چهارشنبه, ۱۱ مهر(۷) ۱۴۰۳ / Wed, 2 Oct(10) 2024 /
           
فرصت امروز

آسمان غرب حماسه ای از روزهای آغازین جنگ تحمیلی

در سینمای ایران فیلم هایی ساخته شده اند که شاید بر اساس زمان اکران و همچنین اقتضای شرایط روز جامعه با اقبال مخاطب رو به رو نشدند اما به دلیل سوژه منحصر به فرد و تکنیک و ساختار مناسب در حافظه تاریخی سینمای ایران ماندگار و در زمانی مناسب مورد توجه قرار گرفته اند.

به گزارش فیلم نت نیوز، «آسمان غرب» دومین ساخته محمد عسگری که فیلم اولش یعنی «اتاقک گلی» هنوز رنگ اکران عمومی را ندیده و به تازگی با رونمایی از پوستر و اکران خصوصی، نوید اکران عمومی آن داده شده است از جمله فیلم هایی است که اگر چه در اکران عمومی خود در کنار فیلم های کمدی به خوبی دیده نشد و با لحاظ تعریفی که از اقتصاد سینما رایج است فروش 102,903,850,000 ریال بر اساس پروداکشن قوی و هزینه بالایی که داشته به عنوان فیلم ورشکسته از آن یاد می شود اما سوژه قابل تامل، سوژه خاص و پر کشش، کارگردانی حساب شده و بازی های قابل اعتنا این فیلم را در حافظه سینمای ایران ثبت کرده تا در زمانی دیگر شاهد توجه ویژه مخاطب به آن باشیم.

داستان «آسمان غرب» به روزهای آغازین جنگ و نقش آفرینی علی اکبر شیرودی می پردازد و در واقع این فیلم برای نسل امروز که از جنگ و قهرمانان دفاع مقدس مان ذهنیتی ندارند و همچنین برای نسل آینده تاریخ نگاری می کند و ظاهرا یک تنه می خواهد بار کوتاهی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس را که سال هاست فقط به نامش اکتفا کرده و ماموریت اصلی اش که تولید چنین آثاری است را فراموش کرده را به دوش بکشد.

این فیلم که حالا در سینما آنلاین فیلم نت اکران شده است بر خلاف بیشتر فیلم های سینمای ایران در ژانر جنگی علاوه بر وفادار بودن به اصل داستان با خرده داستان هایی که به خوبی چفت و بسط پیدا می کنند حماسه ای از روزهای آغازین جنگ تحمیلی را به تصویر می کشد.

البته که در فیلمنامه این اثر ضعف هایی وجود دارد که قطعا تحت تاثیر چند فاکتور مهم قرار گرفته و فیلم را به دو نیمه تبدیل کرده است. از آنجایی که در روایت های هشت سال دفاع مقدس نام و تاثیر ارتش جمهوری اسلامی در این واقعه کمرنگ نشان داده شده شکی نیست و ظاهرا فیلمنامه نویس تحت تاثیر همین عامل و به جبران همین خلا در نیمه اول فیلم با طراحی قصه هایی از عشایر در شروع جنگ سعی می کند علاوه بر برانگیختن احساسات مخاطب حضور ارتش و همراه و همگام شدن آن با مردم و دفاع از آنان را خیلی گل درشت به رخ بکشد و به همین دلیل در نیمه اول فیلم دیالوگها و احساسات غالب است و شخصیت پردازی کاراکتر اصلی که یکی از قهرمان ملی مان است خیلی کش دار شکل گرفته و به منصه ظهور می رسد و به همین دلیل نیمه اول فیلم کمی خسته کننده است. میلاد کی مرام هم در نقش شیرودی تحت تاثیر خط و مشی فیلمنامه و کارگردانی در نیمه اول فیلم تن به بازی احساسی داده و حتی در چند مورد از جمله ری اکشنی که در برابر تجاوز دشمن نشان می دهد به نظر اگزجره می آید. اما در نیمه دوم اثر، فیلم سر و شکل اصلی خود را پیدا می کند و مخاطب از دیالوگهای احساسی خلاص می شود و به معنای واقعی با یک فیلم جنگی پر زحمت و اکشن رو به رو می شود و با قهرمانی مواجه می شود که اقتدار و اتوریته یک نظامی را به نمایش می گذارد و به تبع آن شخصیت های دیگر نیز در خدمت قصه در می آیند.

و نکته دیگر؛ این فیلم با کارگردانی و دکوپاژ قابل تامل و ریتم تند و مخاطب پسند در نیمه دوم از جلوه های ویژه بهره زیادی برده و در واقع جان گرفته است. همچنین فیلمبرداری علیرضا برازنده که با تکنیک و استراتژی به فیلم سر و شکل و رنگ و لعاب داده در موفقیت آن تاثیر به سزایی داشته است.

امیر افشارفتوحی

آسمان غرب را در سینما آنلاین فیلم نت تماشا کنید

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Dd6RRvBM
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکسگیفت کارت استیم اوکراینتالار ختم
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه