یک کارشناس بازار سرمایه دلایل اصلی افزایش ۱۰۳۹درصدی زیان هر سهم ایران خودرو دیزل را برای سال مالی جاری اعلام کرد. وحید طباطبایی، در گفتوگو با بورسپرس، درباره دلایل افزایش 1039درصدی زیان هر سهم شرکت ایران خودرو دیزل برای سال مالی جاری (از 81 به 923 ریال) اظهار داشت: در این رویداد چهار عامل موثر بودند که نخستین و مهمترین آن کاهش 40درصدی فروش و عمدتا مربوط به پیشبینی مقدار فروش کامیون سبک، سنگین و مینیبوس است.
وی با بیان اینکه برخلاف کاهش مقدار فروش، نرخهای فروش با افزایش جزئی همراه بوده، ادامه داد: در کنار این عامل افزایش خالص سایر هزینههای عملیاتی به علت افزایش هزینههای جذب نشده و کاهش درآمد خدمات به تبع کاهش فروش نقش داشت. طباطبایی افزود: دو دلیل دیگر مربوط به افزایش 29درصدی هزینههای مالی و کاهش درآمد حاصل از فروش سرمایهگذاریها است.
به گفته وی، «خاور» در گزارشهای قبلی پیشبینی کرده بود، از محل فروش شرکتهای تولید قطعات خاور، چرخشگر، محور خودرو و لیزینگ خودرو غدیر، 90میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد اما طبق گزارش جدید از فروش این شرکتها صرف نظر کرده است. براساس این گزارش، نماد این شرکت که از سوم آبان به علت تعدیل درآمد هر سهم بسته شده آماده بازگشایی است.
«خاور» 30 مهرماه درآمد هر سهم سال مالی اسفند جاری را 81 ریال زیان پیشبینی کرده بود، اما در گزارش جدید این زیان را 1039درصد افزایش داده و 923ریال پیشبینی کرده که البته تکراری هم هست چرا که این شرکت در سال مالی گذشته هم برای هر سهم 948ریال محقق کرده بود. با این اوصاف ایران خودرو دیزل که سرمایه اسمی کمتر از 500میلیارد تومانی دارد زیان حدود 40میلیارد تومانی را به 460میلیارد تومان افزایش داد.