آیا کسب درآمد بدون سرمایه و از خانه ممکن است؟
شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید به دلیل متناسب نبودن هزینه ها و درآمدتان به دنبال راه اندازی یک کسب و کار جدید هستید. ساده ترین روشی که معمولا به ذهن شما می آید این است که یک کسب و کار فروش را راه اندازی کنید. البته این کسب و کار فروش در روش های سنتی نیاز به یک فضای فیزیکی برای ایجاد ویترین فروش دارد و در روش های مدرن کافی است که شما یک صفحه و یا کانال در شبکه های اجتماعی راه اندازی کنید و یا در حقیقت برای خود یک ویترین بسازید.
واضح است که در مقایسه روش اول یعنی ایجاد یک ویترین فیزیکی و روش دوم یعنی ایجاد یک ویترین مجازی تفاوت زیادی در میزان سرمایه مورد نیاز و نوع کسب و کار وجود دارد. در روش اول شما نیاز به تهیه یک فضای فیزیکی، خرید و انبارداری کالا و استخدام فروشنده دارید. اما در روش دوم به نظر می رسد شما تنها نیاز به یک فضای فیزیکی برای انبار کردن کالا دارید و با کسب اندکی مهارت فروش در شبکه های اجتماعی و ایجاد کانال ها و یا صفحات پر بازدید می توانید کسب و کار خود را از منزل شروع کنید.
البته باز هم در روش دوم نیاز به سرمایه دارید زیرا باید کالا را خریداری کنید و پس از گرفتن سفارش نیز درگیر بسته بندی و ارسال آن خواهید شد. پس علاوه بر این که باید سرمایه ای را برای خرید کالا اختصاص دهید، همیشه این نگرانی برای شما وجود دارد که آیا موفق به فروش کالاهایی که خریداری کرده اید خواهید شد یا نه؟
جالب است بدانید که روش جدیدی به نام دراپشیپینگ در ۵۰ سال اخیر در اروپا و آمریکا برای بهینه سازی روش دوم به مرور و بر اساس تجربه ایجاد شده که مشکلات اجرایی خرید قطعی کالا و انباشت سرمایه و درگیر شدن در کارهای اجرایی بسته بندی و ارسال کالا را به صورت کامل برطرف کرده است.دراپشیپینگ چیست؟
در روش دراپشیپینگ شما یک فروشنده هستید اما بدون سرمایه اولیه، بدون انبار، بدون خرید قطعی کالا و حتی بدون درگیرشدن در کارهای اجرایی ارسال و بسته بندی!
در حقیقت در این روش شما فقط یک بازاریاب و یا فروشنده هستید. شما از روش های مختلفی مانند استفاده از پلتفورم های فروش و یا استفاده از کانال ها یا صفحات شبکه های اجتماعی، فروشگاه و ویترین خود را می سازید. در مرحله بعد پس از دریافت سفارش، مستقیما آن را به تامین کننده منتقل می کنید و تامین کننده از طرف فروشگاه شما و با لیبل شما کالا را برای مشتری شما ارسال می کند.
در این روش شما بدون اندکی درگیری اجرایی فروش، سفارش را دریافت کرده و کالا را با نام فروشگاه خود به دست مشتری تان می رسانید.
بنابراین اگر بخواهیم مزایای این روش به نسبت روش های سنتی و نیمه سنتی قبل می توان موارد زیر را نام برد:
می توانید کسب و کار خود را از همین امروز شروع کنید
* نیاز به سرمایه اولیه ندارید
* نیاز به مکان فیزیکی برای انبار کردن کالا ندارید
* محیط کار شما انعطاف پذیر است و می توانید کسب و کار خود را در هر جایی و حتی از خانه پیگیری کنید
* درگیر کارهای اجرایی بسته بندی و پست کالا نخواهید شد
* نیاز به نیروی انسانی برای فروش ندارید
* می توانید مجموعه وسیعی از کالاها را برای فروش تست کنید و نیازی به سرمایه گذاری اولیه و ریسک خرید قطعی ندارید
* اگر تعداد سفارش های شما بالا رفت مشکلی برای آماده سازی و ارسال ندارید
دراپشیپینگ را از کجا شروع کنم؟
قطعا در گام اول شما باید کسب و کار و سیستم فروش خود را به یک یا چند تامین کننده قابل اعتماد متصل کنید.
شاید یکی از مهمترین مشکلاتی که فرد دراپشیپر (فردی که به روش دراپ شیپینگ کار فروش را انجام می دهد) با آن مواجه است، پیدا کردن تامین کنندگانی است که بتواند روی کالاهایشان کار کند و در حقیقت اجناس آنها را در ویترین فروشگاه خود قرار دهد.
در یک بررسی در بازار ایران می توانید به سرعت متوجه شوید که بسیاری از تامین کنندگان اجناس خود را تنها به صورت جینی و کارتنی عرضه می کنند و یا در حقیقت فروش تک ندارند. در این صورت امکان همکاری دراپشیپینگ با آنها وجود ندارد.
از طرف دیگر بسیاری از تامین کنندگان لیست های به روزی از موجودی و کالاهای خود را عرضه نکرده اند و تنها در شبکه های اجتماعی مجموعه ای از محصولات خود را معرفی کرده اند و یا کاتالوگ های پی دی اف را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند و این معزل برای فرد دراپ شیپر همیشه مطرح است که آیا کالایی که او می خواهد روی آن کار کند در حال حاضر در انبار موجود هست یا خیر.
