یکی از بزرگترین موفقیت های اخیر در شبکه های اجتماعی مربوط به برند گلاسیر، تولیدکننده لوازم بهداشتی و آرایشی است. در طول چند سال اخیر خانم امیلی ویس، مدیرعامل برند گلاسیر، در طول سال های اخیر به دلیل فعالیت موفق در زمینه بازاریابی و برندسازی بدل به یکی از الگوهای تاثیرگذار در میان بازاریاب های دیجیتال شده است. وب سایت تخصصی Retail Dive در بیان موفقیت های برند گلاسیر به نکات جالبی اشاره کرده است: «گلاسیر به سرعت پرچم خود را در عرصه لوازم بهداشتی و آرایشی بالا برده است. اکنون میزان سرمایه گذاری این برند بر روی بخش توسعه و تحقیقات نزدیک به 86 میلیون دلار است. همچنین آنها راه خود را به درون فهرست های مربوط به محبوب ترین و پرفروش ترین برندهای سال نیز باز کرده اند. به گزارش شبکه اجتماعی لینکدین، برند گلاسیر بیشترین نرخ رشد را در طول 12 ماه اخیر در این پلتفرم به ثبت رسانده است. بدون تردید رشد 257درصدی در طول یک سال کار هر برندی نیست.»
اگر شما هنوز هم به یکی از طرفدارهای پر و پا قرص برند گلاسیر بدل نشده اید، به احتمال زیاد تعریف های زیادی از آن را شنیده اید. دوستان، آشنایان، رسانه های جمعی و حتی بیلبوردهای خیابانی پر از تبلیغات گلاسیر است، بنابراین دست کم در اینجا ما با برندی موفق مواجه هستیم.
بدون تردید یکی از عوامل اصلی موفقیت برند گلاسیر توانایی آنها در یافتن سریع مشتریان وفادار است. امروزه در کمتر جمعی حداقل یک یا دو طرفدار محصولات این برند وجود ندارد. به راستی برند گلاسیر چگونه با سرعتی باور نکردنی موفق به جذب مشتریان وفادار برای خود شد؟ امروزه بسیاری از برندهای بزرگ در شبکه های اجتماعی با چالش های زیادی مواجه هستند. با این حال گلاسیر فقط در اینستاگرام 1.9 میلیون فالوور دارد. این امر باتوجه به فعالیت پنج ساله گلاسیر بیش از پیش عجیب به نظر خواهد آمد.
بخش عمده ای از موفقیت برند گلاسیر مدیون یک اصل اساسی در بازاریابی و برندسازی است: توجه به اعتبار برند. متاسفانه بسیاری از برندها اکنون به این وجه از توسعه کسب وکار توجه کافی ندارند. به همین دلیل اغلب در ایجاد ارتباط پایدار با مخاطب دچار مشکل هستند. شاید برخی از ما معنای اصلی عبارت اعتبار برند را متوجه نشویم. اجازه دهید بحث را با یک مثال ادامه دهیم. نگارش کپشن بخش مهمی از فعالیت در شبکه های اجتماعی است. اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم عکس محور همچنان قابلیت نگارش کپشن در درون خود را دارد. بسیاری از کاربران بدون مطالعه کپشن پست ها موفق به فهم منظور اصلی شان نمی شوند. با این حال اگر مطالب اینستاگرام برند گلاسیر را بدون کپشن به مخاطب نشان دهیم، اغلب آنها موفق به تشخیص یک نکته اساسی می شوند: این محتواها متعلق به برند گلاسیر است. این امر از اعتبار دقت گلاسیر در امر برندسازی و بازاریابی حکایت دارد. همچنین باید توجه داشت که گلاسیر در زمینه انتخاب پلتفرم هدفش برای بازاریابی دیجیتال به شدت دقیق عمل کرده است. آنها فقط در اینستاگرام فعالیت دارند. دلیل آن هم واضح است: مخاطب هدف گلاسیر بخش عمده ای از وقتش را در اینستاگرام سپری می کند.
مطلب مرتبط: چگونه در اینستاگرام برند خود را بهبود بخشیم
اگر به دنبال کشف دلایل موفقیت برند گلاسیر در اینستاگرام هستید، ادامه این مقاله را از دست ندهید. در ادامه دلایل موفقیت این برند در سه مورد بررسی خواهد شد.
اهمیت عملکرد متناسب با سلیقه مخاطب
برند گلاسیر وقتی به تولید محتوا برای مخاطب هدفش اقدام می کند، به خوبی قالب های شخصیتی متنوع آنها را ارزیابی می کند. به این ترتیب طیف وسیعی از کاربران اینستاگرام به محتوای آنها روی خوش نشان می دهند.
به طور معمول محتوای اینستاگرامی برند گلاسیر برای المان هایی نظیر ویدئوهایی پیرامون حیوانات و طراحی های گرافیکی جذاب است. شاید در وهله نخست استفاده از چنین المان هایی خنده دار به نظر برسد با این حال پشت هر اقدام دست اندرکاران برند گلاسیر مطالعه دقیق نهفته است. آنها با بررسی سلیقه مخاطب هدف شان المان های جذاب برای آنها را پیدا می کنند. به این ترتیب اکانت اینستاگرام آنها پر از محتوای مورد علاقه کاربران است. این امر اهمیت بسیار زیادی دارد. متاسفانه شمار بسیار زیادی از برندها در زمینه فعالیت در شبکه های اجتماعی آگاهی درستی از سلیقه مخاطب شان ندارند.
نیازی به توضیح نیست که محتوای برند گلاسیر در اینستاگرام پیوند عمیقی با ماهیت کسب وکارش دارد. به این ترتیب مخاطب علاوه بر لذت از تصاویر و ویدئوهای زیبا، بیش از پیش به برند آنها علاقه مند خواهد شد. ترکیب ترندهای مشهور در اینترنت و شخصی سازی آن برای برندمان یکی از راهکارهای موفقیت در توسعه کسب وکار محسوب می شود. منظور من در اینجا توجه صرف به ترندهای برتر دنیای اینترنت نیست. نکته مهم ایجاد پیوند میان علاقه مندی های کاربران با ماهیت برندمان است. بدون افزودن المان های جذاب هیچ برندی توانایی کسب موفقیت را نخواهد داشت. در هر صورت، چرا کاربران باید به محتوای تخصصی برند ما واکنش مثبتی نشان دهند؟
برند گلاسیر با بررسی وضعیت فعالیت مخاطب هدفش در اینستاگرام به خوبی با سلیقه های متنوع آنها آشنا شده است. به این ترتیب تولید محتوا برای آنها دشواری چندانی ندارد. بدون تردید فهم سلیقه مخاطب کار پیچیده ای است. این امر در عرض یک یا دو ماه حاصل نمی شود. تیم بازاریابی ما باید به طور مداوم فعالیت روزانه مخاطب هدف را مورد بررسی قرار دهد. در صورت توقف فرآیند ارزیابی سلیقه مخاطب برند ما با مشکل بزرگی مواجه خواهد شد: تغییر سلیقه مخاطب. سلیقه افراد در طول زمان تغییرات زیادی پیدا می کند. اگر ما به دنبال تبدیل مخاطب مورد نظر به طرفدار همیشگی برندمان هستیم، باید همیشه محتوای باب میل شان را تولید کنیم. در غیر این صورت طرفدارهای برند ما هیچ گاه مشتری ثابت مان نخواهند شد.
مطلب مرتبط: موفقیت در شبکه های اجتماعی چیست؟
ضرورت فعالیت در محدوده برند
رنگ آمیزی یکی از مهم ترین عناصر برندسازی به حساب می آید. مطالعه اخیر موسسه Dsign Advisor، فعال در زمینه طراحی گرافیک، بیانگر نقش 80درصدی رنگ ها در شناسایی سریع برندها از سوی مردم است. به این ترتیب برندها بدون رنگ های منحصر به فردشان در عمل چندان در حافظه مردم نخواهند ماند.
برند گلاسیر در فرآیند بازاریابی و برندسازی خود به طور هوشمندانه ای از رنگ صورتی ملایم و خاکستری روشن استفاده کرده است. با اندکی توجه به محتوای مختلف گلاسیر در سطح شبکه های اجتماعی به خوبی نکته فوق را متوجه خواهید شد. اکنون همه ما با توجه به کاربرد این دو طیف رنگ امکان تشخیص تصاویر مربوط به برند گلاسیر (بدون هرگونه توضیح اضافی) را خواهیم داشت.
