بازاریابی در رسانه های اجتماعی توانسته به یکی از استراتژی های مهم و کاربردی در رشد و توسعه کسب و کارها مبدل شود. در حال حاضر اکثر شرکت ها و برند ها در رسانه های اجتماعی زیادی مانند فیس بوک، توییتر و اینستاگرام فعالیت می کنند و با ایجاد حساب کاربری در آنها و انتشار عکس ها و مطالب خود در پی گسترش بازار از طریق رسانه ها هستند. هر یک از این رسانه ها مزایای بالقوه زیادی دارند که به ندرت تبدیل به موقعیت های بالفعل می شوند، این امر موجب صرف زمان و هزینه بالایی بدون بهره وری کافی از آن مزایا می شود.
بازگشت سرمایه در این استراتژی یکی از موارد مهم و از دغدغه هایی است که اکثر شرکت ها با آن مواجه هستند و باید پیش از شروع فعالیت به آن توجه شود. شاید گرفتن صدها لایک و هزاران فالوور در رسانه ها خوب باشد ولی تا زمانی که بازگشت سرمایه را به همراه نداشته باشد، بهره وری خوبی را برای کسب و کارهایی که از رسانه های اجتماعی به عنوان یک پلتفرم بازاریابی استفاده می کنند، به همراه نخواهد داشت.
برای شروع، ابتدا باید به تعریف برنامه ها و اهداف در این استراتژی پرداخت تا پروسه اجرایی بازاریابی در رسانه های اجتماعی، هم راستا با دیگر برنامه ها و اهداف برند انجام شود.
در ابتدا سه رکن اساسی در این استراتژی باید رعایت شود، این سه رکن به شما کمک می کند که مسیر حرکت تان را مشخص کرده تا بتوانید حضوری تاثیرگذار را با مطالب ارسالی و تعاملی که با مخاطبان خود برقرار می کنید، به وجود آورید.
۱. مخاطب شما چه کسی است؟
یکی از متداول ترین مشکلاتی که باعث می شود تا بازاریابی در رسانه های اجتماعی به نتیجه موردنظر ختم نشود، عدم تحقیق کافی روی مخاطبان و رسانه هایی است که باید برای کسب و کارتان انتخاب کنید. تفکر اصلی بر این است که باید در رسانه هایی که کاربران زیادی دارند مانند فیس بوک و لینکدین حضور داشت.
البته معرفی هر کسب و کاری در این رسانه ها خوب است اما فعالیت زیاد در رسانه هایی که مخاطبان شما در آنجا حضور ندارند، تنها صرف زمان و هزینه است. شناخت مخاطبان، رفتار آنها و اینکه از چه رسانه هایی استفاده می کنند نکته کلیدی در شروع این استراتژی است و عدم آگاهی و شناخت کافی، دسترسی شما به آنها را سخت می کند.
از کجا شروع کنید؟
راه های زیادی برای شناخت مخاطبان، علایق، نیازها و خواسته های آنها وجود دارد، اما برخی متدهای ساده نیز هستند که موجب تسهیل این امر می شود. نخستین مرجعی که می توانید از آن استفاده کنید گوگل آنالیتیکس است.
در حالی که اکثر شرکت های هاستینگ امکان مشاهده ترافیک ایجاد شده روی سایت را از طریق رسانه های اجتماعی می دهند، اما معمولا این اطلاعات به دقت و درستی آنالیتیکس نیست! این پلتفرم لیست کاملی از رسانه های اجتماعی و میزان ترافیکی که هرکدام روی سایت شما ایجاد می کند را در اختیارتان قرار می دهد. با مشاهده و آنالیز این گزارش ها می توانید رسانه یا رسانه هایی که بیشترین بازگشت را برای شما به همراه دارد انتخاب و زمان و هزینه خود را صرف حضوری بهتر و منسجم تر در آنها کنید.
بخش دوم مقاله در تاریخ 11 بهمن ماه 95 منتشر می شود.
مشاور و مجری دیجیتال مارکتینگ