آیا برای فروش فصلی آماده شده اید؟ نه؟! بدانید که زودتر از آنچه فکرش را می کنید، این زمان فرا خواهد رسید. در حقیقت طبق مطالعات CPC، 35.5درصد از خریداران پیش از روز عید شکرگزاری خریدهای شان را انجام داده اند. به همین خاطر باید برنامه بازاریابی خود را از همین حالا آغاز کنید.
به محض رسیدن پاییز، مخاطبان بسیاری با بمباران تبلیغاتی شرکت های مختلف مواجه می شوند. این شرکت ها در تلاشند به هر روش ممکن، نظر مشتریان را به خود جلب کنند. حال شما باید چه روشی را در پیش بگیرد تا در این هیاهوی تبلیغاتی، نظر کاربران را به خود معطوف سازید؟
برویم سراغ اصل مطلب و راهکارهای مناسب بازاریابی نزدیک به تعطیلات را مرور کنیم.
استراتژی بازاریابی مبتنی بر ایمیل را بنا کنید
هیچ روشی برای بازاریابی، بهتر از ارسال تبلیغات به صندوق دریافت ایمیل مخاطبان نیست. ارسال ایمیل در بازاریابی فروش نزدیک به تعطیلات بهترین نتیجه را به ارمغان می آورد. با توجه به گزارش شاپیفای (Shopify)، 8.8 میلیارد داده مبتنی بر ایمیل در روز جمعه سیاه 2017 انتقال پیدا کرد.
مطلب مرتبط: 5 گام برای درست کردن برنامه بازاریابی
از آنجایی که خرید مربوط به تعطیلات از ماه نوامبر آغاز می شود، باید استراتژی خود را تا پیش از این زمان نهایی سازید تا پیام های تان به صورت خودکار ارسال شوند.
تمامی مشتریان شما در یک رده قرار نمی گیرند. توجه کنید که حتماً آنها را دسته بندی کنید. برای مثال اگر درصد بالایی از مشتریان تان را مادران تشکیل می دهند، برای شان ایمیل های متنوع نفرستید و تنها به ایمیل های شخصی سازی شده بسنده کنید؛ مانند ایمیل هایی با محتوای محصولات مرتبط که فشار روانی آنها را در تعطیلات کاهش می دهند. ایمیل های شخصی سازی شده، شما را از رقیبان تان متمایز می سازند.
برای فروش تان شمارش معکوس داشته باشید
آیا تا به حال در موقعیت های اورژانسی مانند «ترس از دست دادن» قرار گرفته اید؟ شرایط اورژانسی مشتری را در وضعیتی قرار می دهد که گویا محصولی ارزشمند در حال عرضه است. یک روش مناسب برای نشان دادن شرایط اورژانسی، استفاده از شمارش معکوس است.
برای مثال امریکن اکسپرس (American Express) از یک شمارنده معکوس برای تبلیغ فروش آمازون به مشتریانش استفاده کرده است.
شما به راحتی می توانید با استفاده از افزونه شمارش معکوس این امکان را در سایت مبتنی بر وردپرس ایجاد کنید. استفاده از یک شمارنده معکوس مشتریان را تحت فشار می گذارد تا سریع تر خرید خود را انجام دهند.
به سیاست ارسال رایگان فکر کنید
با توجه به روش های آمازون پرایم در ارسال کالا، شما نیز باید روشی ایده آل در پیش بگیرید تا مزیت رقابتی پیدا کنید. با کاهش هزینه ارسال کالا برای مشتری، در فروش شانس بیشتری در مقایسه با یک فروشگاه بزرگ خواهید داشت.
آیا می ترسید از این طریق زیان کنید؟ حد نصابی برای ارسال رایگان –مثلاً 50 دلار- تعیین و یا ارسال رایگان را به یکسری از محصولات با وزن کم محدود کنید. با این روش هزینه ارسال را برای مشتریان تان می کاهید و از زیان خود نیز جلوگیری می کنید.
توجه داشته باشید که حتماً زمان ارسال را با شرکت های پستی هماهنگ و از تأخیر در ارسال ها جلوگیری کنید. از این طریق می توانید محصولات را به موقع و پیش از تعطیلات به دست مشتریان تان برسانید.
محتوایی با مضمون تعطیلات منتشر کنید
بازاریابی مبتنی بر محتوا یکی از بهترین روش ها در جذب کاربر به سایت است. از موضوعاتی چون تعطیلات برای شاد کردن فضای بلاگ تان استفاده کنید. از این طریق سایت خود را با استفاده از کلمات کلیدی خرید و تعطیلات، در دیدرس بسیاری از کاربران و جست وجوگران گوگل قرار می دهید. از ارزشمند بودن محتوای ارائه شده برای مخاطبان اطمینان حاصل کنید تا شانس اشتراک گذاری آنها را افزایش دهید.
Lululemon این روش را به بهترین حالت و از طریق ارسال پست هایی با مضمون تعطیلات و ایده های مناسب برای خرید هدیه برای عزیزان تان، عملی کرده است.
زودتر به روش های ارائه محتوایی با مناسبت فکر کنید تا در لحظات پایانی به روش های نامناسب رو نیاورید. به محتوای خلاقانه و خنده دار و ایجاد تقویمی برای ارائه هر یک از آنها بیندیشید. CoSchedule امکان ایجاد چنین تقویمی را مهیا و به مشتریان در نظم بخشی به برنامه ها کمک کرده است.
طرحی برای رسانه های مجازی داشته باشید
فعالیت در فضای مجازی برای تان در جذب مخاطب شانس زیادی به همراه می آورد و منجر می شود رابطه ای شاد میان شما و مشتریان تان برقرار شود.
برای جلوگیری از فرسودگی ناشی از کار زیاد، ایده های گرافیکی فضای مجازی را زودتر آماده کنید. اگر طراح گرافیک در اختیار ندارید، نگران نباشید. Canva ابزاری رایگان جهت ایجاد طرح های گرافیکی جذاب است. مضاف بر آن می توانید از تصاویر خنده دار برای تبریک به مشتریان استفاده کنید.
تمام پست های خود را از طریق ابزارهایی چون Buffer برنامه ریزی و شرایط را بر خود آسان تر کنید. در نظر داشته باشید که امکان retargeting pixel فیس بوک را نیز فعال و کاربرانی که پس از مراجعه به سایت شما خرید نکرده اند را شناسایی کنید. زمانی که مشتریان سایت شما را به مقصد دیگری برای خرید ترک می کنند، این روش تبلیغاتی مرتبط از سایت شما برای شان می فرستد تا آنها را متقاعد به خرید کند.
راهنمای خرید هدیه داشته باشید
یافتن کادوی مناسب امری پراسترس است، در نتیجه تلاش کنید راهنمایی جهت خرید هدیه برای کاربران ایجاد کنید. از این طریق می توانید بهترین محصولات تان را ارائه و خریدارانی که «راهنمای خرید» را گوگل می کنند، به سایت خود جذب کنید.
Etsy یکی از سایت هایی است که به خوبی از راهنمای خرید استفاده می کند.
مطلب مرتبط: ضرورت تدوین برنامه بازاریابی
نیازی به تخصص زیاد برای ایجاد این راهنما نیست. شما می توانید از امکان وردپرس، منویی مشابه منوی رستوران ایجاد کنید و به جای عکس غذا، عکس هایی از محصولات خود و توضیحات مربوطه در آن قرار دهید. به این روش مشتریان به راحتی آنچه شما عرضه می کنید را خواهند یافت.
می توانید از سایت های دیگر بخواهید محصولات شما را در راهنمای خریدشان قرار دهند تا مخاطبان بیشتری را جذب کالاهای تان کنند.
انتظار بیش از این جایز نیست. تعطیلات نزدیک است و با این استراتژی های ساده می توانید مشتریان بیشتری را جذب سایت خود و بالاترین سود ممکن را به عنوان بهترین هدیه ای که تاکنون گرفته اید، کسب کنید.