مسئولیت اجتماعی برای بسیاری از شرکتها یکی از آخرین چیزهایی بود که به آن فکر میکردند. ممکن بود بخشی از بودجه باقیمانده را صرف خیریه کنند، آخر سال اقلامی را اهدا کنند یا برای کارکنانشان برنامه داوطلبانه برپا کنند. اما امروزه به لطف ارتباط 24ساعته شرکتها با مشتریانشان، مردم انتظار بیشتری از دنیای صنعت و کسب و کار دارند. شرکتها هم باید پاسخی برای این انتظارات داشته باشند و از راههای مختلف برای برآورده کردنش تلاش کنند. حالا از آنها انتظار میرود شفافتر عمل کنند، روابط عمومی بهتری داشته باشند و گزارشهای بیشتری ارائه کنند و تلاش کنند جهان را به جای بهتری تبدیل کنند. اینترپریتر چند راه پیشنهاد کرده که شرکتها بتوانند این کارها را بهتر انجام دهند و نزد مشتریانشان بدرخشند.
ایدههایی از میان مردم
تصمیمگیری از بالا به پایین و کنترلی در دنیای امروز فکر خوبی نیست. در جامعهای که به سمت تعاملی شدن میرود با استفاده از ابزارهای دیجیتال میتوان تصمیمگیریها را تغییر داد و مشتریان را در ایدهپردازی شریک کرد. از آنها بپرسید که دوست دارند شرکت چه کاری انجام دهد و چگونه منافع آن را به جامعه بازگرداند؟ بعد از این ایدهها استفاده کنید تا فرهنگ مسئولیتپذیری اجتماعی خاص شرکت خود را ایجاد کنید. اکنون بسیاری از شرکتهای موفق مشتریانشان را محور ایدههای خیرخواهانه قرار دادهاند.
ثبت نام کنید
مشتریان از شرکتها انتظار دارند که بار مسئولیت را بر دوش بکشند اما آنها را هم شریک کنند. وقتی یک شرکت ماموریت اجتماعی خود را اعلام میکند مشتریان و همکاران علاقه زیادی به همکاری نزدیک دارند و میخواهند با رویدادهای خیریه همراه شوند. مطمئن شوید شرکت پولش را همانجایی خرج میکند که از پسش برمیآید. بعد نگران این نباشید که از دیگران بخواهید همراه شوند. از رسانههای اجتماعی، ایمیل، خبرنامه و وبلاگ استفاده کنید تا حمایت بیشتری جلب کنید و اسمهای بیشتری را به فهرست حامیانتان اضافه کنید. وجود اسمها و ثبتنام افراد انگیزه بیشتری به آنها میدهد و حس مشارکت را افزایش میدهد.
همکاری با دیگران
فعالان اجتماعی باید تلاش کنند همکاری دیگران را هم جلب کنند تا مشکلات بیشتری را حل کنند. ایجاد یک برنامه اجتماعی کامل میتواند با همکاری سازمانهای دیگر کاملتر شود و آنها هم با ماموریت شرکت شما همراه شوند. این همکاری میتواند انگیزههای بیشتری ایجاد کند و افراد بیشتری را درگیر کند و قدرت بیشتری برای اجرایی کردن اهداف به دست دهد. علاوه بر این وجود افراد بیشتر به معنی داشتن ایدههای بیشتر و نیروی انسانی بیشتر برای پیگیری اهداف بلندپروازانهتر است.
تلفیق انساندوستی و آموزش
مسئولیت اجتماعی باید به ریشههای شرکت شما نفوذ کند. مسئولیتپذیری باید در میان همه کارمندان ایجاد شود و حس انساندوستی در جریان رویدادهای اجتماعی و آموزش به آنها یاد داده شود. این مسئله را به یکی از ویژگیهای درونی شرکت تبدیل کنید. ویژگیهایی که شرکت با آن سر پاست و کارش را انجام میدهد. ساختن حس همدردی و همکاری در پروژههای خیریه و وصل شدن به افراد نیازمند به کارمندان درسهای خوبی میدهد و کمک میکند فرهنگ حرفهای رشد یافتهای پیدا کنند. انساندوستی را به شیوه زندگی کارمندان تبدیل کنید و فرصت رشد دادن آنها را از دست ندهید. همزمان که از این کارمندان بهره میگیرید، میتوانید چیزهایی هم به آنها یاد بدهید.
چیزهای ماندگار خلق کنید
بعضی از برنامههای مسئولیت اجتماعی در شرکتها تاریخ مصرفی دارند و یکبار برای همیشه انجام میشوند. اما مشتریان بسیار هوشیار شدهاند و میتوانند تشخیص بدهند که یک شرکت چه زمانی درگیر برنامهای نمایشی شده و برای کار ریشهدار به اندازه کافی تلاش نمیکند. آنها میتوانند بفهمند که شما چکهایتان را بیدلیل خرج میکنید و برنامه عامالمنفعه برای خودتان هم جالب نیست. پس با برنامهریزی برای رویدادهای هدفمندی که به دنبال تغییر و بهتر کردن شرایط هستند، به مشتریانتان نشان دهید که به مسئله اهمیت میدهید و آنها را تحت تأثیر قرار دهید. رویدادی که یکبارمصرف نیست و در طول زمان ادامه پیدا میکند.