نکته مهم دیگر پیدا کردن تامین کنندگان قابل اعتمادی است که بتوانند سفارش مشتری شما به موقع و به درستی تامین و ارسال کنند.
بنابراین در نقاطی از جهان که روش دراپشیپینگ به عنوان روش مهم کسب و کار ظهور و بروز پیدا کرده است، پلتفورم هایی نیز به منظور معرفی تامین کنندگان و یا در حقیقت معرفی و وصل کردن افراد دراپشیپر به تامین کنندگان به وجود آمده اند.
در ایران با توجه به اینکه موضوع دراپ شیپینگ و همکاری در فروش یک موضوع کاملا نوظهور است، در حال حاضر معمولا دراپشیپر ها از روش های سنتی تامین کنندگان خود را پیدا کرده و به روش های سنتی نیز با آنها ارتباط می گیرند که البته این موضوع ریسک کسب و کار آنها را بالا خواهد برد.
اما در این قسمت از مقاله می خواهیم با یک پلتفورم ایرانی با نام مای لیست آشنا شویم که به عنوان اولین پلتفورم دراپشیپینگ در ایران، از سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز کرده و به معرفی و اتصال تامین کنندگان به فروشندگان دراپشیپر پرداخته است. این پلتفورم در حوزه محصولات فرهنگی شامل لوازم التحریر، کتاب و اسباب بازی،با تامین کنندگان متعددی همکاری دارد و لیست فروش آنها در اختیار دراپشیپر ها قرار داده است.
درآمد اسباب بازی فروشی چقدر است؟
میزان درآمد یک اسباب بازی فروشی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:
با این حال، به طور کلی، یک اسباب بازی فروشی می تواند انتظار داشته باشد که بین 30 تا 40 درصد سود از فروش خود داشته باشد. به این معنی که اگر در طول یک روز 2 میلیون تومان فروش داشته باشند، می توانند حدود 600 هزار تومان سود کسب کنند.
لطفاً توجه داشته باشید که اینها فقط میانگین هستند و درآمد واقعی یک اسباب بازی فروشی ممکن است به طور قابل توجهی متفاوت باشد.
برای اسباب بازی فروشی خود از کجا جنس جور کنیم؟
برای اسباب بازی فروشی خود می توانید از چند طریق جنس تهیه کنید:
برخی از پلتفرم های عمده فروشی محبوب اسباب بازی در ایران عبارتند از:
مای لیست به عنوان یک بستر کسب و کار بی تو بی (بیزینس تو بیزینس: کسب و کار با کسب و کار (و نه ارتباط کسب و کار با مشتری نهایی)) هزاران تامین کننده مختلف محصولات فرهنگی را با معرفی کامل کسب و کار، نمایش کالاهای موجود و لیست و بررسی شرایط خرید معرفی کرده است.
این تامین کنندگان شامل پخش کنندگان، تولید کنندگان و وارد کنندگان در حوزه اسباب بازی، لوازم التحریر و کتاب هستند. همچنین بسیاری از این تامین کنندگان از طرف پلتفورم مای لیست مورد راستی آزمایی قرار گرفته و تایید شده اند.
بنابراین شما برای شروع کسب و کار خود کافی است تا با ثبت نام در پلتفورم مای لیست و انتخاب یک یا چند تامین کننده به بازاریابی و فروش محصولات این تامین بپردازید.
حال برای آشنایی بیشتر یک نمونه روند انتخاب و ثبت سفارش گذاری را در مای لیست بررسی خواهیم کرد. فرض کنید شما فروشگاهی را در پیام رسان ها و یا پلتفورم های فروش کالا تعریف کرده اید. حالا با ورود به مای لیست و ثبت نام به عنوان فروشگاه دار به روش دراپ شیپینگ می توانید کسب کار خود را از همین لحظه آغاز کنید.
فرض کنید شما با جستجو در تامین کنندگان دراپ شیپ مای لیست، پخش اسباب بازی فکرانه را به عنوان یکی از تامین کنندگان خود انتخاب کرده اید. حالا با استفاده از لیست این تامین کننده می توانید از موجودی لحظه ای و قابل تامین این تامین کننده و همچنین قیمت هایی که کالا را در اختیار شما قرار می دهد مطلع شوید. همچنین میزان هزینه ارسال و بسته بندی کالاها، مدت زمان لازم برای ارسال نیز در پروفایل و لیست تامین این پخش اسباب بازی ذکر شده است.
این تامین کننده حدود ۵۰۰ نوع کالای اسباب بازی تولید داخل را از بهترین تولید کنندگان داخلی در اختیار دراپ شیپر ها قرار داده است. این تامین کننده، ظرف ۲۴-۴۸ ساعت، پس از دریافت سفارش شما، آن بار را به نام فروشگاه شما و برای مشتری شما ارسال می کند. همچنین همانطور که در پروفایل این تامین کننده دیده می شود، برای ثبت سفارش شما نیاز به رعایت حداقل سفارش ندارید و امکان سفارش گذاری تکی نیز فراهم است.
پس بنابراین کافی است تا با تعریف محصولات این تامین کننده در ویترین های فروشگاهی خود سفارش ها را از مشتری های خود دریافت کنید تا این تامین کننده در اسرع وقت آن را برای مشتری شما ارسال کند.
پس از دریافت سفارش از مشتری خود، شما وارد پلتفورم مای لیست و لیست این تامین کننده می شوید و به آسانی سفارش مشتری خود را با مشخصات کامل بر روی لیست این تامین کننده ثبت خواهید کرد.