داشتن یک کسبوکار به لحاظ عاطفی و مالی برای هر فردی دارای اهمیت است. یک کسبوکار علاوه بر این که میتواند به لحاظ مالی شما را اقناع کند میتواند بخشی از شخصیت و جایگاه اجتماعی شما را هم مشخص سازد. سالانه هزاران نفر دست به شروع یک کسبوکار جدید میزنند که در این میان سرمایهگذاری در حوزه تجارت الکترونیک اغلب به سرمایه و زمان کمتری برای شروع و توسعه کار نیاز دارد.
البته بدیهی است که تجارت الکترونیک و شروع یک کسبوکار آنلاین نیز مانند همه کسبوکارهای دیگر با مشکلات و چالشهایی چه به لحاظ قانونی و چه به لحاظ نظری مواجه است. اما با این وجود دلایل قانعکنندهای برای شروع سرمایهگذاری در تجارت الکترونیک وجود دارد که این کسبوکارها را از سایر فعالیتهای اقتصادی متمایز میسازد.در این مطلب به چند دلیل ساده که سرمایهگذاری در کسبوکارهای اینترنتی را توجیه میکند، اشاره میکنیم:
1- به دست آوردن استقلال شغلی
شاید تصور کنید که برای شروع یک کسبوکار مستقل در زمینههای گوناگون نیاز به سرمایه بالایی داشته باشید اما همیشه این طور نیست؛ تجارت الکترونیک یک گزینه مناسب برای شروع یک کسبوکار مستقل با سرمایه کم است.
از سوی دیگر بنا به تعاریف خوداشتغالی، استقلال و انعطافپذیری بیشتری در کسبوکارهای آنلاین وجود دارد. توجه داشته باشید که صاحبان کسبوکارهای آنلاین به دلیل آزادی عمل بیشتر، همواره خلاقیت بیشتری در کار دارند و از مدیریت کسبوکار خود لذت بیشتری خواهند برد.
2- نیاز به سرمایه اندک
یکی از مهمترین ویژگیهایی که یک کسبوکار را از سایر فرصتهای سرمایهگذاری جدا میکند سرمایهبری اندک و در مقابل سودآوری بالای آن است. سرمایهگذاری در برخی کسبوکارها بهویژه کسبوکارهای آنلاین با کمترین هزینه ممکن میسر است. یک مثال ساده و یک دلیل محکم برای این ادعا مقایسه عینی دو کسبوکار مشابه در حوزه تجارت الکترونیک و فرم متعارف آن است.
تصور کنید فردی اقدام به راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی کند. بنابراین در مقایسه با کسبوکار به شیوه متعارف، این فرد هزینههای کمتری را برای اجاره محل کسب خود میپردازد، فضای کمتری را به لحاظ تجاری نیاز دارد و از همه مهمتر میتواند کسبوکار خود را از خانه مدیریت کند و بسیاری از مزیتهای دیگر که به لحاظ صرفهجویی در زمان و هزینه حائز اهمیت است.
3- قابلیت رشد سریع
یک دلیل مهم دیگر برای سرمایهگذاری در کسبوکارهای آنلاین طیف وسیع مخاطبان و قابلیت رشد سریع در بازار است. سرمایهگذاری در تجارت الکترونیک این توانمندی را به شما میدهد تا با مشتریان متنوع ،فارغ از بعد مکان سر و کار داشته باشید بنابراین رشد این گونه کسبوکارها در دنیا نسبت به فعالیتهای متعارف بسیار سریعتر است.
4- صرفهجویی در منابع انسانی
مهمترین عامل موفقیت در هر کسب وکاری علاوه بر سرمایه فیزیکی و ابزارها و امکانات لازم در نهایت نیروی انسانی خلاق و موثر است. به این ترتیب یک کسبوکار آنلاین به شما این اجازه را خواهد داد که تا حد ممکن در استفاده از نیروی انسانی صرفهجویی کنید.
بنابراین این نیروی انسانی متفکر و خلاق که نیروی محرک هر فعالیت تولیدی و کسبوکاری است میتواند در سایر بخشها و فعالیتهای اقتصادی به طور موثر به کار گرفته شود.
5- ایجاد درآمدهای اضافی و انتخاب براساس علاقهمندی
یک دلیل دیگر برای شروع سرمایهگذاری در تجارت الکترونیک ایجاد زمینههای لازم برای کسب یک درآمد اضافی از طریق پرداختن به علاقهمندیهای شخصی است. شاید شما بهعنوان یک فرد علاقهمند به سرمایهگذاری در یک حوزه خاص به دلیل کمبود منابع مالی و زمانی توان شروع کسبوکار مورد علاقهتان را نداشته باشید بنابراین بهعنوان یک علاقهمندی در اوقات فراغت میتوانید یک کسبوکار آنلاین را شروع کنید و ضمن کسب درآمد اضافی، به دنبال اکتساب یک جایگاه شغلی و کسبوکاری جدید باتوجه به علاقهمندی خود باشید. شروع یک کسبوکار پارهوقت کمترین آسیب را به موقعیت و جایگاه شغلی فعلی شما وارد خواهد کرد.
6- ریسکپذیری پایین و کم کردن تبعات شکست
همانطور که گفته شد بیشتر کسبوکارهای آنلاین احتیاج به سرمایه زیادی ندارند. این خصوصیت دو مزیت را پیش روی شما قرار خواهد داد: اول اینکه یک مزیت نسبی در امکان شروع یک کسبوکار به دلیل سرمایهبری پایین برای شما ایجاد میکند و از سوی دیگر ریسکپذیری و توان تحمل شکست را برای تان افزایش خواهد داد. طبیعتا زمانی که کسبوکار شما سرمایه کمتری را از شما میگیرد عدم موفقیت در کار برای تان تبعات کمتری بر جای خواهد گذاشت و لذا جبران خسارت برای شما آسانتر خواهد بود.
البته کسبوکارهای آنلاین مزیتهای دیگری نیز برایتان به همراه دارد مثلا معافیتهای مالیاتی (که در برخی کشورها ارائه میشود)، استفاده بهتر از زمان و مکان، افزایش رفاه اجتماعی، صرفهجویی در منابع و بسیاری دیگر از این قبیل مزیتها که طبیعت فعالیت در کسبوکارهای آنلاین است.
در نقطه مقابل، این کسبوکار همانند هر کسبوکار دیگری با محدودیتها و آسیبهایی نیز مواجه است که شاید در مجالی دیگر به آن پرداختیم، فعلا هدف ما در این مقدمه آشنایی و شناخت بیشتر مخاطبان در حوزه کسبوکارهای آنلاین است بهگونهای که گامی در جهت ترغیب بیشتر شما برای کسب اطلاعات تکمیلی در این حوزه باشد.