هر فردی متفاوت از دیگری است. برخی افراد بهره وری خود را با نوشتن لیست وظایف روزانه و پایبندی به آن بهبود می دهند، برخی دیگر به سراغ نرم افزارهای مدیریت زمان می روند، اما عده ای می گویند هیچ یک از این روش ها روی آن ها تاثیر نداشته است. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چطور بهره وری هر روزتان را هفت برابر کنید.
بهبود بهره وری با مدیریت زمان و اینکه بدانید چه وقتی چه کاری انجام دهید، محقق می شود. فلیشیا اسپار (Felicia Spahr)، مشاور کارآفرینان می گوید بعد از مدتی متوجه شدم هیچ یک از روش های فوق تاثیر گذاری لازم را ندارد. در همین راستا، سه قانون در پیش گرفتم که به طور قابل توجهی بهره وری ام را افزایش داد:
قانون اول: به قوانین گوش ندهید!
کارآفرینان زیادی از نرمافزارهای طبقه بندی شده استفاده می کنند. اسپار بعد از امتحان این نرم افزارها به این نتیجه رسید که یادداشت و دست خط خودش تاثیر بیشتری در او دارد. او مهم ترین کارهایش را وقتی انجام می دهد که بیشتر مردم خوابند (ساعت 7-5 صبح)، غذا می خورند (2-12 بعدازظهر) و وقتی خورشید غروب می کند (ساعت 8-6 شب).
او درباره دلیل انجام کارش می گوید:
خیلی خوشحالم که مجبور نیستم در ساعت مشخصی ایمیل ها را چک کنم و می دانم کسی منتظر پاسخ من نیست. از این قضیه احساس آرامش می کنم و ساعت هایی را به انجام کارهای سخت اختصاص می دهم که بقیه خوابند و با این کار تمرکز بیشتری دارم.
وقتی برنامه روزانه ام آنطور که می خواستم پیش نمی رود، این احساس بد را با واگذار کردن کار به دیگران از بین می برم. این احساس گناه باعث درگیر شدن ذهن می شود و تنها زمان را تلف می کند.
قانون دوم: مهم ترین کارت را انجام بده
هر شب از خودتان بپرسید مهمترین کاری که باید فردا انجام دهید، چیست؟ اغلب بعد از این سوال، بیش از یک کار به ذهن تان خطور می کند. اگر در بین کارهایی که باید انجام دهید، یک اولویت بندی سریع انجام دهید، می بینید که یکی از کارها تاثیر بیشتری در اهداف بلندمدت شما دارند. آن را در ابتدای روز انجام دهید.
مطلب مرتبط: باورهای رایج نادرست در مورد افزایش بهره وری
اسپار درباره تمرکزش روی انجام مهمترین کار روزش می گوید: «کاری که هر روز انجام می دهم و در موفقیت من تاثیر دارد این است با یکی از مشتریانم ارتباط برقرار کنم و برایش ایمیل بفرستم. با اینکه کار مهم هر روزم کاملا مشخص است اما گاهی حواس پرتی هایی به وجود می آید که من را از انجام کار پشیمان می کند.
برای اینکه جلوی حواس پرتی ها را بگیرم، از نرم افزارهایی که اعلان های فیسبوک یا ایمیل را محدود کند استفاده نمی کنم. زیرا مدیریت این نرم افزارها وقتم را هدر می دهد.
من به این باور رسیدهایم دلیل حواس پرتی من به خودم مربوط است. گاهی ترس از ارسال یک ایمیل، عدم تحمل ریسک پروژه وسوسه انگیز یا شکست است که باعث می شود تمایلی به ارتباط با مشتری نداشته باشم.
اغلب حواس پرتی ها نشانه ترس یا خستگی است. در این زمان خودم مشکل را پیدا می کنم. تمام جوانب کار را می سنجم و وارد عمل می شوم.»
قانون سوم: به نوع استراحت خود دقت کنید
انجام برخی کارها در استراحت می تواند حال تان را عوض کند، حتی اگر فقط چند دقیقه باشد. اسپار می گوید:
به جای اینکه در هنگام استراحت در شبکههای اجتماعی بچرخم، نقاشی می کنم. به جای خواندن اخبار روز، رمانی که کنار میزم هست را می خوانم و به جای بازی با گوشی موبایلم، پیاده روی می کنم.
اسپار نمی گوید اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی بدند بلکه او راه بهتری پیدا کرده تا انرژی اش چند برابر شود و به سر کار برگردد. ممکن است شما با صحبت با همکار یا یک دوست، بستن چشم ها یا مرور اتفاقات روز یا هر کار دیگری، انرژی از دست رفته تان را تجدید کنید.
با تمام تفاسیر، روش های زیادی برای افزایش بهره وری وجود دارد. شاید برخی از این روش ها عملی نباشند. مهم این است روش خاص خود را پیدا کنید و ببینید چگونه بهره وری تان بالا می رود.