کاربرد رنگ هایی خاص برای برندمان نیازمند ثبات بالایی است. تغییر رنگ قالب در فرآیند بازاریابی مخاطب را دچار سردرگمی خواهد کرد. صرف نظر از بحث تداوم استفاده از چند رنگ برای برندمان، اصلا چگونه باید آن رنگ ها را پیدا کرد؟ چه نکته ای باعث تناسب ترکیب رنگی صورتی ملایم و خاکستری روشن برای برند گلاسیر می شود؟ این امر در زمینه روانشناسی رنگ ها مطرح است. بر این اساس هر حوزه کسب وکاری متناسب با نوع خاصی از رنگ هاست. به عنوان مثال، صنعت فست فود با رنگ قرمز شناخته می شود. به همین دلیل لوگو اغلب برندهای فعال در زمینه فست فود دارای ترکیب رنگ قرمز است. دلیل این امر جلب نظر رنگ قرمز و افزایش میل مخاطب به غذاست.
برند گلاسیر با فعالیت هماهنگ با رنگ های مناسب برندش موفق به جلب نظر بسیاری از کاربران شده است. این امر بیانگر فعالیت بازاریابی گلاسیر در محدوده برندش است. متاسفانه امروزه بسیاری از برندها طرح های بازاریابی خود را خارج از محدوده برندشان دنبال می کنند. به همین دلیل نیز با شکست مواجه می شوند.
موفقیت با تمرکز بر روی جامعه مشتریان
باتوجه به گفته های خانم ویس، اکنون 80درصد از مشتریان تازه گلاسیر از طریق معرفی دوستان به دست می آید: «اکنون با وجود شبکه های اجتماعی دامنه روابط اجتماعی توسعه زیادی پیدا کرده است. این امر در زمینه خرید تاثیر بسیار زیادی دارد. اکنون بیش از هر زمان دیگری اینترنت بر روی تصمیم گیری مشتریان به هنگام خرید اثر می گذارد.»
گلاسیر چگونه از افزایش تاثیرگذاری اینترنت و آشنایان بر روی فرآیند خرید افراد استفاده مناسب کرده است؟
کلید موفقیت این برند در ارتباط مداوم با مشتریانش و تلاش برای ایجاد جامعه ای کوچک است. به عنوان مثال خوبی از نحوه ایجاد جامعه ای کوچک از مشتریان به بخش هایلایت استوری اکانت گلاسیر توجه کنید. در این بخش پنج استوری برتر کاربران پیرامون آنها وجود دارد. اینکه یک برند محتوای تولیدی طرفدارهای خود را در قالب استوری هایلایت کند، پیام بسیار واضحی دارد: ما به شما اهمیت می دهیم. به این ترتیب تمایل کاربران به تولید مطلب پیرامون گلاسیر افزایش چشمگیری خواهد یافت.
مطلب مرتبط: راهکارهای زیرکانه بازاریابی دیجیتالی
گاهی اوقات برند گلاسیر پست های جذاب در مورد خود را بازنشر می دهد. نکته جالب ذکر نام واقعی افراد در پست بازنشر است. به این ترتیب شمار بسیار زیادی از کاربران با فرد مورد نظر آشنا می شوند. نکته مهم در مورد بازنشر محتوای تولیدی کاربران ترغیب آنها به ادامه کارشان است. بدون تردید هر کاربر بر روی اعضای خانواده و دوستانش تاثیرگذاری قابل توجهی دارد. با تولید پست هایی در تمجید از محصولات برند گلاسیر شمار قابل توجهی از دوستان آن کاربران هم به خرید محصولات گلاسیر علاقه مند خواهند شد. این نحوه ترغیب مخاطب به خرید از هر شیوه مشابهی تاثیرگذاری بهتری دارد.
بی تردید ایده های بسیار متنوعی از سوی برند گلاسیر برای بازاریابی بهتر در حال اجراست. همه ما نیز امکان یادگیری نکات فراوانی از برند گلاسیر را داریم. با این حال چنین امری از اهمیت تلاش برای یافتن فرمول منحصر به فرد برندمان نخواهد کاست.