به گزارش فرصت امروز به نقل از دنیای خودرو، بازدهی بازار خودرو در میانه خرداد و نسبت به نیمه فروردین به طور میانگین حدود ۶.۵ درصد افت کرده است. این که چرا بازدهی بازار خودرو در حدفاصل نیمه فروردین تا میانه خرداد افت کرده، بیش از هر مساله ای ریشه در افت انتظارات تورمی و کاهش قیمت ارز دارد. بازار خودرو در فروردین امسال، به خصوص نیمه دوم، تحت تاثیر مسائل مختلف، به ویژه رشد انتظارات تورمی و قیمت ارز، روزهای داغی را به لحاظ قیمت تجربه کرد. اوج رشد قیمت در هفته پایانی فروردین و پس از تحولات سیاسی و نظامی منطقه ای رخ داد.
با توجه به این اتفاقات، درواقع بازار خودرو که از اوایل فروردین رشد قیمت را به شکل پیوسته تجربه می کرد، در میانه ماه به شکلی جدی تحریک شد و در هفته آخر فروردین نیز به نقطه عطف قیمتی خود رسید. در ادامه انتظارات تورمی بالاتر رفت، دلار رکوردی جدید زد و بازار خودرو نیز از فرصت استفاده و رشد قیمت بیشتری را ثبت کرد.اما در ادامه و با افت «انتظارات»، بازار ارز نیز در مسیر کاهش قیمت قرار گرفت تا بازار خودرو هم مسیری مشابه را در پیش بگیرد و سر به زیر شود.
مرور روند تغییرات قیمت در بازار خودرو نشان می دهد این بازار، منحنی قیمتی با آرامشی نسبی تا میانه خرداد داشته و میانگین قیمت چه در مقایسه با نقطه جوش بازار (هفته آخر فروردین) و چه میانه ماه نخست امسال افت کرده است.
درحال حاضر نیز بازار روزهای نسبتا آرامی را پشت سر می گذارد و به نظر می رسد تا وقتی انتظارات تورمی صعودی نباشد و بازار ارز آرامش داشته باشد، قیمت خودرو در بازار نیز تلاطم خاصی نخواهد داشت. البته برخی فاکتورهای دیگر، مانند اصلاح قیمت کارخانه ای خودروها و رشد تقاضا به دلیل فرا رسیدن تابستان و اوج گیری سفرها، ممکن است سبب رشد قیمت در بازار خودرو شود.