اعتماد مقولهای بسیار مهم و حیاتی در زندگی انسان است و بدون آن انجام هر کاری عملا غیرممکن و ملالآور است، در واقع بر پایه اعتماد است که بسیاری از روابط انسان شکل میگیرد. از ازدواج و تشکیل خانواده گرفته تا روابط روزانه و محدود انسان. درباره مورد دوم میتوان گفت که علت اصلی آنکه انسان همواره هنگام رانندگی در مواقع لازم ترمز میکند و ایمان دارد که وسیلهاش از حرکت خواهد ایستاد در اصل بر میگردد به اطمینان و اعتمادی که وی نسبت به وسیله شخصیاش و شرکت سازنده آن دارد و همین امر باعث میشود تا وی دیگر نخواهد هر روز سیستم ترمز ماشین خود را بررسی کند.
در عین حال مفهوم اعتماد در محیط کاری با آنچه تا بدین جا مطرح کردیم کمی تفاوت دارد و در چنین محیطهای رسمیای کاربرد خود را از دست خواهد داد و حتی ممکن است تاثیر معکوس نیز به همرا داشته باشد.در ادامه به معرفی و بررسی چهار شیوه برای دستیابی به اعتمادی منطقی و درست که لازمه هر محیط کاری است (حتی محیطهای جدید کاری) میپردازیم.
1- اتفاقات نو همواره خواهند افتاد
انسان همواره درسهای فراوانی از رویدادهای خود میگیرد و اتفاقی نو در اصل به معنای درسهایی نو است که خود امری مثبت تلقی میشود و اتفاقات جدید احساسهای جدیدی را نیز در پی خواهد داشت. در همین زمینه چگونه کنار آمدن با آن بسیار مهم است در واقع تحت این شرایط به هنر مواجه با تغییرات نیاز داریم و فراموش نکنید که نباید اجازه دهید تا شرایط جدید از شما شخصیتی جدید و منزوی بسازد.
هماهنگ شدن با گروه جدید خصوصا اگر افراد آن سرکش و مغرور باشند کاری سخت است اما بدون شک غیرممکن نیست و با اتخاذ سیاست لازمه میتوان به آن دست یافت که از آن بهعنوان فرهنگ محیط کاری یاد میشود. مدیران نیز در این بین در ایجاد محیط لازمه نقشی اساسی دارند.
2- استقلال ارزشی فردی است
مطالعات درباره فرهنگ و میزان تعهد کارکنان به وضوح نشان میدهد که 87درصد از کارکنان به تعامل با یکدیگر تمایل داشته و 12 درصد نیز جاه طلب بوده و ترجیح میدهند تا کارهای خود را به تنهایی پیش برند.محیط کاری جدید به علت فضای بیگانه آن و آنکه افراد هنوز در ان جا نیفتاده و عادت نکردهاند با این حس که از میزان آزادی عمل آنها کاسته شده است مواجه میشوند که همین امر انگیزه را که نیروی محرکه برای کارکنان است از آنها میگیرد.
در این بین شرکتهایی که در ایجاد استقلال لازمه و حس اعتماد به نفس در بین کارکنان خود موفق عمل نمیکنند با مشکلات فراوانی رو به رو خواهند شد و باید به نیاز کارمند برای دستیابی به قدرت بیشتر توجه لازمه را داشته باشند.
3- احساسات افراد را محترم شمارید
اعتماد تنها یک لغت یا شعار در بازاریابی و دنیای اقتصاد به حساب نمیآید و تاثیر فوقالعادهای در محیط کار و زندگی شخصی افراد دارد.هدف اصلی هر شرکت پیشرفت است و بدون تعامل خوب که لازمهاش ایجاد اعتماد بین کارکنان است به این خواسته دست نخواهیم یافت. در واقع همواره نیاز به آن داریم تا به عواطف و احساسات همکاران خود احترام بگذاریم تا آنان نیز با ما احساس صمیمیت بیشتری کنند. عدم موفقیت در این کار دو پیامد جدی و بدون شک مضر برای خود و در نهایت شرکت خواهد داشت؛ 1-خشم 2-کدورت، و این دو به تنهایی کافی هستند تا مارا از فضای صمیمانه مورد نیاز دور سازند.
4- تمامی افراد نیاز به رابطهای صمیمی با اطرافیان خود دارند
وجود رابطهای دوستانه در بین افراد نقشی مهم در افزایش کیفیت کاری دارد و نیاز آن اعتماد متقابل بین مدیران و کارکنان است. بسیاری از افراد انتظار دارند در محیط کاری خود پیشرفت داشته باشند و شرایط لازم برای دستیابی به این امر در اختیارشان قرار گیرد اما نسبت به آنکه چگونه میتوان به آن رسید آگاهی کامل ندارند و تلاش بیشتر را کافی میدانند در حالی که تلاش تنها یکی از ارکان موفقیت محسوب میشود.
بررسیهای اخیر بیانگر آن است که گروههای دوستانه قادر به انجام کارها بهصورت سریعتر همراه با تصمیمگیریهای بهتر هستند در حالی که کمتر احساس خستگی خواهند کرد. رابطهای خوب و صمیمی تنها زمانی شکل خواهد گرفت که افراد به شناخت بیشتری نسبت به یکدیگر برسند، زمان بیشتری را با یکدیگر در فضایی مناسب (به دور از استرس و فشار کاری) بگذرانند که در شکلگیری آن مدیران نقش محوری و اساسی دارند. در غیراین صورت خود کارکنان باید در این راستا اقدام کنند.