آن روزها گذشت كه حضور در رسانههای اجتماعی به معنای ایجاد یك صفحه در فیسبوك برای كسب و كار و ارسال نكتهای مفید هر چند وقت یك بار بود.حالا رقابت سنگین شده و برای كسب موفقیت تنها راه حل موجود تعیین یك استراتژی منسجم برای حضور در رسانههای اجتماعی است كه در راه رشد فزاینده و پایدار كسب و كارتان گام بردارد.به هر حال، حتی قبل از ارائه یك برنامه، عوامل خاصی وجود دارند كه باید در مسیر نیل به موفقیت به آنها توجه كرد.
در زیر به چهار نكته اساسی اشاره شده كه هر كسب و كاری باید قبل از تعیین استراتژی مخصوص به خود برای بازاریابی در عرصه رسانههای اجتماعی آنها را در نظر بگیرد:
1- انتظار معجزات فوری را نداشته باشید
یكی از بزرگترین اشتباهات شركتها هنگام برنامهریزی برای تعیین هر نوع استراتژی بازاریابی، انتظار كسب موفقیت فوری و هجوم موجی از مشتریان جدید به درهای شركت است.واضح است كه مثل بقیه این اتفاق در رسانههای اجتماعی رخ نداده و امید به موفقیت قریب الوقوع كمرنگ است.
البته این بدان معنا نیست كه برنامهریزی خوب و تعیین یك استراتژی موفقیتآمیز با كمك یك آژانس بازاریابی نمیتواند موفقیت زیادی را به بار آورد، بلكه حضور مستمر در رسانههای اجتماعی احتمالا نتایج پر باری را در پی خواهد داشت.به هر حال صبر و شكیبایی لازم است.
2- رسانههای اجتماعی پیوسته در حال رشد و تكامل هستند
نكتهای كه باید در حوزه رسانههای اجتماعی به آن توجه كرد این است كه تنها چند چیز كوچك در این عرصه ثابت مانده، زیرا رسانههای اجتماعی قلمرویی در حال رشد است و فقط افرادی با بیشترین میزان سازگاری میتوانند در رأس باقی بمانند.
بنابراین شاید یك عامل كسب موفقیت در رسانههای اجتماعی در چند سال گذشته حالا دیگر به طور كلی منسوخ شده و فایدهای نداشته باشد.یك ایده خوب، كار كردن با یك آژانس بازاریابی هنگام تعیین یك برنامه بازاریابی رسانههای اجتماعی است زیرا آنها كسانی هستند كه پیوسته در حال تلاش بوده و با آزمایش و خطا از تخصص مورد نیاز برای راهاندازی یك كمپین موفقیتآمیز برخوردار هستند.
3- تعداد بیشتر همیشه بهتر نیست
از آنجایی كه هر فرد فعال در دنیای كسب و كار معمولا ذاتا نتیجه محور است، طبیعی است كه سعی كند تا با نتایج ملموس و قابل اندازهگیری میزان موفقیت حضور خود در رسانههای اجتماعی را بسنجد اما وقتی لایک كردن صفحه شما توسط هزاران نفر موفقیتی بسیار بزرگ به نظر میرسد، در صورت عدم علاقه آنها به این صفحه، كسب این نوع موفقیت نیز چندان مفید نخواهد بود.
بنابراین همراه با جذب نگاههای جدید به سوی صفحه خود، آژانسی كه با آن كار میكنید باید به شما اطمینان بدهد كه برنامه بازاریابی محتواییتان عالی بوده و آژانس خود به روش علاقهمند نگه داشتن مخاطبان شما آگاه است.
4- از اهدافتان آگاه باشید
شما میتوانید بهترین كارشناس در حوزه رسانههای اجتماعی در دنیا باشید، اما در صورت عدم تعیین اهداف روشن و واقعی از حضور در رسانههای اجتماعی، از آغاز در مسیری اشتباه قدم برداشته و هرگز به هیچ نوع موفقیتی دست نخواهید یافت.
بنابراین قبل از اقدام به انجام هر كاری، باید مدتی را صرف گفتوگو با آژانس همكار خود و تعیین آشكار اهداف واقعی شركت برای یك دوره زمانی مشخص بكنید.سپس آژانس با انتظارات شما از خود آشنا میشود و قادر به برنامهریزی برای طی مراحل كاری مورد نیاز در یك دوره زمانی خاص خواهد بود.
در دنیای امروز برای كسب موفقیت در حوزه رسانههای اجتماعی باید از طرحی مدون برای برآورده ساختن نیازهای خاص كسب و كار خود برخوردار باشید.