به گزارش فرصت امروز به نقل از حادثه 24 - قیمت روز خودرو در بازار ایران، به عوامل زیاد و پیچیده ای بستگی دارد که همگی به نحوی بر این قیمت گذاری تاثیرگذارند. در حال حاضر قیمت خودرو های داخلی دو نرخی است و قیمت بازار با درب کارخانه تفاوت دارد. این تفاوت در قیمت خودروهای مونتاژی کم تر شده، اما بازهم قیمت های بازار بیش تر از کارخانه است.
با آغاز دور جدید واردات خودرو، بازار انحصاری ایران جانی تازه گرفت و تنوع و عرضه افزایش یافت. البته هنوز واردات به صورت قطره چکانی انجام می شود و باید حجم بیش تری خودرو به بازار تزریق کرد؛ اما همین اندک عرضه نیز تاثیر بر قیمت خودروهای چینی و قیمت خودروهای وارداتی قدیمی داشته است.
واردات خودرو باعث شد تا دلالانی که خودروهای خارجی قدیمی را احتکار می کردند و با قیمت های فضایی می فروختند، این خودروها را با قیمت پایین تر وارد بازار کنند. بنابراین به طور همزمان، عرضه خودرو صفر و کارکرده افزایش یافت.
همان طور که اشاره شد، بازار خودرو از عوامل مختلفی تاثیر می گیرد. مهم ترین عامل، عرضه و تقاضا است که هرچه عرضه خودرو بیش تر باشد، قیمت ها واقعی تر می شوند. اگر تقاضا در بازار بیش از خودروهای موجود باشد، قیمت ها افزایش قابل توجهی را به همراه خواهند داشت.
عامل بعدی، نرخ ارز است که بر بازار کشور ما تاثیر مستقیمی دارد. این عامل حتی بر قیمت خودروهای داخلی نیز تاثیر دارد؛ زیرا قیمت قطعات بر این اساس تعیین می شود.
سیاست ها و تصمیمات دولت نیز سهم مهمی بر قیمت خودروهای داخلی و خارجی در بازار دارد. از طرفی، تحریم ها از سوی سایر کشورها و دولت ها نیز بر قیمت کالاها در کشور تاثیر به سزایی می گذارد.
میزان واردات خودرو و تنوع در بازار نیز می تواند عامل دیگری بر قیمت خودروها در بازار کشور باشد.
اکنون که با عوامل موثر بر قیمت خودرو آشنا شدیم، می توانیم تا حدودی تشخیص دهیم که نمودار قیمت خودرو در بازار چه رفتاری خواهد داشت. به طور کلی، هیچ گاه نمی توان بازار خودرو در ایران را به طور قطعی پیش بینی کرد؛ زیرا برخی عوامل، مانند تحریم ها، یا ممنوعیت واردات خودرو، به یکباره و ناگهانی اعمال می شوند و قیمت ها را تغییر می دهند.
اخیرا خباری منتشر شده، مبنی بر آن که ارز نیمایی برای واردات خودرو و هر کالایی برداشته می شود. این یک عامل برای گرانی خودروهای خارجی و وارداتی خواهد بود، زیرا هزینه واردات بسیار بالا می رود. برداشته شدن ارز نیمایی، باعث افزایش قیمت سایر خودروها، مانند داخلی و مونتاژی، نیز می شود، زیرا قطعات آن ها از خارج از کشور تامین می شوند و به طور کلی هزینه تولید نیز افزایش خواهد داشت.
در این میان، دولت آمریکا نیز در حال تغییر است و ممکن است تحریم های جدیدی علیه ایران چیده شود. اگر توافقات سیاسی اتفاق نیافتد، قیمت خودروها به طرز سرسام آوری افزایش خواهد داشت و واردات نیز محدود می شود. حتی تولیدکننده داخلی نیز در چنین شرایطی تحت فشار خواهد بود. بنابراین در این شرایط، باید منتظر تصمیمات سیاسی هر دو طرف باشیم.
افزایش نرخ ارز، از همین حالا شروع شده و باید دید که آیا در سال جدید نیز افزایشی خواهد داشت و یا روی همین نرخ ثابت می شود. به نظر می رسد افزایش نرخ ارز ادامه پیدا کند و سپس در سال 1404 ثابت شود. این امر نیز سبب افزایش تدریجی قیمت خودرو خواهد شد. به ویژه وقتی ارز نیمایی حذف شده، هر نوسانی در قیمت ارز، تاثیر مستقیم و سریعی بر بازار خواهد داشت.
از نظر عرضه، تولیدکنندگان داخلی و مونتاژکاران، در حال پیشرفت و افزایش تولید هستند. انتظار می رود تولید خودروی داخلی در سال 1404 افزایش یابد و از حالت دونرخی (قیمت کارخانه و بازار) خارج شود. همین امر باعث می شود تا زیان انباشته ایران خودرو و سایپا کم تر شود و این شرکت ها جانی تازه بگیرند. در این حالت، متقاضی خودرو صفر کیلومتر داخلی، می تواند بدون قرعه کشی و صف، خودروی خود را خریداری کند و دلالان این حوزه نیز رفته رفته حذف می شوند. عرضه بیش تر خودروهای چینی و مونتاژی نیز به بازار خودرو کمک بزرگی می کند و این خودروها نیز مستقیم از کارخانه به دست مصرف کننده خواهد رسید. حتی در حال حاضر نیز قیمت این خودروها بسیار نزدیک به بازار شده است و دیگر کم تر دلالی سراغ این خودروها می رود. شرکت های مونتاژکار می توانند خودرو را به طور مستقیم و با شرایط فروش منطقی عرضه کنند.
واردات خودرو نیز در حال پیشرفت و افزایش است و به نظر می رسد در سال 1404، شاهد خودروهای بیش تر و متنوع تری باشیم. قانون جدیدی نیز تعریف شده که هر شرکتی با قیمت کم تری یک مدل خودرو را وارد کند، ارز بیش تری به آن تعلق گیرد. این موضوع باعث می شود تا واردات خودرو رقابتی تر شود و خودروها با قیمت بهتری در بازار عرضه شوند. شرکت های جدیدی نیز روز به روز به عرصه واردات خودرو می آیند که اتفاق خوبی محسوب شده و باعث رقابتی بودن بازار می شود.