری از کارآفرینان بدان توجهی نمیکنند این است که نامه یا ایمیلهای ارسالی اینچنینی به احتمال فراوان حتی توسط سرمایهگذاران خوانده هم نخواهد شد مگر اینکه شانس بیاورید و یکی از مشاوران آنها نامه شما را بخواند و به سرمایهگذار توصیه کند تا در مورد آن فکر کند. در حقیقت این شیوه متداول بین کارآفرینان برای جذب سرمایهگذار بهندرت مؤثر واقع میشود و بهتر است به دنبال شیوه دیگری برای تحت تأثیر قراردادن سرمایهگذاران باشید.
7- بحث زودهنگام در مورد قیمت
بدون تردید میزان درآمد و سودی که از همکاری مشترک بین کارآفرینان و سرمایهگذاران عاید هر کدام از طرفین میشود برای هر دو گروه بسیار حائز اهمیت است. همچنین یک کارآفرین باید به دنبال امضای قرارداد بلندمدت با سرمایهگذار موردنظرش باشد تا بتواند به بهترین شکل از ایده خود بهرهبرداری مناسب را ببرد.
بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که روند امضای قرارداد با سرمایهگذار را با مطرح کردن زودهنگام مباحث مالی به چالش بکشید. در واقع بسیاری از کارآفرینان حرفهای توصیه میکنند که اجازه دهید روند امضای قرارداد بهطور طبیعی طی شود و هرگاه سرمایهگذار بحثهای مالی را مطرح کرد شروع به مذاکره در مورد میزان درآمد و سود خود بکنید، در غیراین صورت احتمال ناکام ماندن شما در امضای قرارداد و توافق مناسب با سرمایهگذار بهشدت کاهش مییابد.